Finns det någon byggande lättlekt sötvattensgoby

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Finns det någon byggande lättlekt sötvattensgoby

Tja, titeln säger nog allt.

Clamydogobius bygger inte bo
    Humlafisk bygger inte bo
    Indiangoby bygger inte bo

Hur är det med Rhinigobius_
    Med vänliga hälsningar

Ola
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Rhinogobius duospilus (tidigare wui) gräver en grotta och leker i den, om nu grotta kan räknas som bygge/bo. En del andra arter är grottlekare, men av det jag vet om dem är de inte lättodlade (duospilus är rätt lätt). Trixade en hel del innan första leken blev av, mitt misstag där var att honan inte var lekmogen - som vanligt ska honan se ut som en spärrballong om det ska hända något. Hannen har en ruggigt grann lekdräkt.

Resterande lekar skedde i en kal 20-liters balja, där de egentligen bara skulle gå för att bli uppmatade igen. Lekarna sliter dock rätt hårt på hannen, han lämnar knappt grottan under tiden han vaktar rom/yngel - äter alltså inget. Honan bör tas bort efter leken - när ynglen kikar fram ses de som bra foder.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Yonaz
      Användare
      • January 2006
      • 227

Mina ökengobys gjorde en liten grotta som de lekte i. Ganska lättlekta och mycket underhållande små varelser!
      5000 liter hemma!
      http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Finns det ingen som lägger sand ovanpå grottan som sandstubb och lerstubb gör?
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

R. duospilus-hanen gräver en grotta under en flat sten, och efter äggläggningen förseglar han mynningen med sand, med sig själv inuti. Min minnesbild är att de släpper sanden från utgrävningen slumpmässigt kring mynningen.
          Rent spontant skulle jag kunna tänka mig att försegla mynningen på grottan är ursprunget till sandstubbens vana att lägga sand på snäckan?

R. duospilus har f.ö. massor med intressanta dominansbeteenden; kan nog vara värd att titta närmare på för dig.

Stiphodon följer samma mönster, med skillnaden att grottmynningen är häpnadsväckande liten - praktiskt taget osynlig - och att hanen förseglar den från utsidan.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Att försegla mynningen hjälper mot krabbor och att tacka musselskalet hjälper mot fåglar. De bygger mindre boöppningar om det finns sneakerhanar i akvariet men honor väljer boet med mest sand ovanpå oavsett boöppningens storlek. Boöppningen är större vis lögre syrgashalter men boet täcks även sämre. Svultna hanar täcker inte sina bon i lika stor utsträckning som de som fått obegränsad mängd med mat. Mänden sand ovanpå boet är kraftigt korrelerat med boäppningen och de kan använda sanden som "rinner ner" för att minska öppningen. Men ett bo utan sand ovanpå snäckan kan ha en liten öppning.

Hanarna använder stjärtfenan för att "vispa" upp sand på musslan och munnen och bröstfenorna för att puffa upp sand i öppningen innifrån. De har öven slem som jag misstänker kan limma lite i öppningen.

Det går inte odla sandstubb och lerstubb. Eller det går kanske, men inte är det enkelt.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 16 January 2008, 14:08.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Hur är det med de sydeuropeiska sötvattenssläktingarna? Rent spontant skulle jag misstänka de borde funka bra i akvarium, men jag vet förstås ingenting om deras lekvanor.

Vari ligger svårigheten att odla sand/lerstubb i akvarium?

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Hur är det med de sydeuropeiska sötvattenssläktingarna? Rent spontant skulle jag misstänka de borde funka bra i akvarium, men jag vet förstås ingenting om deras lekvanor.

Vari ligger svårigheten att odla sand/lerstubb i akvarium?
                Pytte pytte små pelagiska yngel. Jag vet faktiskt inte om Knipowitschia är enklare att odla eller om de täcker sina bon med sand. De är ju en Pomatoschistus "egentligen" liksom Gobiusculus. Gobiusculus har likadana yngel som stubbarna och de har faktiskt odlats, men det är liksom inget man håller på med. Gulla med ynglen, ta hand om de bottenfallna och gulla med dem ett år så att de blir lekmogna. Detta ska sedan göras i ett stort antal familjer i mycket kallt saltvatten. Nej tack. Det måste vara enklare. Ingen skulle finansiera ett sådant hopplöst företag.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 16 January 2008, 14:36.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Stiphodon följer samma mönster, med skillnaden att grottmynningen är häpnadsväckande liten - praktiskt taget osynlig - och att hanen förseglar den från utsidan.
                  Går det att dra upp ynglen på dessa? Är inte de också pyttisar som behöver saltvattenscykel?

Hilsen,

P

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Går det att dra upp ynglen på dessa? Är inte de också pyttisar som behöver saltvattenscykel?
                    De är sannolikt extremt svårodlade, och har pyttesmå yngel med långt planktoniskt stadium, som kräver saltvatten, ja. Jag hade inte föreslagit dem om jag vetat att det var precis där problemet låg med sand/lerstubb.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Hmm. Då är vi tillbaks på Rhinogobius. Fast finns det inte några australiska arter också? Ringer en klocka om någon art som fixar allt från sötvatten till saltvatten och har hyfsat stora yngel. Fast om jag inte missminner mig var de vuxna svåra att hålla i kar ändå... undrar om det inte var i DATZ jag läste om dem.

Hilsen,

P

Kommentar

• Guy_P
                        Användare
                        • April 2002
                        • 301

Finns en sydamerikansk art som också nehöver saltvatten
                        Guy

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Ursprungligen postat av Guy_P
                          Finns en sydamerikansk art som också nehöver saltvatten
                          http://www.practicalfishkeeping.co.u...article_id=225
                          De har jag sett på Akvarietjänst. Verkliga monster i maten (som förvisso många gobys), men just dessa hade jag inte hållit med firrar som var mindre än dem... de har MYCKET stor mun i relation till kroppen.

Hilsen,

P

Kommentar

• Lutt
                            Användare
                            • October 2005
                            • 1919

Hur är det med Gobioides broussonnetii? behöver ynglena salt också.
                            Det är iofs en stor art men men ingenting är omöjligt

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Hmm. Då är vi tillbaks på Rhinogobius. Fast finns det inte några australiska arter också? Ringer en klocka om någon art som fixar allt från sötvatten till saltvatten och har hyfsat stora yngel. Fast om jag inte missminner mig var de vuxna svåra att hålla i kar ändå... undrar om det inte var i DATZ jag läste om dem.

Hilsen,

P
                              Misstänker att du menar Clamydogobius eremius. Den pallar 4+40 grader, och 0%(!) syrgas men enligt min erfarenhet tvärdör den av nitrit. Stora ägg, lättlekt men den har två problem. Den täcker inte boet med sand och det är förbjudet att exportera dem. Man måste ha vildfångade djur till forskning.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...