Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av stiffe
    Tyvärr så har jag nog inget som är speciellt i min mat utan matar nog som dom flesta andra räkmix i kombo med NLS pellets
    Jag använder mig av ärtor,räkor,cyclops och Astaxanthin(som jag för övrigt köper av Peter alias ciklid4fun) i min räkmix inget annat hemligt.
    Tror nog mest att Peter skämtade lite.
    Passar på att lägga in lite mer "färgmatade" fiskar till då
    Ilangi honor som gillar varandra,eller nått.
    Kasanga ungdjurshanar som oxå verkar gilla varandra
    Snygga bilder, den andra var riktigt bra!

Hälsningar

Johan
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

stiffe...det nedre fotot är rent fantastiskt! Det är banne mig konst! Är det verkligen sant att du tagit fotot där de fyra är vinklade så mot varandra? Underbart fint foto på Tropheus Kasanga.

Kommentar

• Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

Ursprungligen postat av Malawe
        stiffe... Är det verkligen sant att du tagit fotot där de fyra är vinklade så mot varandra?.
        Vad menar du? tror du stiffe har trixat med fotot och klistrat in fiskarna i de possitioner eller vad är det du antyder? Jag förstår inte varför du ens ställer frågan.
        Stiffe är en bra fotograf och lyckades här knäppa ett kort i rätt ögonblick. grymmes gjort!
        http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Vad menar du? tror du stiffe har trixat med fotot och klistrat in fiskarna i de possitioner eller vad är det du antyder? Jag förstår inte varför du ens ställer frågan.
          Stiffe är en bra fotograf och lyckades här knäppa ett kort i rätt ögonblick. grymmes gjort!
          Hm...att få fyra stycken ståendes på det sättet mot varandra är ovanligt och att dessutom vara där och fota det är ju kanon. Som jag skrev så är det ett fantastiskt foto...men man tror ju inte att det är sant för det är ett på miljonen att fyra hanar poserar så och att man får fotot så "levande". Härlig komposition...och ja..jag vet att stiffe är grym på att fota.

Vad var reklamen för triss..."ibland bara händer det"...

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Och varför får han inte ställa frågan

säger som barnen (luften är fri)
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Falköping Andreas
              Användare
              • February 2006
              • 1214

Vad är det för size på dina Kasanga stiffe? riktigt fina iaf.

Kommentar

• cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

Ursprungligen postat av Robbe
                Tycker det låter lite av avundsjuka här ciklid4fun eller?
                Vad menar du med att dom är färgmatade????
                Matar inte vi alla med något som förstärker färgerna?
                Jag matar med både Artemia och Astaxanthin i min räkmix för att förstärka färgerna men inte fan ser mina Körsbär ut som Stiffes för det.
                Du får tycka vad du vill, men skit i att tro vad jag tycker det gör jag bättre än dig....

och visst är jag avundsjuk på Stiffes fantatiska troffar de är kanonfina allihopa.....men däremot så gillar jag normalfärgade körsbär mer än Stiffes (fast de kanske är en annan variant vad vet jag) så om du tror att jag är avundsjuk på det så har du fel, och stiffe har rätt färgmatningen var ett litet internskämt där såg du inte smileys??

hade jag velat ha sådana körsbär hade jag väl inte köpt de jag har det hade ju varit ganska korkat eller?
                Mvh
                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 3111

Jo men oavsett om du färgmatar en körsbär så är fläcken röd och fläcken blir inte häller större för att man matar den med färgfoder. Jag gillar stora fläckar på en körsbär men de skall inte vara för stora. Bäst är om det är 2 stora runda fläckar som är i enkroners storlek och inte en kil i ryggen för då kan det kvitta. Man skall inte nöjja sig med en halvdan fisk är min filosofi. finns möjlighet att få det lilla extra fina på en variant så vill iaf jag ha det.
                  Åfan då hade jag fel trodde du ville ha helröda, hur vill du ha ikola då? helgula eller med ett 3-4 cm band?

jag har dock lite svårt att förstå varför alla ska ha finare fiskar än vad som finns i naturen, de är väl redan fina som det är eller? bredare band större fläckar rött där det ska va orange osv....vad är meningen? tills slut finns ju inte det naturliga kvar vad gör vi då??

det gäller tydligen nästan bara på black varianten oxå, skulle jag urvalsodla en helt gul ilangi med illröd ryggfena men absolut inte nåt svart i för att jag tyckte det var fint, då skulle det ju bli ett ramaskri.........

