L-malar
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Vassego :-)"Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho MarxKommentar
-
Tackar.
du menade tyska amazon, då var det ju en annan sak, kanske var på mässan jag såg den då......fanns den då? jag begriper ju inte riktigt va di skriver på .de........
inte i boken heller 1:an altså men det är fina bilderMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Dessutom verkar ju L046 vara typ 3 ggr så dyr än L199 - vadan detta? Är L199 vanligare (troligen?) och/eller mer svårhanterlig att hålla/odla??
Bara undrar - funderar skarpt på nån/några lite kul L-malar i en inte alltför avlägsen framtid.
P.S Jag hoppas att jag inte kapat tråden - det verkar ju som om den kan handla lite allmänt om L-malar D.SMVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Snygga pjäser det där...fastnade för nån dag sedan i artikeln om L046 på Zoopet - också en Hypancistrus om jag förstod det rätt. Men denna ser ju inte så olik ut - är skillnade märkbar för ögat och vad består den i så fall i?
Dessutom verkar ju L046 vara typ 3 ggr så dyr än L199 - vadan detta? Är L199 vanligare (troligen?) och/eller mer svårhanterlig att hålla/odla??
Bara undrar - funderar skarpt på nån/några lite kul L-malar i en inte alltför avlägsen framtid.
P.S Jag hoppas att jag inte kapat tråden - det verkar ju som om den kan handla lite allmänt om L-malar D.S
Priset skiljer ju en del också, jag skulle iaf aldrig köpa en L199 för 1500 spänn.
Att träffa på en H.zebra i en butik är ganska liten tyvärr.
Jag själv har 7st olika Hypancistrus arter för tillfället.
Haha ja det verkar som det blivit en liten allmän maltråd
Jag lägger också upp en bilder
1. L205
2. L264
3. L199Senast redigerad av Lutt; 28 December 2010, 01:13.Kommentar
-
Skillnaden är rätt stor ändå. L199 är lite gråvit med gråsvarta ränder medans zebran är vit med svarta ränder och man ser även skillnad på mönstret.
Priset skiljer ju en del också, jag skulle iaf aldrig köpa en L199 för 1500 spänn.
1. L205
2. L264
3. L199Senast redigerad av JockeB; 31 December 2007, 14:04.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Skillnaden är rätt stor ändå. L199 är lite gråvit med gråsvarta ränder medans zebran är vit med svarta ränder och man ser även skillnad på mönstret.
1. L205
2. L264
3. L199
Gott slut och Gott nytt 2008MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
L046 är sedan ett flertal år belagd med exportförbud, detta gör att det inte finns så stora mängder VF kvar på marknaden och till följd av detta inte heller så många yngel som av de andra L-malarna. Detta i kombination med att, som du mycket riktigt gissat, den räknas som malarnas Rolls Royce, gör att priserna är mycket högre än på de andra malarna. De som har 46r håller hårt på de djur de lyckats få tag på."Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho MarxKommentar
-
Där är inte många malar som lyser upp som denna gör, den färg-snygg som en fisk i ett saltvatten kar
Sen finns den bara på en kort sträcka i floden Rio Xingu (har för mig att den är på 2-3 km).
Sen lever den på ett djup på 30m, som gör att det är svårare att fånga malen. Kan tänka mig att den grymt svår och fånga i det djupet, det är nog den skyggaste mal jag har haft.
Nu lär väl Hypancistrus Zebra bli ännu mer eftertraktad när allt detta händer (läs artikel http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=12&Itemid=74 )
Själv som har sånna här, får mig att känna ett stort ansvar över dessa fiskar. Som Ola säger, dom som håller dessa fiskar håller dom hårt. Själv bytar jag max för tillfället, för att få in nytt blod.
Här en bild på 3 vackra pärlor En Hypancistrus "bel monte" i bakgrunden skymtar oxå.Senast redigerad av discusred; 31 December 2007, 14:32.Kommentar
-
Ja lite av en Rolls royce är det, men det finns så många andra arter man vill värdera lika högt, jag tex har även L025 som Rolls royce stämpel och de är oftast dyrare pga att det kostar att skicka typ 1 fisk per box och honorna är ganska eftertraktade av L025 också, var är dom!!!
En art som kommer bli dyr om det nu är en ny art är en Leporacanthicus från Venezuela http://www.youtube.com/watch?v=X_DWGkEsJ-k. Jag fick svar från dem att de hade skickat individen till nordamerika för att se om det var en ny art eller en mutation.
olaJ: Jag är avis på dina Peckoltia sp. "tapajos", de var ju riktigt snygga, synd att du inte lämnade en hona till mig bara hehe
Lägger in bilder på min första och senaste kull av L205Senast redigerad av Lutt; 28 December 2010, 01:13.Kommentar
-
Gratulerar Lutt! Verkligen roligt och se dina L205.....
Har du mer fakta om Leporacanthicus om den har kommit till Eruopa typ?Kommentar
-
Som olaJ skriver är det exportföbud på L046, marknaden styr priset och folk betalar gladeligen 1000spänn för dessa vilket jag tycker är bra för då är det nästan bara folk som köper den för att odla (bevara arten) och det blir ju inte bättre av att dammar kommer att byggas i rio xingu.
Ja lite av en Rolls royce är det, men det finns så många andra arter man vill värdera lika högt, jag tex har även L025 som Rolls royce stämpel och de är oftast dyrare pga att det kostar att skicka typ 1 fisk per box och honorna är ganska eftertraktade av L025 också, var är dom!!!
En art som kommer bli dyr om det nu är en ny art är en Leporacanthicus från Venezuela http://www.youtube.com/watch?v=X_DWGkEsJ-k. Jag fick svar från dem att de hade skickat individen till nordamerika för att se om det var en ny art eller en mutation.
olaJ: Jag är avis på dina Peckoltia sp. "tapajos", de var ju riktigt snygga, synd att du inte lämnade en hona till mig bara hehe
Lägger in bilder på min första och senaste kull av L205"Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho MarxKommentar
-
Men lycka till med Peckoltian och troligtvis kommer du få lek på dem inom en snar framtid.Kommentar
-
Hehe mjo jag förstod nog att det bara fanns tre, blev lite förtjust i L202 som gick i karet ovanför "tapajos" och de var ganska lika "tapajosen" fast jag såg bara honor i det karet.
Men lycka till med Peckoltian och troligtvis kommer du få lek på dem inom en snar framtid."Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho MarxKommentar
Kommentar