Det finns inte en enda sanning i denna hobby!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2002
    • 157

    Det finns inte en enda sanning i denna hobby!

    Hej!
    Jag vill skriva om ett ämne som många säkert undrar över, och det är
    det här med att det som är riktigt för en akvarist inte alls behöver
    vara sant för en annan akvarist, jag har under alla år som akvarist
    tittat i mängder med böcker och det som står i en bok står inte på
    samma sätt i en annan bok, en vän till mig behövde i princip bara
    lägga ner lekpar med diskus i vanligt kranvatten och dom lekte på en
    gång, en annan vän körde med osmos och surt vatten och fick knappt någon lek. Grunderna bör vi ha klara för oss men vi bör vara på det
    klara att ingen har patent på något i den här hobbyn,det som är rätt för den ena behöver inte vara rätt för den andre.Jag måste hitta min väg till odling, min väg till att hålla sällskapsakvarium,när jag gjort det då följer jag den linjen.Jag har mitt sätt och det har fungerat bra för mig. Lycka till mvh Ann-Marie

  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Så sant...ungefär som livet i sig...*s*

    Stefan, Skövde

    375L Frigobakgrund
    2st 100L
    Malawi

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • November 2002
      • 571

      #3
      jag håller på med brukshundar och tävlar samt är Instruktör och det är samma sak där, det finns tusen olika metoder för att träna hund och det finns tusen olika typer av hund.
      det finns många "patentlösningar" som oftast fungerar men sedan finns det olika nyanser, inte två hundar är varandra lika och det är samma sak med akvarium, det finns nog inte två burkar med samma biologi osv.
      man måste skapa sig lite känsla för det man gör på något sätt.

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Hej!

        Du har så rätt, men....

        Först skulle jag vilja anmärka på att du slänger dig med uttryck som "vanligt kranvatten" .... VAD ÄR DET???

        Som du nog vet så tar inte alla människor runt om i sverige vattnet ur samma brunn! Vilket innebär att vi har väldigt olika utgångspunkt beroende av geografisk placering. Dessutom tillkommer problemet med att många inte är ansluten till det kommunala vattennätet, utan dessa har istället enskilda brunnar. Och det kan förekomma dramatiska vattenvariationer från brunn till brunn inom ett begränsat geografiskt område. Därför finns det inget som heter "vanligt kranvatten" !!!!

        Din väns vatten passade tillräckligt bra för att få lek med discus, men då finns det andra fiskar som vattnet inte hade passat lika bra för.... dessutom finns det väl antagligen odlingsvarianter som kanske är odlade i väldigt många generationer... och många olika livsformer är högst anpassningsbara, ciklider är t.o.m. ett typexempel på hur anpassningsbara livsformer kan vara/är.

        Däremot har du helt rätt i det faktum att rekommendationer kan skilja nämvärt mellan olika litteratur o dyl. Och det gör det inte lättare för en om man känner sig osäker. Ibland får man nästan känslan av att vissa "experter" vill få saker och ting som de själva sysslar med att verka svårt och krångligt, för att det gynnar deras eget "ego" eller deras position som "vetare" inom sin nisch kanske? Kanske får det dem att känna sig förmer än andra, eller kan det kanske vara av ekonomiskt intresse, att få det att verka för svårt för gemene man gör ju att deras egen odlingsverksamhet blir mer lönsam, på ett eller annat sätt ..... !?!?!?

        Ciklidhälsningar



        F
        /Fredrik

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Huvet på spiken Ann-Marie!

          Håller med dig helt och fullt.

          /Peter
          Nr 431
          Akvariumsite, mina bilder på akvarium, akvariesite.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            Hej
            Jag ansluter mig nog till Hagges linje - dvs jag både håller med och inte håller med.
            Jag skrev någonstans akvaristens olika steg
            1/ Nybörjaren
            2/ Experten - man tror att man kan allt
            3/ nybörjaren steg 2 - Man får sina expertillusioner krossade.
            4/ Akvaristen - Man har fått "våta fingrar" - dvs fått känsla för hobbyn och lärt sig att det finns många olika sätt att lyckas på, men också att det finns en hel del grunder och om man följer dem är det i alla fall en större chans att man lyckas även om det inte är en garanti.

            Men att påstå att det inte finns en enda sanning i hobbyn är definitivt att överdriva, men jag antar väl att det var sagt lite på skämt.
            Ciklidhälsningar
            Kjell



            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Är det inte din "3:a" och "4:a" som Ann-Marie syftar på Kjell? Inte för att jag tror att hon sett dig skriva det men kanske av att känslan alltid finns där att inga enkla vägar finns inom akvaristiken, förutom de rätta vill säga..*s*.

              Att få saker och ting att fungera ibland kan vara av idogt arbete, erfarenhet och studerande, men också genom en hel del tur!
              Jag har haft en hel del fisk och jag kan säga att även om jag lyckats t ex med Discus en gång så innebär det inte att jag lyckas med nästa Discusprojekt...många faktorer spelar in.

              Jag känner mig hela tiden som en gummiboll studsande emellan den där 3:an och 4:an som du benämnde.

              Och det är väl kanske just detta som gör akvaristiken och fiskarna så intressant att ha som hobby...*s*

              Stefan, Skövde

              375L Frigobakgrund
              2st 100L
              Malawi

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

                #8
                Min filosofilärare på gymnasiet sade en gång "Det finns INGA absoluta sanningar", och detta får väl gälla även denna hobby. Själv började jag med hobbyn på allvar för ca 10 år sedan. Detta har medfört att jag hållit fiskar som inte skall hållas i akvarium, blandat Tanganyika och Sydamerika mm. När man ser "nybörjaren" idag har de ett bättre forum att diskutera och ställa frågor i än vad som fanns då. Man var helt enkelt utelämnad till de böcker som fanns i den vanliga zoohandeln, exempelvis akvariets lexicon. Jag måste ändå säga att jag är glad att jag gjort mina egna misstag, inte för att jag tycker om att jag har haft ihjäl fiskar på grund av min okunskap, men jag har i alla fall lärt mig av misstagen, och hoppas att jag nu fått "Våta fingrar".
                Sedan måste jag hålla med Stefan om att det är känslan av att alltid ha något att lära som gör akvariehobbyn till en vinnare i längden.

                // Nybliven NCS-medlem
                Magnus Arvidsson

                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                Arbetssätt...