Opps detta var inte menat som kritik till dig andreas du får tycka precis som du vill, bara en liten allmäm undran från mig
                  Senast redigerad av cichlids4fun; 15 March 2008, 23:40.
                  Mvh
                  Peter

Kommentar

• cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

Tyvärr så har jag nog inget som är speciellt i min mat utan matar nog som dom flesta andra räkmix i kombo med NLS pellets
                    Jag använder mig av ärtor,räkor,cyclops och Astaxanthin(som jag för övrigt köper av Peter alias ciklid4fun) i min räkmix inget annat hemligt.
                    Tror nog mest att Peter skämtade lite.
                    Passar på att lägga in lite mer "färgmatade" fiskar till då
                    Ilangi honor som gillar varandra,eller nått.
                    Kanonsnygga bilder stiffe, med blixten eller?

snart har du ju ett riktigt bra färgfoder (det bästa) oxå eller hur? eller har du inte kört igång idag
                    Mvh
                    Peter

Kommentar

• Falköping Andreas
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1214

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      Åfan då hade jag fel trodde du ville ha helröda, hur vill du ha ikola då? helgula eller med ett 3-4 cm band?

jag har dock lite svårt att förstå varför alla ska ha finare fiskar än vad som finns i naturen, de är väl redan fina som det är eller? bredare band större fläckar rött där det ska va orange osv....vad är meningen? tills slut finns ju inte det naturliga kvar vad gör vi då??

det gäller tydligen nästan bara på black varianten oxå, skulle jag urvalsodla en helt gul ilangi med illröd ryggfena men absolut inte nåt svart i för att jag tyckte det var fint, då skulle det ju bli ett ramaskri.........

Opps detta var inte menat som kritik till dig andreas du får tycka precis som du vill, bara en liten allmäm undran från mig
                      Jag förstår inte varför du hettsar upp dig så ta en kejsare tex Den tycker jag skall ha ett fint band som är klar gul med skarpa kanter. Ögat skall ha ett rött ögonbryn samt det skall finnas rött i ryggfenan. har de dessa kriterier anser jag de är perfekta i min smak. Och vad gäller ilangi så skall den vara gul på hela undersidan av kroppen ju mer ju bättre samt ha en knall röd rygg fena. En ilangi som går i orange är ju inget o hänga i granen. Nä jag hoppas du förstår vad jag menar i att skall det vara en variant så skall det vara det bästa o inge halvdant som finns hos 95% av de som har denna sort. Nä skall det va så skall det va annars kan det kvitta.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Jag förstår inte varför du hettsar upp dig så ta en kejsare tex Den tycker jag skall ha ett fint band som är klar gul med skarpa kanter. Ögat skall ha ett rött ögonbryn samt det skall finnas rött i ryggfenan. har de dessa kriterier anser jag de är perfekta i min smak. Och vad gäller ilangi så skall den vara gul på hela undersidan av kroppen ju mer ju bättre samt ha en knall röd rygg fena. En ilangi som går i orange är ju inget o hänga i granen. Nä jag hoppas du förstår vad jag menar i att skall det vara en variant så skall det vara det bästa o inge halvdant som finns hos 95% av de som har denna sort. Nä skall det va så skall det va annars kan det kvitta.
                        Halvdant Andreas? Efter de kriterier du sätter upp så är det nog många som de plockar ut ur sjön som de lika gärna kan kasta i igen. Ser ut som om du har "urvalsplockning" på troffar och om man bara gick efter en viss typ av Ilangi med mest gult i så skulle du få fram en urvalsodlad variant och inte den naturliga Ilangin. Men..som sagt..smaken är delad. Jag håller med Cichlids4fun med att bevara och uppskatta det naturliga. Det är inga fel i att ha krav på de fiskar man köper heller...men vad är riktigt enligt artens ursprung?

Kommentar

• Falköping Andreas
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1214

En Ok körsbär där fläckarna är runda o fina.
                          Och ett yngel på körsbär ca 6cm som visa mkt rött
                          Senast redigerad av Falköping Andreas; 16 March 2008, 00:21.

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Varför inte ta fisken som den är? I sjön är de inte perfekta utan har en väldig variation. Det är ju det som är det charmiga med troffar.
                            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• jonre723
                              Användare
                              • October 2004
                              • 439

Grejen med körsbär är att det under de sista 1.5-2 åren kommit in en massa till Sverige från en kille i Tyskland som har två stora vf-grupper där alla föräldrarna har stora fina fläckar. Jag har sett ett par hundra stycken av dem och de flesta får stora fina fläckar.
                              Och så är det.
                              /J

Kommentar

• cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 3111

Ursprungligen postat av Cutekid
                                Varför inte ta fisken som den är? I sjön är de inte perfekta utan har en väldig variation. Det är ju det som är det charmiga med troffar.
                                exakt

håller med dig.
                                Mvh
                                Peter

Kommentar

Arbetssätt...