L-malar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

Ursprungligen postat av olaJ
    202 var också fina, men som du skriver så kunde man inte klart se om det fanns någon hane däri, därför fick det bli tapajosen. Jag skall fixa ett lekkar till dom i veckan som kommer tänkte jag, det börjar bli lite trångt i malkaren bara.....(har drabbats av mal i lokalen kan mal väl säga...). Har nog fler malarter än ciklider numera känns det som.
    Jag jag tyckte sp. tapajos hade lite mer gult i sig än L202 och dina bilder på goc tyckte jag inte var helt korrekta för de är snyggare i verkligheten.
    Hehe ja vad är det som händer för jag också fått mer malarter än ciklider (det måste vara nån sjukdom) och jag har för mig att den kallas för Loricariidae-sjukan och den är extremt smittsam och beroendeframkallande.

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

på ett grovt ungefär, hur gamla blir l-malar?, kanske svårt att svara på om det är stora skillnader mellan olika arter...
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• olaJ
        Användare
        • August 2003
        • 584

Ursprungligen postat av Lutt
        Jag jag tyckte sp. tapajos hade lite mer gult i sig än L202 och dina bilder på goc tyckte jag inte var helt korrekta för de är snyggare i verkligheten.
        Hehe ja vad är det som händer för jag också fått mer malarter än ciklider (det måste vara nån sjukdom) och jag har för mig att den kallas för Loricariidae-sjukan och den är extremt smittsam och beroendeframkallande.
        Hehe, ja det kan man fråga sig, jag har nog ett 25-tal arter nu, plus alla olika corydoras mm. Det verkar faktiskt som om många ciklidister hakar på maltrenden som breder ut sig, de flesta jag snackar med börjar odla malar nu, kul! Mina bilder var riktigt dåliga, men det är kameran också haha.
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• discusred
          Användare
          • June 2004
          • 851

Jag har bara fakta om vilken flod den kommer ifrån (om det är sant eller inte, men ja tar det med en nypa salt) men ja kan maila dom och se om de fått nått klarspråk från amerikanen om det är en ny art eller en mutation.
          Hade varit kanon om du skulle villa maila dom!

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Ursprungligen postat av specmats
            på ett grovt ungefär, hur gamla blir l-malar?, kanske svårt att svara på om det är stora skillnader mellan olika arter...
            Gissar på i snitt tre gånger så gamla som Rift valley-ciklider. Detsamma tror jag om Synodontis.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

Ursprungligen postat av ozric
              Gissar på i snitt tre gånger så gamla som Rift valley-ciklider. Detsamma tror jag om Synodontis.
              ...Minst!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

ja misstänker att de i likhet med andra malar,som kan bli groteskt gammla,bör nå relativt hög ålder
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av specmats
                  ja misstänker att de i likhet med andra malar,som kan bli groteskt gammla,bör nå relativt hög ålder
                  En bekant till mig hörde av sig för ett tag sedan och berättade att hennes "pleco" hade dött. Hennes familj köpte den när hon gick på dagis, dvs för ca 30 år sedan... (Jag har anledning att tro att just det exemplaret inte dog av enbart hög ålder.)

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Lutt
                    Användare
                    • October 2005
                    • 1919

Ursprungligen postat av A C-son
                    En bekant till mig hörde av sig för ett tag sedan och berättade att hennes "pleco" hade dött. Hennes familj köpte den när hon gick på dagis, dvs för ca 30 år sedan... (Jag har anledning att tro att just det exemplaret inte dog av enbart hög ålder.)

Mvh/Andreas.
                    Hehe ok 30 år är nog inget hinder för en stor malart, hade varit kul att veta om det var en Hypostomus plecostomus, för det var längesen ja såg en sådan och troligtvis är det så att de inte har importerats på flera år.

Ursprungligen postat av discusred
                    Hade varit kanon om du skulle villa maila dom!
                    Ja jag får väl maila dom senare ikväll då

Kommentar

• Gäst

[QUOTE=Lutt;715993]Hehe ok 30 år är nog inget hinder för en stor malart, hade varit kul att veta om det var en Hypostomus plecostomus, för det var längesen ja såg en sådan och troligtvis är det så att de inte har importerats på flera år.

Tja, jag tog mig tyvärr aldrig tid att besöka min väninnas föräldrahem där malen levt större delen av sitt liv innan den ödesdigra flytten som nog delvis bidrog till "åldringens hädanfärd", men jag tolkar hennes beskrivning av en "stor och mörk mal med sugmun" som en Hypostomus plecostomus om man beaktar att den inhandlades i slutet av sjuttiotalet samt att de med sitt relativt bristfälliga intresse för akvariet knappast köpt en dyr raritet. Vid den tidpunkten så var väl Plecostomus plecostomus (som den väl hette då?)om jag förstått det rätt en av de vanligare malarna.

Vet du vfr de inte skulle ha importerats "på flera år"?

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

Ursprungligen postat av A C-son
                        Tja, jag tog mig tyvärr aldrig tid att besöka min väninnas föräldrahem där malen levt större delen av sitt liv innan den ödesdigra flytten som nog delvis bidrog till "åldringens hädanfärd", men jag tolkar hennes beskrivning av en "stor och mörk mal med sugmun" som en Hypostomus plecostomus om man beaktar att den inhandlades i slutet av sjuttiotalet samt att de med sitt relativt bristfälliga intresse för akvariet knappast köpt en dyr raritet. Vid den tidpunkten så var väl Plecostomus plecostomus (som den väl hette då?)om jag förstått det rätt en av de vanligare malarna.

Vet du vfr de inte skulle ha importerats "på flera år"?

Mvh/Andreas.
                        Ok nä det är omöjligt att veta med den beskrivningen....Hypostomus plecostomus var populär på 70,80 och till viss del på 90 talet.
                        Min egna hypotes som ja tror stämmer är att Pterygoplichthys/Liposarcus pardalis odlas i asien i dammar och vad jag vet så har ingen lyckats odla Hypostomus än. Jag tror odlad fisk från asien är mycket billigare än VF fisk från Sydamerika.
                        Plecostomus plecostomus har jag aldrig hört talas om, jag är inte så gammal men jag chansar på att det var ett handelsnamn på Hypostomus plecostomus förr i tiden.
                        Det jag inte fattar är varför grossisterna fortfarande håller på att sälja Pterygoplichthys pardalis under namnet Hypostomus plecostomus/vanlig pleco...men iofs lite får man la skylla på odlarna också.

Kommentar

• discusred
                          Användare
                          • June 2004
                          • 851

Ja jag får väl maila dom senare ikväll då
                          Har du fått något mail svar om Leporacanthicus?

Kommentar

• olaJ
                            Användare
                            • August 2003
                            • 584

Ursprungligen postat av discusred
                            Har du fått något mail svar om Leporacanthicus?
                            Ja den vill vi gärna veta mer om...den är kanonfin.
                            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• dala
                              Användare
                              • November 2007
                              • 154

Hur många?

Jag undrar hur dessa malar klarar sig själv, eller om det måste vara i grupp.

När de är så pass dyra så känns det lite tungt att köpa 4 malar á 400 kr.

Kan man ha 2 av 2 olika arter eller bör man i så fall ha 2 av samma art.
                              Är inte ute efter artificell odling utan att ha i ett sällskapsakvarium.

//Patrik

Kommentar

• classe
                                NCS Medlem

• April 2007
                                • 1147

ja min gibbeceps mal den L165 den gammal är 11,5 år nu har den samma hos mig nu länge.. den är 36 cm nu den..
                                375 LITER Malawi arter..
                                74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

Arbetssätt...