Råd om kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    Ursprungligen postat av Oden70
    Det e dessa modeller som gäller så hjälp mig..
    Det är ingen större skillnad på de tre modellerna. Nikon D40x har bäst bildkvalitet och är enklast att använda av de tre, men det finns få makroobjektiv som ger autofokus med det huset. Alla går att köra helautomatiskt, det är manuella möjligheter som är bättre på dyrare kamerahus.
    Makrobjektiv och extern blixt är inte nödvändigt, men det är en enorm fördel för akvariefoto.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • January 2007
      • 869

      Ursprungligen postat av Micke
      Det är ingen större skillnad på de tre modellerna. Nikon D40x har bäst bildkvalitet och är enklast att använda av de tre, men det finns få makroobjektiv som ger autofokus med det huset. Alla går att köra helautomatiskt, det är manuella möjligheter som är bättre på dyrare kamerahus.
      Makrobjektiv och extern blixt är inte nödvändigt, men det är en enorm fördel för akvariefoto.
      Finns det makroobjekt till dom anndra kamerorna då? som ger autofokus som du skrev? Du rekomenderar inte den ena framför den anndra??? Nikon D4o som e betydligt billigare avråder du inte ifrån? Skall jag köpa dom paketen som finns där eller jag skall köpa endast kameran och sedan kompletera med ett annat objekt? Tyckte bara att man fick det xtra ojektet relativt billigt om man tog aket istället för lösa delar.... men du tycker att D40x e en lättare att använda för en som e ny på systemkameror. E den MYCKET lättare eller det e marginelt??
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        Ursprungligen postat av Oden70
        Finns det makroobjekt till dom anndra kamerorna då? som ger autofokus som du skrev? Du rekomenderar inte den ena framför den anndra??? Nikon D4o som e betydligt billigare avråder du inte ifrån? Skall jag köpa dom paketen som finns där eller jag skall köpa endast kameran och sedan kompletera med ett annat objekt? Tyckte bara att man fick det xtra ojektet relativt billigt om man tog aket istället för lösa delar.... men du tycker att D40x e en lättare att använda för en som e ny på systemkameror. E den MYCKET lättare eller det e marginelt??
        D40 och D40x saknar inbyggd autofokusmotor i kamerahuset så det måste finnas i objektivet om du vill ha autofokus. Andra makroobjektiv fungar annars fullt ut men utan autofokus, vilket många ändå inte anväder vid makrofotografering. Det finns idag tre makroobjektiv med af-motor; Nikkor 105/2,8 AF-s, Sigma 150/2,8 HSM, Sigma 180/3,5 HSM.
        Det som främst skiljer mellan D40 och D40x är upplösning och bildkvalitet. Det som gör D40/D40x är att de har använt mycket som kommer från kompaktkamerorna, det skiver t ex. ut felen i klartext istället för att använda felkoder.
        Att köpa paket kan vara bra om man inte har några objektiv sedan tidigare.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • January 2007
          • 869

          Ursprungligen postat av Micke
          D40 och D40x saknar inbyggd autofokusmotor i kamerahuset så det måste finnas i objektivet om du vill ha autofokus. Andra makroobjektiv fungar annars fullt ut men utan autofokus, vilket många ändå inte anväder vid makrofotografering. Det finns idag tre makroobjektiv med af-motor; Nikkor 105/2,8 AF-s, Sigma 150/2,8 HSM, Sigma 180/3,5 HSM.
          Det som främst skiljer mellan D40 och D40x är upplösning och bildkvalitet. Det som gör D40/D40x är att de har använt mycket som kommer från kompaktkamerorna, det skiver t ex. ut felen i klartext istället för att använda felkoder.
          Att köpa paket kan vara bra om man inte har några objektiv sedan tidigare.
          Ok! Då e vi nere i 2 kameror att välja mellan, D40/D40x.... Nu e frågan, som förstagångs kamera e D40x mer värd pengarna än vad D40 e eller det e sakt det samma.... Sedan en sista fråga.... E det stor skilnad i kvaliten på bildera som du skriver???Eller D40 ins bildkvalitet e tillräkligt bra? Skiljer ca 1800 på dom och det e pengar som kan gå till ett extra objektiv, inte till hela objektivet men en bra bit. Och ja, jag har inga objektiv sedan inann så det e därför som jag kollar på paket.....
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            Ursprungligen postat av Olorin
            Köper du Canon är 50 mm 1,8 det prisvärdaste för det kostar bara 1000 spänn.
            Hur är det med Nikon? räcker en tusing dä oxå?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              Ursprungligen postat av Oden70
              Ok! Nu e frågan, som förstagångs kamera e D40x mer värd pengarna än vad D40 e eller det e sakt det samma....
              Om det är värt pengarna är upp till var och en att bedömma, här finns en jämförelse: http://www.bythom.com/d40review.htm


