Råd om kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

    Ursprungligen postat av Laesk
    17-85 brukar kosta 3000kr begagnat, batterigreppet ca 800kr , dvs 2200kr för en ny 350D med garanti.

    Jag tycker de låter som en strålande affär!
    det roliga med detta e att om man beställer kameran över internet kostar den 7053;- men den e slut...
    Dom har 4 st kvar i butiken och vid avhämtning kostar den 5995:-
    Affären e www.inet.se och finns i GBG och Uddevalla....

    Har bokat en till honom och då tar jag den ?????
    För dom pengarna skulle man tagit 2 st.......
    Så om jag tolkar dig rätt så e det ett bra köp pga.. priset????? men kameran e bra???
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

      Ursprungligen postat av Oden70
      det roliga med detta e att om man beställer kameran över internet kostar den 7053;- men den e slut...
      Dom har 4 st kvar i butiken och vid avhämtning kostar den 5995:-
      Affären e www.inet.se och finns i GBG och Uddevalla....

      Har bokat en till honom och då tar jag den ?????
      För dom pengarna skulle man tagit 2 st.......
      Så om jag tolkar dig rätt så e det ett bra köp pga.. priset????? men kameran e bra???
      Det var lustigt, oftast brukar det ju vara dyrare att handla i butik än beställa från samma butik på postorder.

      Priset är grymt bra (nästan för bra för att va sant) och kameran är jätte bra. När jag hade 350D kostade bara mitt batterigrepp närmare 2000:- och bara de objektivet kan ju kosta så mkt att köpa som du betalar för hela paketet. Slå till!

      Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • February 2004
        • 2447

        Ja köp!

        350D är en helt ok kamera för en vanlig Svensson! Den blir betydligt skönare att hålla med batterigrepp. Bildkvalitémässigt är den skitbra! Men t.ex. att fota flygande fåglar kan va lite svårt då den inte har jättebra autofokus på rörliga objekt. Men de lär kvitta för honom!

        Jag gav 10 000kr för min fd 350D (bara kamerahuset) som jag köpte för drygt två år sen.
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • January 2007
          • 869

          Ursprungligen postat av Laesk
          Ja köp!

          350D är en helt ok kamera för en vanlig Svensson! Den blir betydligt skönare att hålla med batterigrepp. Bildkvalitémässigt är den skitbra! Men t.ex. att fota flygande fåglar kan va lite svårt då den inte har jättebra autofokus på rörliga objekt. Men de lär kvitta för honom!

          Jag gav 10 000kr för min fd 350D (bara kamerahuset) som jag köpte för drygt två år sen.
          Någon av er som kollat på sidan? La länken här ovan till butiken. Mest så att jag inte ser fel, alltid bra med dubbel koll...
          Om jag har kollat rätt så kostar bara kamerahuset 3995:- objektivet 5880:- och batterigreppet 1340:- på samma sida... det blir i lösa delar 11215:-...
          Har jag verkligen rätt att den som kostar 5998:- e samma saker...
          Visst e Canon EOS 350D inkl EFS 17-85 & Batterigrepp ett kamerapaket där objektivet har macro??? Ni får gärna gå in på sidan (www.inet.se) och lkolla på paketet.. Välj butik och inte webshop!!!!
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

            Ursprungligen postat av Oden70
            Visst e Canon EOS 350D inkl EFS 17-85 & Batterigrepp ett kamerapaket där objektivet har macro??? Ni får gärna gå in på sidan (www.inet.se) och lkolla på paketet.. Välj butik och inte webshop!!!!
            Det objektivet är inte ett riktigt macro...men det verkar hur som helst vara ett riktigt bra pris.
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • January 2007
              • 869

              Ursprungligen postat av Niklas Olsson
              Det objektivet är inte ett riktigt macro...men det verkar hur som helst vara ett riktigt bra pris.
              Nu får du berätta för en amatör vad du menar...
              Vi som inte vet vad macro igentligen e kan ju bara se vad som står på objektivet....
              och det står följande:MACRO 0.35/1.2ft på det.. vad e det som gör att det inte e ett macro?
              Skulle bara vilja veta då jag inte har koll på detta ämne.....
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • August 2002
                • 8616

                En annan macro-fråga

                Hej

                Autofokusen på mitt Canon 60 mm Macro fungerar oftast riktigt bra, men ibland vill den inte, utan surrar hit och dit och stannar sedan på suddigt. Beror det på att det är för mörkt i akvariet, eller ska jag leta fram garantipappren?
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

                  Ursprungligen postat av Oden70
                  Nu får du berätta för en amatör vad du menar...
                  Vi som inte vet vad macro igentligen e kan ju bara se vad som står på objektivet....
                  och det står följande:MACRO 0.35/1.2ft på det.. vad e det som gör att det inte e ett macro?
                  Skulle bara vilja veta då jag inte har koll på detta ämne.....

