Råd om kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

    #76
    De gör rätt mkt med om man kör vit sand i akvariet som deelay gör, snyggt upplättningsljus underifrån, som leder till att du kan köra med snabbare slutartid.
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • January 2005
      • 540

      #77
      Ursprungligen postat av deelay
      Du kan använda det till annat med, porträtt osv. Zooma går inte med ett fast objektiv, du får använda benen ist eller lägga ut många fler tusenlappar för att få en zoom som ger samma bildkvalite.
      Om det ger samma kvalitet eller inte beror väl på. Om man är nybörjare eller inte har som mål att blåsa upp bilderna till >= 70*50 duger ett zoomobjektiv bra (t ex Canon EF 28-105 usm).
      Viktigast är väl i så fall att objektivet har snabb af?

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #78
        Zoomar blir väldigt dyra om man vill ha dem lika ljusstarka som makron, dvs. med största bländare på omkring 2,8. Zommar med makroläge ger inte heller alls samma avbildningsskala som riktiga makron.
        Om man kommer att fotografera mycket fisk så är ett makroobjetiv och en blixt väldigt bra investeringar.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Gäst

          #79
          Ursprungligen postat av mek
          Om det ger samma kvalitet eller inte beror väl på. Om man är nybörjare eller inte har som mål att blåsa upp bilderna till >= 70*50 duger ett zoomobjektiv bra (t ex Canon EF 28-105 usm).
          Viktigast är väl i så fall att objektivet har snabb af?
          Tänkte jag skulle handlatett idag men varken detta eller det Deelay tipsade om finns hemma, så jag nöter väll på med kitoptiken..vem vet det kanske tar sej ändå

          Kommentar

          • Gäst

            #80
            Ursprungligen postat av Micke
            Zoomar blir väldigt dyra om man vill ha dem lika ljusstarka som makron, dvs. med största bländare på omkring 2,8. Zommar med makroläge ger inte heller alls samma avbildningsskala som riktiga makron.
            Om man kommer att fotografera mycket fisk så är ett makroobjetiv och en blixt väldigt bra investeringar.
            ok, ja som det känns nu är det nog mest fiskbilder det lär bli åtminstone nu i början

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • January 2005
              • 540

              #81
              Ursprungligen postat av Daniel_N
              2. Verkar som att man inte kan se "live" i displayen när man tar ett kort, är inte det nåt man vill kunna?
              Vissa systemkameror klarar det vad jag hört (Sony eller vilken det nu var). Om man bör ha detta beror dock på vilken typ av fotografering du vill köra med. Själv fotar jag fåglar, landskap mm, och då är det bättre att bedöma motivet "live" genom sökaren. Då ser du bättre vad du får med och bättre snabbhet. Att sedan bedöma vad som verkligen blivit bra eller ej, går ngt bättre på 400 än på t ex 300 men oftast ser man inte direkt bra först vid datorskärmen.

              Finns också en fördel med Canon EOS 400D iaf jfr med Canon EOS 1D mark 2 (eller vilken det nu var av 1D kamerorna), nämligen att displayen därbak direkt släcks när du tittar i sökaren (har ngn slags sensor). Killen jag köpte min av behövde en 1D men upplevde ljuset underifrån som ett problem....

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #82
                Ursprungligen postat av mek
                Om det ger samma kvalitet eller inte beror väl på. Om man är nybörjare eller inte har som mål att blåsa upp bilderna till >= 70*50 duger ett zoomobjektiv bra (t ex Canon EF 28-105 usm).
                Viktigast är väl i så fall att objektivet har snabb af?
                Vissa objektiv ger bättre bilder, om autofokusen är snabb eller inte är en annan historia. Jag prioriterar karaktären som linsen ger ist för att prioritera hur snabb autofocusen är.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • January 2005
                  • 540

                  #83
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Vissa objektiv ger bättre bilder
                  Så sant, så sant (speciellt om användaren/fotografen vet hur det skall utnyttjas på bästa sätt)
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Jag prioriterar karaktären som linsen ger ist för att prioritera hur snabb autofocusen är.
                  Inget fel i det. Beror dock på vad man vill fota. Att fota en ros går troligtvis bättre med det du rekommenderade. Skall man fota rörligt mål blir det dock svårare.

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

                    #84
                    Ursprungligen postat av mek
                    Finns också en fördel med Canon EOS 400D iaf jfr med Canon EOS 1D mark 2 (eller vilken det nu var av 1D kamerorna), nämligen att displayen därbak direkt släcks när du tittar i sökaren (har ngn slags sensor). Killen jag köpte min av behövde en 1D men upplevde ljuset underifrån som ett problem....

                    Fel fel fel, på 1D 1Ds 1Dmk2 1Dsmk2 1Dmk3 1Dsmk3 så visas inte kamerans inställningar i displayen där bak, utan ovanpå! Å inställningarna visas i släkt display (ovanpå), å de blåa ljuset får man sätta på om man vill ha det i mörka situationer osv

                    Han måste menat nått annat som du missförstod, isåfall om han kanske mena om man va inne i menyerna å satte huvudet till, men vem är inne bland menyerna om man ska kolla i sökaren...
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • Laesk
                      Användare
                      • February 2004
                      • 2447

                      #85
                      krille: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=73584
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                      With CANON you can!

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #86
                        Ursprungligen postat av Laesk
                        Tack ska du ha Laesk, har mailat honom så får vi se om han svarar

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #87
                          Ursprungligen postat av mek
                          Så sant, så sant (speciellt om användaren/fotografen vet hur det skall utnyttjas på bästa sätt)

                          Inget fel i det. Beror dock på vad man vill fota. Att fota en ros går troligtvis bättre med det du rekommenderade. Skall man fota rörligt mål blir det dock svårare.
                          Har man bara ljus så hittar den dugligt för dom pengarna... tom jag lyckades med det första dagen jag köpte min 400D =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #88
                            Ursprungligen postat av mek
                            Vissa systemkameror klarar det vad jag hört (Sony eller vilken det nu var).
                            Sony har ingen DSLR med Live View än. Canons Live View fungerar utan autofouks. Nikons D3 och D300 har Live View där slutaren fungerar med AF precis som på en kompaktkamera, det blir då givetvis lika långsamt som med en kompaktkamera också. Till makrofoto av växter och andra lånsamma motiv funkar det alltså, men vill man utnyttja systemkamerans snabbhet får man använda den vanliga optiska sökaren.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

                              #89
                              Krille J-son

                              Tamron bilder med en Canon 350D
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #90
                                Ursprungligen postat av deelay
                                Krille J-son

                                Tamron bilder med en Canon 350D
                                Riktigt snygga! Med eller utan blixt??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...