              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Hur är det med Nikon? räcker en tusing dä oxå?
              Se mitt svar här: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=951.0
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • January 2007
                • 869

                Ursprungligen postat av Micke
                Om det är värt pengarna är upp till var och en att bedömma, här finns en jämförelse: http://www.bythom.com/d40review.htm


                Se mitt svar här: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=951.0
                tack för tippen Micke. men ibland kan saker ändras... Har en moster som e fotograf och i dag kom hon till mitt jobb med en present... Hon hade under helgen kommigt på att hon hade en Canon D20 med ett Canon EF-S17-85VSM
                objektiv liggande i en låda... hade varigt hennes reservkamer inann och gjord max 500 exponeringar med... hade annvänts som backup till hennes D30 så det var inte förstakameran..... detta e väl ett hyfsat allternativ till dom jag sa inann??? Är i alla fall gratis och gratis e bra Skulle komma in till henne och hämta lite mer tillbehör till den senare under månaden då hon hade fler objektiv filter.slavblixt och allt möjligtannat som jag troligvis inte kommer att annvända på ett tag..... men det e en bra kamera va???
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

                  Ursprungligen postat av Oden70
                  tack för tippen Micke. men ibland kan saker ändras... Har en moster som e fotograf och i dag kom hon till mitt jobb med en present... Hon hade under helgen kommigt på att hon hade en Canon D20 med ett Canon EF-S17-85VSM
                  objektiv liggande i en låda... hade varigt hennes reservkamer inann och gjord max 500 exponeringar med... hade annvänts som backup till hennes D30 så det var inte förstakameran..... detta e väl ett hyfsat allternativ till dom jag sa inann??? Är i alla fall gratis och gratis e bra Skulle komma in till henne och hämta lite mer tillbehör till den senare under månaden då hon hade fler objektiv filter.slavblixt och allt möjligtannat som jag troligvis inte kommer att annvända på ett tag..... men det e en bra kamera va???
                  Vilken härlig och snäll moster du verkar ha! Visst är 20D en jätte bra kamera!

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • August 2002
                    • 8616

                    Slavblixt

                    Hej

                    Vet någon om man kan "lura systemet" och få kamerans inbyggda blixt att avfyra en fristående Canon 430EX blixt, eller måste man ha den dyra signalsändaren ST-E2?
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      Om det är en 20D så är der en riktigt bra kamera du fått (Canon D30 kom ut redan 2000 och har hunnit bli riktigt omodern, någon D20 tror jag inte har funnits).
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        Ursprungligen postat av Mikael W
                        Vet någon om man kan "lura systemet" och få kamerans inbyggda blixt att avfyra en fristående Canon 430EX blixt, eller måste man ha den dyra signalsändaren ST-E2?
                        Om du har möjlighet att använda den inbyggda blixten utan förblixt så kan du använda en vanlig slavtändare för att utlösa den externa utan automatik.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • January 2007
                          • 869

                          Ursprungligen postat av Micke
                          Om det är en 20D så är der en riktigt bra kamera du fått (Canon D30 kom ut redan 2000 och har hunnit bli riktigt omodern, någon D20 tror jag inte har funnits).
                          Kollade kameran och du har rätt 20D heter den...
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • Oden70
                            Användare
                            • January 2007
                            • 869

                            Ursprungligen postat av patriks155
                            Vilken härlig och snäll moster du verkar ha! Visst är 20D en jätte bra kamera!
                            E SÅ NÄR DOM HAR KAMEROR LIGGANDE, MEN HUR E DET OBJEKTIVET JAG FICK MED???Men men... det e ett objektiv hon självaannvänder mycket sa hon, så det e nog bra..
                            Petrochromis is da shit8)8)

                            Kommentar

                            • Johnny_1
                              Användare
                              • October 2003
                              • 313

                              Ursprungligen postat av Oden70
                              E SÅ NÄR DOM HAR KAMEROR LIGGANDE, MEN HUR E DET OBJEKTIVET JAG FICK MED???Men men... det e ett objektiv hon självaannvänder mycket sa hon, så det e nog bra..
                              Det funkar nog bra till guppy;-)
                              Ja...det var ju inte illa att få en kamera till "dagens"!!! Grattis!
                              www.malmoakvarieforening.se

                              Kommentar

                              • Oden70
                                Användare
                                • January 2007
                                • 869

                                Guppy!!!

                                Ursprungligen postat av Johnny_1
                                Det funkar nog bra till guppy;-)
                                Ja...det var ju inte illa att få en kamera till "dagens"!!! Grattis!
                                Du har ju guppy så det e ok om jag fotar dina då eller, här finns det bara riktig fisk!!
                                Petrochromis is da shit8)8)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...