malawiinredning!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Ursprungligen postat av slarvid
    Ni som har frigolit på botten... lägger ni bara sand o sten över eller silikonerar ni fast den oxå??? Jag kör med liggundelag i nu... inte samma flykraft!!!
    jag har 10 mm frigolit, la i den i går spacklade även ut silikon & strödde sand på den för att det inte ska lysa vitt när de gräver. Silikona fast den tror jag är överkurs, med sand och sten på den tror jag inte det finns en chans att den lyfter...men vi får se jag kan ha fel.

Har precis borrat hål i golvet ner till källaren, ska dra fram vatten & avlopp ikväll. förhoppningsvis blir det fyllning imorn.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
      Om du använder frigolit blir du tvungen att silikona fast den. Annars flyter den upp..........
      Där hann du före, är det av erfarenhet du säger att den flyter upp eller har du varit med om det?

Kommentar

• Matz Karlsén
        Användare
        • February 2004
        • 1127

Det är av egen erfarenhet. Jag la i 10mm frigolit i mitt 720 och efter ett tag så delades den i bitar och flöt upp........ Då hade jag ett tjockt sandlager och mycket sten.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
          Det är av egen erfarenhet. Jag la i 10mm frigolit i mitt 720 och efter ett tag så delades den i bitar och flöt upp........ Då hade jag ett tjockt sandlager och mycket sten.
          okej. kanske bäst å göra det då innan jag fyller

Kommentar

• Blueartic
            Användare
            • November 2007
            • 91

Hej!
            Och välkommen,Red moor rötter är väldigt snyggt i Malawi kar,det har jag och tycker det blev snyggt.Har du kalkhaltig inredning och hårt vatten behöver du inte oroa dej för Ph värdet.
            Så här ser mitt kar ut.
            Mvh Stefan
            720l Malawi
            Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

Kommentar

• slarvid
              Användare
              • December 2007
              • 517

sanden...

hur är det med alger och sand??? Har ni nått i vattnet som motverkar algebildning???
              540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Blueartic
                Användare
                • November 2007
                • 91

Ursprungligen postat av slarvid
                hur är det med alger och sand??? Har ni nått i vattnet som motverkar algebildning???
                Hej!
                Kör med vit sand som kallas ciklidgrus den är toppen tycker jag,höjer även Kh rejält eftersom den innehåller rejält med kalk.Detta botten material funkar kanon har inte sett någon algtillväxt på detta,och skulle det bli är det bara att suga bort litet lager vid vattenbytte och vid behov fylla på.(ha en extra säck hemma)
                Ha ett gött nytt år!
                Mvh Stefan
                720l Malawi
                Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

Kommentar

Arbetssätt...