Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

Ursprungligen postat av ozric
    Blir lite stressad faktiskt av "felbedömningen" där Dreas! spec.mats tror jag har sett dessa å kan gå i fet god för att de var J-igt vassa! Eller?!?

*Mats,hjälp mej nu förfaan,västgöten tafsar!!*
    Jo jag tyckte också de var djävligt fina. inget snack om den saken. Och jag vet att du berättade om jusst det med att du trodde de var ilangi så därför kolla jag lite extra. Hehe va inte orolig janne. Jag kan bara säga som jag ansåg då jag va där och då hade jag sett görans ett par dar innan o det var noll skillnad. Bägge grupperna var super så enligt mitt tycke så bör man få bra avkomma från bägge dessa grupper. Pierees o keneths var väl fö en del VF samt ett 25 tal F1 som dom kompleterat med.
    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Står gamla hanar i vägen?

Hej

Min fina Pemba-grupp är nu 8 år gammal. Det har inte kommit yngel på ett år nu. Började spekulera, kan det vara så att de gamla hanarna har blivit infertila, men trots det med sin närvaro hindrar yngre hanar från att komma till? Låter honorna vilseleda sig till att välja de största i stället för de bästa?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• jonre723
        Användare
        • October 2004
        • 439

Ursprungligen postat av Robbe
        Kapere och Kambwimba är två olika arter enl Görgen på Ankaret, när jag pratade med honom för ett halvår sen.
        ARTER?!?
        Och så är det.
        /J

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

Ursprungligen postat av ozric
          Blir lite stressad faktiskt av "felbedömningen" där Dreas! spec.mats tror jag har sett dessa å kan gå i fet god för att de var J-igt vassa! Eller?!?

*Mats,hjälp mej nu förfaan,västgöten tafsar!!*
          -faktum var att ja hade bestämt mej för en yngelgrupp av Mpimbwe yellow cheek men efter jag såg red rainbow gruppen ändrade jag mej direkt eftersom pierre ochså hade hade yngel av dom, mkt mkt fina djur
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Ursprungligen postat av Mikael W
            Hej

Min fina Pemba-grupp är nu 8 år gammal. Det har inte kommit yngel på ett år nu. Började spekulera, kan det vara så att de gamla hanarna har blivit infertila, men trots det med sin närvaro hindrar yngre hanar från att komma till? Låter honorna vilseleda sig till att välja de största i stället för de bästa?
            Det kan kanske vara så ja. Jag hade samma funderingar med en gammal Chipimbigrupp som lekte men det blev inga yngel när det två största (14 cm) hanarna lekte av honorna. De var minst 12 år.
            Å tjejer bryr sig ju inte om man har nåt i påsen el ej!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• akva99
              Användare
              • September 2005
              • 527

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Jag såg de hade kapere inna på malawi senast jag va där och så då till andrers att -Vad är det för skillnad på denna kaperen och kambwimba egentligen. Han sa då -Det är ingen skillnad för det är samma fisk. Jag har varit vid det området och dykt flera gånger och kapere och kambwimba är det samma punkt slut. jag ville inte argumentera emot en sådan självsäker typ så jag sa inget i frågan utan sa baar jaha ok o hej då.
              de åker ner dit samtidigt och dyker men har så olika uppfattning det tycker jag inte är bra. man vet inte vad man skall tro.det underlättar ju inte för oss.

Kommentar

• Bumling
                Användare
                • January 2007
                • 218

Lunangwa

Nya troffar hem är alltid kul!

Kommentar

• Bumling
                  Användare
                  • January 2007
                  • 218

Ursprungligen postat av shreek
                  så det blev Livua till slut
                  Det är en Lunangwa, var sugen på Livua men dessa tycker jag var snäppet roligare!

Kommentar

• akva99
                    Användare
                    • September 2005
                    • 527

Ursprungligen postat av Bumling
                    Nya troffar hem är alltid kul!
                    och man tycks aldrig få nog

Kommentar

• shreek
                      Användare
                      • December 2006
                      • 367

Det är en Lunangwa, var sugen på Livua men dessa tycker jag var snäppet roligare!
                      Ja jag såg det strax efter att ja postat inlägget därför tog ja bort det.
                      Men du dem va väldigt lika..... möjligen lite mindre kindfläckar en Livua ..
                      Vade de för storlek på dem???
                      Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

• Falköping Andreas
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1214

En vild gissning på den som är på bild. emmmm 10.5cm?
                        http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Oden70
                          Användare
                          • January 2007
                          • 869

E en roligare troffe helt klart.. Har själva Lunangwa men betydligt rödare i kroppen.. Men dom e väl nya i karet?? Kommer mer färg så du har något att se fram emot... E en leksugen art... Kommer att få mycket yngel om dom trivs.. Så lycka till till en riktigt fin troffe...
                          Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• shreek
                            Användare
                            • December 2006
                            • 367

Ursprungligen postat av Oden70
                            E en roligare troffe helt klart.. Har själva Lunangwa men betydligt rödare i kroppen.. Men dom e väl nya i karet?? Kommer mer färg så du har något att se fram emot... E en leksugen art... Kommer att få mycket yngel om dom trivs.. Så lycka till till en riktigt fin troffe...
                            Livua VS Lunangwa

Vad e det för skillnad på dem ser ingen direkt skillnad ????
                            Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

• Oden70
                              Användare
                              • January 2007
                              • 869

Ursprungligen postat av shreek
                              Livua VS Lunangwa

Vad e det för skillnad på dem ser ingen direkt skillnad ????
                              Ingen större. men vad jag upplever så e lunangwa lite ljusare och rödare i kroppen (mina i alla fall) och har inte rött på underkäkens sidor som jag sett på vissa livua utan mera rött bakom överkanten på hjällocket.. men håller med om att dom e lika som så många anndra troffar...
                              Men detta e mitt intryck och kan i andras ögon verka helt galet.. Men det e ju skilnad från grupp till grupp.
                              Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

Ursprungligen postat av Oden70
                                Ingen större. men vad jag upplever så e lunangwa lite ljusare och rödare i kroppen (mina i alla fall) och har inte rött på underkäkens sidor som jag sett på vissa livua utan mera rött bakom överkanten på hjällocket.. men håller med om att dom e lika som så många anndra troffar...
                                Men detta e mitt intryck och kan i andras ögon verka helt galet.. Men det e ju skilnad från grupp till grupp.
                                hmm...ni pratar ju pizza-svenska och/eller förorts (internet) svenska!?! *asg* kul att se hehe (lycka till kids)
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...