                  Ja det paketet kostar 5995kr i butiken!


                  Macro betecknas endel "normalzooms-objektiv" som har väldigt nära "närgräns"
                  dvs du kan få fokus om du är väldigt nära objektet.
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                  With CANON you can!

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Hej

                    Autofokusen på mitt Canon 60 mm Macro fungerar oftast riktigt bra, men ibland vill den inte, utan surrar hit och dit och stannar sedan på suddigt. Beror det på att det är för mörkt i akvariet, eller ska jag leta fram garantipappren?

                    De beror dels på för mörkt akvarie, och även dålig autofokus i kamera samt en inte kristallklar glasruta som är ivägen osv. Sen om du håller fokuspunkten mitt på fiskens kropp som har en å samma färg så är de för lite kontrast för kameran att hitta fokus, så oroa dig inte att de är nått fel på objektivet!
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • August 2002
                      • 8616

                      Ursprungligen postat av Laesk
                      De beror dels på för mörkt akvarie, och även dålig autofokus i kamera samt en inte kristallklar glasruta som är ivägen osv. Sen om du håller fokuspunkten mitt på fiskens kropp som har en å samma färg så är de för lite kontrast för kameran att hitta fokus, så oroa dig inte att de är nått fel på objektivet!
                      OK, tack. Skall åtgärda glas och ljus och öva mig.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Oden70
                        Användare
                        • January 2007
                        • 869

                        Ursprungligen postat av Laesk
                        Ja det paketet kostar 5995kr i butiken!


                        Macro betecknas endel "normalzooms-objektiv" som har väldigt nära "närgräns"
                        dvs du kan få fokus om du är väldigt nära objektet.
                        tackar för hjälpen,,,, då slår vi tillpå ett sådant paket......
                        Petrochromis is da shit8)8)

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 4164

                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          OK, tack. Skall åtgärda glas och ljus och öva mig.
                          Du har säkert samma problem som jag när du har glasögon. Men det går att köpa slipade sökare. Tyvärr hade jag brytningsfel också så min funkar inte kanon. Har du ett normalt synfel så är det att rekommendera. Det blir då lättare att köra med manuellt focus som proffsen.
                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • August 2002
                            • 8616

                            Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                            Du har säkert samma problem som jag när du har glasögon. Men det går att köpa slipade sökare. Tyvärr hade jag brytningsfel också så min funkar inte kanon. Har du ett normalt synfel så är det att rekommendera. Det blir då lättare att köra med manuellt focus som proffsen.
                            Aha, du kör alltså utan glasögonen då? Min har inställbar sökare (-3 - + 1), så jag ska kanske prova ställa in den. Men den har ingen skala, så man måste bara testa sig fram.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • akva99
                              Användare
                              • September 2005
                              • 527

                              för något år sedan när jag tittade efter slavblixt var de inte dyra ett par hundra. nu när jag tänkt köpa ett verkar de som det billigaste kostar över 1000:- stämmer det ?

                              Kommentar

                              • Niklas Olsson
                                Användare
                                • February 2003
                                • 1156

                                Ursprungligen postat av Oden70
                                Nu får du berätta för en amatör vad du menar...
                                Vi som inte vet vad macro igentligen e kan ju bara se vad som står på objektivet....
                                och det står följande:MACRO 0.35/1.2ft på det.. vad e det som gör att det inte e ett macro?
                                Skulle bara vilja veta då jag inte har koll på detta ämne.....
                                Som sagts tidigare så märker tillverkaren objektivet med macro om det har kort närgräns, vad som är kort går ju att disutera.
                                Ett exempel kan vara:
                                Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG
                                och
                                Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG Macro
                                där den undre är en uppdaterad version av den övre, den översta har en närgräns på 1,8m och den undre har en på 1m. Med den översta kan du stå 1,8 meter från det du ska fota med bra fokus och med den undre kan du gå ytterligare 0,8m närmare.
                                "Riktiga" macroobjektiv har en avbildningsskala på 1:1 medans detta som KALLAS macro ger en avbildningsskala på 1:3,5.
                                Sedan så har alla "riktiga" macroobjektiv en fast brännvidd, alltså det går ej att zooma med dessa.
                                //Niklas

                                www.nofoto.se
                                Nofoto på Facebook
                                ____________________________________

                                Kommentar

                                Arbetssätt...