Råd om kamera
Kollaps
X
-
Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCG -
Den är bra men blir inte bäst i tester. Sigma har både ett 50 mm och ett 70 mm macro som är värda att testa. 70 mm känns som lagom avstånd till akvariet.Kommentar
-
Känner du Mikael Berglund, du som är från mullsjö?
Du gör helt rätt i att satsa på Canon, fast jag tycker ju en beg 30D är ett bättre köp än 400D, har du tur så hittar du en 30D för 5000-5500kr, eller rättare sagt, pruta tills du kommer ner dit innan du slår till. Annars betalar du för mkt!
(ska du ha Nikon så ska du satsa på D300 (15000kr) annars kan de kvitta, då alla lillebröder är usla på högt ISO-tal)
Nikon D50/D70/D80/D200 på ISO800 är som Canon 350D/400D/30D på ISO1600!
Sedan rekomenderar jag Tamron 17-50 eller Canon 17-85 IS som allroundobjektiv! Fast de beror ju lite på vad du fotar, tamronet är ljusstarkt, dvs du kan fota inomhus utan blixt lättare me de. Å Canonet har IS (bildstabilisering) som är gött å ha, fast inget måste!
För tillfället har jag inget objektiv med IS.Kommentar
-
Finns det olika 400r, tittade på elgiganten de hade två st en EOS400DKIT för 6349:- & EOS400DKITE för5990:-. Tyckte mig inte se någon skillnad på dem
Om jag nu köper en 400d är det nån chans att de går ner i mellandagsreaneller ligger de kvar, någon som har en föraning
Den billigare levereras med engelskspråkig manual, den dyrare med svenska. På vissa internet butiker kan man välja vilket man vill ha.Senast redigerad av tjornpatrik; 26 December 2007, 12:23.Kommentar
-
-
En Canon Powershot är tyvärr tokfel för akvariefotografering. Det måste enligt min åsikt vara en digital spegelrefexkamera.
Visa gärna en bra bild från en Powershot.Kommentar
-
I den pågående fototävlingen (årsfinalen) finns det väl tre bidrag som är tagna med en Canon Powershot?
mvh
Björnfisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
Hej. Övade ett par år med en Canon Powershot G3. Imponerad över hur mycket den lilla kameran kunde. Men den är långsam, till slut kände jag att det var dags och nu övar jag med en spegelreflexkamera.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Sen beror det ju lite på hur man fotar oxå. Går man sällan över iso400 spelar det ju mindre roll hur brusigt det blir på iso1600. Och det påminner ju en hel del om det gamla gosiga kornet på analogfilm. Men är man brusallergiker är ju näst efter D3, D300 den lilla D40x bra, även D80n är fin men når inte upp klass med de nyaste. D300an rekommenderas å det varmaste!Kommentar
-
Man behöver inte göra det svårare än det är. En DSLR låter dig få bättre bilder oftare.Kommentar
-
Sen beror det ju lite på hur man fotar oxå. Går man sällan över iso400 spelar det ju mindre roll hur brusigt det blir på iso1600. Och det påminner ju en hel del om det gamla gosiga kornet på analogfilm. Men är man brusallergiker är ju näst efter D3, D300 den lilla D40x bra, även D80n är fin men når inte upp klass med de nyaste. D300an rekommenderas å det varmaste!
Här är ett exempel från fitnessfestivalen @ gbg med min 1D mark III + 300/2,8L USM på ISO2500
(ej kört den i brusreduceringsprogram)Kommentar
-
..fortsätter argumentera för att de är bra att kunna dra på ISO:n
Denna bilden har jag visat innan.. http://www.fotosidan.se/gallery/view...&target=_blank
1D mark III + 300/2,8 + 2X = 600/5,6 (utan IS) stående på frihand. För att ens kunna ta en skarp bild med 600mm på frihand måste man ha kort slutartid, hade jag haft ISO400 här hade jag kanske kunnat ha en slutartid på 1/80 dels sekund.
Nu drog jag upp den till ISO2000 för att komma ner till 1/400dels.
Slutsats: man har större nytta av ISO:n än man tror!Senast redigerad av Laesk; 26 December 2007, 15:53.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
[QUOTE=Laesk;715103]Känner du Mikael Berglund, du som är från mullsjö?
Känner är väll att ta i men vi är faktiskt uppväxta på samma gata, om det nu är samma men det borde det vara.
Kul sammanträffande, hans mor var vigselförättare när jag gifte mig i lördags.Kommentar
Kommentar