Finns det någon byggande lättlekt sötvattensgoby

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ola,
    kan mycket väl vara den. Namnet låter bekant. Jag vet att Akvarietjänst har haft en art Clamydogobius, men det kanske finns fler? Nå, får man inte exportera den och den inte täcker boet med sand så går den bort i vilket fall.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Ola, känner du till nåt om lekbeteendet hos roundhead goby (Neogobius melanostomus)?
      Den finns ju i vårt närområde, har ett betydande "egenintresse" i och med att det är en invasiv art, och kan fortplanta sig i rent sötvatten (och bör alltså ha stora larver). Kanske lite knepig att få införseltillstånd för, men det är bara en tidsfråga innan den tar sig hit för egen maskin, om den inte redan är här.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Ola, känner du till nåt om lekbeteendet hos roundhead goby (Neogobius melanostomus)?
        Den finns ju i vårt närområde, har ett betydande "egenintresse" i och med att det är en invasiv art, och kan fortplanta sig i rent sötvatten (och bör alltså ha stora larver). Kanske lite knepig att få införseltillstånd för, men det är bara en tidsfråga innan den tar sig hit för egen maskin, om den inte redan är här.
        Jag har funderat rejält på Neogobius men den tillverkar inget bo så vitt jag vet. I de stora hanarna leker de i grupp som snarast liknar en lekk. Det verkar tillochmed som om ett stort gäng hanar släpper ut en stor mängd luktämnen som drar till sig en stor mängd honor (dvs fördel att vara i en grupp trots ökad konkurrens).
        Senast redigerad av Ola Svensson; 22 January 2008, 10:39.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...