Troffetråden 2008 - Del 1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
En sak gällande Kasakalawe är en sak jag funderar på. Jo förr då bärnsten gick under namnet mpulungu då fanns en variant som jusst hetta tropheus moorii mpulungu. Dessa hade en gul orange fläck med gul oranga band runt ögonen.
Sedan fanns även en mer exklusiv variant på mpulungu som gick under namnet "mpulungu sunset" dessa hade en massa prickar på huvvet och var lite mer oranga i färgen. Honorna hade även en finare färgad rygg fena mot den vanliga mpulungun.
så min fråga är: är dessa helt olika sorter eller går de som samma sort "kasakalawe" för vad jag sett hos folk som har jusst kasakalawe så skiljer det otroligt mycke på olika sändningar som kommer av denna variant.
Jösses va det skrevs om detta pg a en liten länk
Andreas e just pg a prickarna som jag tycker denna sort är tjusig
samt en liten "smörklick" på sidorna.
men man blir ju lite fundersam när det kan skilja sig soppas "mycket" mellan dom som du skriver, tycker detta är ett gissel ifs med allt som har med denna hobby att göra.eftersom dom kan inte bestämma sig för vilket namn dom skall gå under.
nä det e tur att man kan sjunka ner i soffan å njuta av deras beteände & färger
//PieterKommentar
-
Jag har inte ens kollat på din länk utan skrev för att jag hade jusst mpulungu sunset för 10 år sedan typ och dessa hade stora fläckar som gick från buk till rygg o honorna hade en nästan röd under del av rygg fenan samt att de hade massa prickar över hela huvudet. När jag köpte dessa fanns även mpulungu i karet brevid o de hade inte prickar på huvvet samt att de inte hade lika orange fläck. Sedan kosta de jag köpte 245dkr/st o vanliga mpulungu 195dkr/stKommentar
-
En sak gällande Kasakalawe är en sak jag funderar på. Jo förr då bärnsten gick under namnet mpulungu då fanns en variant som jusst hetta tropheus moorii mpulungu. Dessa hade en gul orange fläck med gul oranga band runt ögonen.
Sedan fanns även en mer exklusiv variant på mpulungu som gick under namnet "mpulungu sunset" dessa hade en massa prickar på huvvet och var lite mer oranga i färgen. Honorna hade även en finare färgad rygg fena mot den vanliga mpulungun.
så min fråga är: är dessa helt olika sorter eller går de som samma sort "kasakalawe" för vad jag sett hos folk som har jusst kasakalawe så skiljer det otroligt mycke på olika sändningar som kommer av denna variant.
"Hi
Kasakalawe is very near Mpulungu itself. Kasakalawe is about 1 Klm away across a bay away from Mpulungu. I have only ever seen or heard about collections being done at Kasakalawe.
The Moop's go far around the bay between Kasakalwe and Mpulungu in the reeds. I have personally collected Moop's about half way between Kasakalawe and Mpulungu and seen zero difference in them compared to the ones collected on the point at Kasakalwe.
This is not to say there is not a slightly different variant somewhere close to Mpulungu. I don't think so but i cant say categorically that there is only one type of Mpulungu tropheus and its impossible to have a similar but slightly different version close by."
MvhKommentar
-
Jo både hanen och honan, börjar blir riktiga OB, fläckarna blir bara större och fler. Har idag ca 10 utav 28 som börjar bli riktigt fina, men alla har OB gener, ifrån OB föräldrar, varav jag har 1+1 VF
/Robban
Kommentar
-
Här kommer ett svar på din fråga. Jag frågade Mark Young, en fd collector och som bor nere vid vid sjön (Mpulungo) om just detta för ett tag sedan och här är hans svar:
"Hi
Kasakalawe is very near Mpulungu itself. Kasakalawe is about 1 Klm away across a bay away from Mpulungu. I have only ever seen or heard about collections being done at Kasakalawe.
The Moop's go far around the bay between Kasakalwe and Mpulungu in the reeds. I have personally collected Moop's about half way between Kasakalawe and Mpulungu and seen zero difference in them compared to the ones collected on the point at Kasakalwe.
This is not to say there is not a slightly different variant somewhere close to Mpulungu. I don't think so but i cant say categorically that there is only one type of Mpulungu tropheus and its impossible to have a similar but slightly different version close by."
Mvh
Anser inte detta är svar på min fråga om varför det är sådan extrem skillnad mellan alla kasakalawe som importeras. Skall man inte kunna förvänta sig att man får en fisk som ser ut som man förväntar sig.
Jag skulle inte godta att få sådana som saknar de fina prickarna på huvudet och inte heller den fina blå-röda rygg fena som skall vara på kasakalawe honor enligt mitt tycke.Kommentar
-
Intressant.
Anser inte detta är svar på min fråga om varför det är sådan extrem skillnad mellan alla kasakalawe som importeras. Skall man inte kunna förvänta sig att man får en fisk som ser ut som man förväntar sig.
Jag skulle inte godta att få sådana som saknar de fina prickarna på huvudet och inte heller den fina blå-röda rygg fena som skall vara på kasakalawe honor enligt mitt tycke./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
-
Tropheus Musanga "Yellow"
Hej!
En VF Musanga3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa