Troffetråden 2008 - Del 1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa -
Ynglena ser lovande ut så dom kommer säkerligen bli kanonfina.//Stefan LindstedtKommentar
-
Blanda kiriza yellow med vanlig eller bara köra yellow... vad tror man blir ballast? Enbart vanliga behöver ingen komma med som förslag för det är inget alternativ till denna burken =)
30 yellow, 20 vanliga ?
svårt o bestämma mig nu... frågan e vad som händer med avkomman från en yellow och en vanlig?
Naturligtvis så kommer ynglen bli kanonsnygga som vuxna. Antagligen med svart och gult oregelbundet blandat men det är tveksamt om de kommer att få Kirizans utseende. Du får hitta på ett nytt namn för denna variant!
Bättre att köra med enbart yellow så denna variant blir lite vanligare här i Sverige.Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.
Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.Kommentar
-
Kommentar
-
Jo fast det är ju urvalsodlade/inavlade kiriza som gjort att de fått denna helgula teckning och det är ju från Kiriza de härstammar så vad är det för fel egentligen att blanda i en frisk åder och kanske göra en ny urvalsodling ett par gernerationer jusst för att inte stammen med golden kiriza skall bli av för dålig kvalité med tiden...Kommentar
-
Håller med dig Andreas, känns som om det kvittar när man redan inavlat sönder dem. Synd att att tropheusen inte låts bli när det gäller urvalsodlingen/inavlingen då det finns så många fina varianter redan.Kommentar
-
Men det att dom är sönderanvlade genom inavel, det argumentet håller inte för mig, det får ni komma med bättre argument, och gärna sådana som ni har sett och upplevt själva.JanneKommentar
-
Härstammar de från ett par individer så kan det inte vara nån bra genbank. Nån gång Janne så går det åt skogen även om du inavlat i 20 år, det säger sig självt. Läste en artikel för ett par dagar sedan i en tidning om blandras- hundar att de var mer intelegenta än rasrena hundar det skulle inte förvåna mig om det är likadant med ciklider. Angående dina rödzebra så ta inte illa upp nu janne men jag såg rödzebrayngel från en odlare där avelsdjuren härstammade från dina där kanske 10% av ynglen hade defekta munnar, inavla går bra men man måste tillsätta nytt blod igen för att få det att funka, hoppas inte du blir lack nu för jag tycker annars du har väldigt fina fiskar.
Mvh/ JoelSenast redigerad av Bright_Blue; 01 February 2008, 20:23.Kommentar
-
Hehe nä jag säger inte att de är sönderavlade bara att de är urvalsodlade/inavlade i många generationer. Men jag vet i skråen om det blir så perfa yngel så länge till. Jaja snygga är dom iaf. Men det som lockar mig är jusst vad man kan få genom att blanda in en sådan "bastard". Att man själv urvalsodlar och sparar de med bäst band för att man skall få så bra yngel som möjligt är ju ett tidsödande jobb. Men att blanda in denna som redan är det tidödande jobbet fixat på så kanske man kan få fram något som är lite mer lagom så man ändå ser det är en kiriza men man sparar många års jobb och urvalsodling.Kommentar
-
Härstammar de från ett par individer så kan det inte vara nån bra genbank. Nån gång Janne så går det åt skogen även om du inavlat i 20 år, det säger sig självt. Läste en artikel för ett par dagar sedan i en tidning om blandras- hundar att de var mer intelegenta än rasrena hundar det skulle inte förvåna mig om det är likadant med ciklider. Angående dina rödzebra så ta inte illa upp nu janne men jag såg rödzebrayngel från en odlare där avelsdjuren härstammade från dina där kanske 10% av ynglen hade defekta munnar, inavla går bra men man måste tillsätta nytt blod igen för att få det att funka, hoppas inte du blir lack nu för jag tycker annars du har väldigt fina fiskar.
Mvh/ Joel
Och mina hongie kommer från en enda hona, och det är några tusen, så det är 50%mindre genbank än kirizan.JanneKommentar
-
jag har haft några och de var inga defekter på dom.tycker inte det är något fel att att blanda upp dem.mina var uppblandade men jag hade bara gula hanar.honorna verkar extra svåra att få tag på.Kommentar
-
Dåligt vatten det tror jag inte på. Jag kan inte gå så mycket längre med mitt påstående men jag är övertygad att det blev så pga av inavel. Har sett detta flera ggr innan och då var det från stammar med inavel.Kommentar
-
Annars är man så mån att det ska va perfekta band och färgKommentar
-
Enligt Brichard så har man ju hittat helgula exemplar genom åren som man kört i en och samma damm varefter man hittat dom... det är endast en färgmutation så det är i övrigt samma fisk som den vanliga kirizan, så att kalla den onaturlig blir lite fel om inte Brichard ljuger.
Till alla =)
Det är väldigt lätt att ha massa åsikter byggda på antaganden utan grund, förutfattade meningar utan fakta spårar lätt ur... på 1700 talet så var det ju poppis att bränna vissa människor på bål bara för att man inte visste utan man antog. =)Kommentar
-
MEN det var på grund utav av att dom hade gått i ett vatten med nitrit, alltså rent gift.
Men konstigt nog så har det inte hänt, med varken mina hongie eller rödzebra.
Så självklart får du ha din övertygelse, och när man läser alla artiklar om dom så kallade inavelseffekterna så har du säkert rätt.
Men till skillnad från dig så har jag testat det i verkligen, och tyvärr Joel då hamnar vi på en helt annan nivå. sorry.
Och jag tar inte minsta upp att du argumenterar, det ser jag som ett friskhetstecken,mera sånt.
Det är sådant som utvecklar våran hobby.JanneKommentar
Kommentar