Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

Jag vet att det här är offtopic men jag skulle vilja ha en liten diskution kring det här med f1 f2 f3 osv därför har jag skapat en tråd om det. (vet att det finns mycket kunnigt folk i den här tråden så därför vill jag ha en liten länk här)
    Jag och en person på forumet har diskuterat lite om båda föräldrarna till en f1 fisk behöver vara vf (som jag tror) eller om det räcker om endast en är det?

Kommentar

• Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

Ursprungligen postat av Bright_Blue
      Är inte namansin en brichardi? Snygga regnbågar Andreas, dina? Täckglas är bra att ha, tropheus hoppar ibland men inte så ofta. Har väl dött 3-4st tropheus under 3 års tid när de hopat vid matningshålet i lokalen så det kan hända.
      Nä de är göran åstebros i skövde som jag fö beställt 40 yngel av. skall bara få bonus från jobbet samt sälja lite discusar först innan jag kan få hem dom.
      http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Är inte namansin en brichardi?
        Jo, den borde ju vara det. Därav min förvåning...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• H.E.J.
          Användare
          • April 2002
          • 179

Ursprungligen postat av ozric
          Jo, den borde ju vara det. Därav min förvåning...
          Tropheus moorii Namansi I har funnits på marknaden sedan miteln av 90-talet
          Tropheus Brichardi Namansi II "Fiery Fry" har bara funnits på marknaden sedan början av 2000-talet.
          Slänger med en bild till på Fiery fry.
          4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

http://www.tanganjikasee-fishfan.de/...n/Page1246.htm Kan "Fiery Fry" vara samma som denna alltså? Och varför kallar de den för Moorii,som den onekligen mer liknar också?? Ah, nu e det väl nåt båg i görningen igen....
            c",)

Kommentar

• H.E.J.
              Användare
              • April 2002
              • 179

Ursprungligen postat av ozric
              http://www.tanganjikasee-fishfan.de/...n/Page1246.htm Kan "Fiery Fry" vara samma som denna alltså? Och varför kallar de den för Moorii,som den onekligen mer liknar också?? Ah, nu e det väl nåt båg i görningen igen....
              Du kan inte mena att "Namansi II Fiery fryn" liknar "Namansi I" se på Kenths och mitt foto så måste du se att det är två helt olika Tropheusar!!!

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

hmm! då borde det vara Tropheus moorii Namansi I jag hade! sannerligen trevliga troffar, lite nostalgi,hehe
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Stephan E
                  Användare
                  • February 2005
                  • 307

Ursprungligen postat av specmats
                  hmm! då borde det vara Tropheus moorii Namansi I jag hade! sannerligen trevliga troffar, lite nostalgi,hehe
                  Blir lite konfunderad av varianterna från Namansi.
                  Namansi I borde vara Namansi red och Namansi II fiery fry skulle således vara Namansi yellow. Ynglena till Namansi yellow är dock riktigt rödaktiga och frågan är då om det kan vara samma fenomen som på Kipilin eller en ytterligare färgvariant.

Har ingen aning om hur det förhåller sig men de som haft dessa förr kan kanske reda ut detta.
                  Senast redigerad av Stephan E; 15 January 2008, 11:02.
                  Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• H.E.J.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 179

Ursprungligen postat av H.E.J.
                    Tropheus moorii Namansi I har funnits på marknaden sedan miteln av 90-talet
                    Tropheus Brichardi Namansi II "Fiery Fry" har bara funnits på marknaden sedan början av 2000-talet.
                    Slänger med en bild till på Fiery fry.
                    Som jag skrev tidigare så är det två helt olika varianter som fångas vid byn Namansi, det är inte bara vid Namansi det finns två eller fler varianter tillsammans eller nära varandra i sjön så jag förstår inte varför ni inte fattar!?

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

Det Jag inte fattar är att det kan finnas en så SNYGG Moorii så långt upp i sjön bland en massa Brichardi`s! Vad jag inte heller fattar är varför det ska va så svårt att namnsätta en fisk "rätt" (åtminstone lättförståeligt). En Moorii är en Moorii osv. Eller så kan man köra eft Schupkes nuffror om man hellre vill det men då bör de ju uppdateras då å då efter att nya varianter upptäcks...
                      c",)

Kommentar

• Stephan E
                        Användare
                        • February 2005
                        • 307

Som jag skrev tidigare så är det två helt olika varianter som fångas vid byn Namansi, det är inte bara vid Namansi det finns två eller fler varianter tillsammans eller nära varandra i sjön så jag förstår inte varför ni inte fattar!?
                        Det är väl uppenbart att det är två helt olika varianter i Namansi (Schupke).
                        Frågan som jag ställer mig är om det möjligtvis kan finnas 2 färgvarianter av Namansi I.

De yngel (ungdjur) som jag sett på nätet av Namansi Yellow har haft en knallröd ryggfena och mycket rött på kroppen. Att denna röda färg helt skulle försvinna när de blir större är lite förvånande men fullt möjlig.

Kanske är det någon förväxling av varianterna vid fotograferingen!
                        Senast redigerad av Stephan E; 15 January 2008, 16:11.

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                          En till på några kambwimba
                          J-kligt fina regnbågar du har Andreas.
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Ursprungligen postat av Stephan E
                            Det är väl uppenbart att det är två helt olika varianter i Namansi (Schupke).
                            Frågan som jag ställer mig är om det möjligtvis kan finnas 2 färgvarianter av Namansi I.

De yngel (ungdjur) som jag sett på nätet av Namansi Yellow har haft en knallröd ryggfena och mycket rött på kroppen. Att denna röda färg helt skulle försvinna när de blir större är lite förvånande men fullt möjligt.

Kanske är det någon förväxling av varianterna vid fotograferingen!
                            De yngel på fiery fry som du sett på nätet är nog på de fotona som är tagna i sjön. I sjön är ynglena knall orangeröda men i fångenskap blir de som vilket brichardi yngel som helst. Beror på fodret vid fångstplatsen antagligen.
                            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Stephan E
                              Användare
                              • February 2005
                              • 307

Ursprungligen postat av Cutekid
                              De yngel på fiery fry som du sett på nätet är nog på de fotona som är tagna i sjön. I sjön är ynglena knall orangeröda men i fångenskap blir de som vilket brichardi yngel som helst. Beror på fodret vid fångstplatsen antagligen.
                              Tack för informationen!

Snygga firrar hur som helst från Namansi, oavsett variant.

Kommentar

• Robbe
                                Användare
                                • February 2003
                                • 527

Ännu en ödmjuk världsmästare som har lätt för att utrycka sig
                                precis vad vi behöver på denna tråden här är ju inte så många sen innan

Kommentar

Arbetssätt...