Råd om kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #61
    Ursprungligen postat av Micke
    Om man tar ett vanligt exempel som Tamron AF 90/2,8 Di Macro 1:1 så betyder det följade:
    AF= Autofokus
    90= Objektivets brännvidd
    2,8= Den största bländaröppningen (minsta bländartalet)
    Di= Specialanpassat för digitala kameror
    Macro= Närbilsfoto
    1:1= "Äkta" makro som ger avbildningsskala 1:1, dvs att motivet blir lika stort på bidsensorn/filmen som i verkligheten.

    Sen finns det en massa bokstavskombinationer som betyder olika saker hos olika tillverkare.
    ok tack ska du ha

    Kommentar

    • Gäst

      #62
      OJ OJ OJ. Det här med fiskfoto var inte det enklaste, åtminstone inte med kitobjektivet....Hatten av för er!

      Hur gör man enklast för att förminska bilderna man tagit så det går att ladda upp dem??

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #63
        Ursprungligen postat av Krille J-son
        Hur gör man enklast för att förminska bilderna man tagit så det går att ladda upp dem??
        Du behöver någon form av bildbehanlingsprogram, här finns en guide hur du gör steg för steg i gratisprogrammet Xnview för att förminska en bild: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=841.0

        Här i forumet är storleksbegränsningen för bilder 100 kb och 500 pixlar.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Gäst

          #64
          Ursprungligen postat av Micke
          Du behöver någon form av bildbehanlingsprogram, här finns en guide hur du gör steg för steg i gratisprogrammet Xnview för att förminska en bild: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=841.0

          Här i forumet är storleksbegränsningen för bilder 100 kb och 500 pixlar.
          ok. tackar här kommer ett test

          ocellatus gold

          Kommentar

          • Gäst

            #65
            Kan någon tala om vad jag behöver för prylar för att ta vettiga fiskbilder?

            Alltså inga jätteproffsgrejer utan något i en vettig prisklass(om det finns?)

            Kommentar

            • Gäst

              #66
              Ursprungligen postat av Micke
              Du behöver någon form av bildbehanlingsprogram, här finns en guide hur du gör steg för steg i gratisprogrammet Xnview för att förminska en bild: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=841.0

              Här i forumet är storleksbegränsningen för bilder 100 kb och 500 pixlar.
              Tack ska du ha micke, det vart ju riktigt smidigt

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #67
                Ursprungligen postat av Krille J-son
                Kan någon tala om vad jag behöver för prylar för att ta vettiga fiskbilder?

                Alltså inga jätteproffsgrejer utan något i en vettig prisklass(om det finns?)
                Canon EF 50/1,8 II funkar att köra med, kostar 1000kr nytt.
                bifogar 3 exempel bilder som jag tog en dag när jag hade ett sånt hemma tillsammans med en 400D.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Gäst

                  #68
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Canon EF 50/1,8 II funkar att köra med, kostar 1000kr nytt.
                  bifogar 3 exempel bilder som jag tog en dag när jag hade ett sånt hemma tillsammans med en 400D.
                  Så det behöver inte kosta mer, men du kör väll med en lös blixt där också eller?

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

                    #69
                    Ursprungligen postat av Krille J-son
                    Så det behöver inte kosta mer, men du kör väll med en lös blixt där också eller?
                    Nej ingen blixt alls, se till att ha ca 2 powerglo rör när du fotar så blir den enklare, aquastar gillar kameran med.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #70
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Nej ingen blixt alls, se till att ha ca 2 powerglo rör när du fotar så blir den enklare, aquastar gillar kameran med.
                      oki doki får se till att stoppa i ett par bra rör i den nya burken tackar för tipset!

                      Här ser ni nästa generation fiskfotograf!

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #71
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Canon EF 50/1,8 II funkar att köra med, kostar 1000kr nytt.
                        bifogar 3 exempel bilder som jag tog en dag när jag hade ett sånt hemma tillsammans med en 400D.
                        Är detta ett objektiv som jag bara använder till fiskfoto eller kommer jag använda det till mer vad tror ni?

                        Läste lite om det, det stod att det var ett fast objektiv innebär det att det inte går att zooma med det, kanske en dum fråga men inte för en okunnig

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #72
                          Ursprungligen postat av Krille J-son
                          Är detta ett objektiv som jag bara använder till fiskfoto eller kommer jag använda det till mer vad tror ni?

                          Läste lite om det, det stod att det var ett fast objektiv innebär det att det inte går att zooma med det, kanske en dum fråga men inte för en okunnig
                          Du kan använda det till annat med, porträtt osv. Zooma går inte med ett fast objektiv, du får använda benen ist eller lägga ut många fler tusenlappar för att få en zoom som ger samma bildkvalite.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #73
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Du kan använda det till annat med, porträtt osv. Zooma går inte med ett fast objektiv, du får använda benen ist eller lägga ut många fler tusenlappar för att få en zoom som ger samma bildkvalite.
                            ok. får se om jag kan ta å knata iväg å handla ett sånt imorgon.

                            Du skrev att du fotade utan blixt, när jag gör det blir det lätt suddigt, använder ni stativ eller hur gör ni? Tips emottages tacksamt

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

                              #74
                              Om du kör den linsen och kör på M läget så ställ bländare 2.8 och slutartid 125 och vitbalansen ska vara dagsljus(5200K) och 2 powerglo och följ fisken med mjuka rörelser så kommer det funka =) Du kommer alldrig kunna fråga dig till hur du ska ta bilderna på ett bra sätt utan det är i stort sätt bara nöta som gäller =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #75
                                Ursprungligen postat av deelay
                                Om du kör den linsen och kör på M läget så ställ bländare 2.8 och slutartid 125 och vitbalansen ska vara dagsljus(5200K) och 2 powerglo och följ fisken med mjuka rörelser så kommer det funka =) Du kommer alldrig kunna fråga dig till hur du ska ta bilderna på ett bra sätt utan det är i stort sätt bara nöta som gäller =)
                                Jo jag förstår det men jag vill gärna vara proffs från början!

                                Nä skämt åsido det känns bra att få lite grundtips min förra kamera hadde typ 3 knappar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...