If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Asså...om du är nybörjare och ska köra med både scalarer och flaggor samt kanske en till art i ett 250liters o sen byta upp dig...varför inte skaffa andra arter.
Menar jag skulle nog satsa på dorsigeria(akvarievalvet har), delfinciklid, nyckelhåls ciklid(norrköpings akvarier har)
Bra färg kombo samt att de inte kräver så mycket utrymme.
Om du ska köpa ett större gör det nu och byt ut alla arter.
Sen hoppar du över till CA istället
Som förslag skulle jag faktiskt köra på multispinosus ciklid, sajica ciklid, ellioticiklid.
O detta i ett 500-720liters...eventuellt flera lekpar av varje art eller 2lekpar av dem samt kanske en jordätare och några snygga malar.
Kanske satsa på stor CA...cintrinellum, kubaciklid, zonatumciklid...
Var bara ett förslag...både när det gäller sa/ca...
De flesta från norrköping kör faktiskt ca så därför är det lite lättare att få hjälp om det skulle krisa sig.
Jag kör ju både ca/sa men har som sagt var mera ca än sa.
Det finns troligen 2-3 obeskrivna Laetacara. Den som kallas curviceps är troligen flera arter. Det är inte självklart vilken art som är curviceps eftersom typexemplaren är akvariefiskar i dåligt skick med osäkra lokaluppgifter.
Känner någon till någon odling i Europa av L. flavilabris eller L. thayeri?
L. flavilabris har jag inte sett sedan 70-talet men den lär finnas i Norge.
Erik Åhlander-
Odling och odling...jag har ju köpt mina från danmark som i sin tur köpte dem från en snubbe over there
Jag har dock haft problem med mina fyra lekpar av flavilabrisen eftersom de är förbaskat skygga...
Och till hör som sagt var inte gruppen lätt lekta(är en riktig utmaning)...
Jag har i dags läget ett eller två yngel(väldigt små) gående själva i en guldfisk skål från flavilabrisen...så troligtvis får jag vid nästa ägg läggning från något av paren försöka dra upp en eller två kullar artificiellt...för att få yngel.
De är iallafall en förbaskad rom/yngel rövare...
Asså...om du är nybörjare och ska köra med både scalarer och flaggor samt kanske en till art i ett 250liters o sen byta upp dig...varför inte skaffa andra arter.
Menar jag skulle nog satsa på dorsigeria(akvarievalvet har), delfinciklid, nyckelhåls ciklid(norrköpings akvarier har)
Om du ska köpa ett större gör det nu och byt ut alla arter.
Sen hoppar du över till CA istället
Det blir nog svårt att göra sig av med scalarerna då dom är så fina , så dom tror jag att jag behåller. Snarare att jag i så fall skulle köpa nyckelhåls ciklid istället för flaggciklid i så fall.
Men återstår att se vad det blir, CA - kanske vid ett senare tillfälle.
När det bli dags att byta får man se, får man ett bra erbjudande så varför inte.
//Patrik
Senast redigerad av dala; 29 December 2007, 12:52.
Första gången jag skulle ta kort på fiskarna, får träna på den tekniken
Det var inte lätt, men har lagt upp dom här, i och med att jag inte är NCS medlem än:
.
Vad tänker du på för art när du skriver Delfinciklid?
(Ngn Laetacara skulle nog passa fint med dem som redan betonats.)
Mvh/Andreas.
Jag ska fundera på det. Kanske borde ta en annan mindre art av dvärgciklider kring 5-6 cm såsom Apistogramma-släktet, eller om det går att få tag på Mazarunia mazarunii så skulle den vara väldigt fin.
Eller kanske tom någon dvärgurami (om det går att blanda) för att inte bara ha ciklider i akvariet.
Kommentar