Räkor med fisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Väl utfärgade körsbärsräkor är djupt röda med ett mer eller mindre gräddfärgat band på ryggen. Mindre väl utfärgade är de rätt genomskinliga med lite röda streck på. Humleräkorna är tvärbandade i vitt/ljusbegie och rött, brunt eller svart. Har för mig att de i brunt är "originalet", och resterande är framavlade från dessa. De första som kom till Sverige var i vilket fall den bruna. Tror inte dessa båda arter korsar sig, men i beteende för övrigt är de extremt lika. Körsbärsräkan är dock enklare att hålla, förökar sig som flugor...

Filtrerarräkorna har jag lurat på att testa odla. C. japonica gick fint efter några försök, men det är många år sedan.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2694

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Tufft att de även funkar med en del gobiider - det hade jag inte testat själv. Mina Rhinogobius har alldeles för stora munnar, och jag har sett dem äta halvvuxna guppys i ungefär samma size som "de små färgglada" räkorna.
      Ohja, Rhinogobius har nog i hemlandet ungefär samma förhållande till körsbärsräka som scalare har till neontetra...
      Stiphodon, som jag har, är betydligt mindre rovgiriga; de är algätare som kompletterar med smådjur, t.ex körsbärslarver.

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Ohja, Rhinogobius har nog i hemlandet ungefär samma förhållande till körsbärsräka som scalare har till neontetra...
        Stiphodon, som jag har, är betydligt mindre rovgiriga; de är algätare som kompletterar med smådjur, t.ex körsbärslarver.
        Stiphodon verkar ju vara väldigt trevliga. Är de lika färgglada som på bilderna man får fram om man googlar? Är de lättodlade?
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Christian Alfredsson
          NCS Medlem

• April 2002
          • 4187

Gör så att du kontaktar Kjell och hälsar på honom. Han har många sorters räkor du kan spana in.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2694

Stiphodon är vansinnigt trevliga, och duktiga algätare dessutom. Ja, hanarna är färgglada, och honorna är bandade i gult och svart.
            Det finns minst fyra arter till försäljning i Sverige, sålda under en räcka olika namn. Den jag har är sannolikt Stiphodon atratus eller möjligen en obeskriven art som kallas Stiphodon sp. "Siboglu".

Stiphodon elegans-hanar har jag sett på akvarielagret, det är en kraftigt blåfärgad art, och akvarieleasing har f.n. inne den besläktade Syciopus zosterophorum.

Info om levnadsbetingelser och odling på sida tre i denna tråd:

De har extremt små larver & saltvattenstadium, dvs troligen mycket svårodlade.

Ett problem är att hanar och honor säljs separat och vanligen under olika namn, och honorna av många arter ser identiskt likadana ut. Anledningen till att jag tror mina honor är samma art som min hane är att jag kört trial-and-error med hanar av alla arter som dykt upp i affär, och honorna ignorerade alla utom denne...

De är f.ö. ganska långlivade för att vara gobies, mina honor är över 3 år och still going strong.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Ah, så det är Stiphodon - då var det en annan femma. De hade jag vågat testa med räkor, kanske tom rekommenderat för att få dem i lekkondition. Jag vet att några i MAF har testat odla flera gobys, och jag har fått yngel på mina Rhinogobius. De senare verkar faktiskt vara rätt lättodlade, om bara honan är i lekkondition. Stora romkorn och stora yngel. Folket i MAF har fått fram yngel på en gobid som jag nu inte minns namnet på (inte Stiphodon iaf), och dessa yngel var attans små. Funkade i rent sötvatten, men det var rätt stort bortfall i kullen.

Hilsen,

P

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Oj, en av mina crystal red har rom! Vad gör jag nu? Ska jag fltta henne? Jag har några silverbarber ca 2 cm stora samt ett svagt innefilter med rätt storporig filtermatta. Hur hjälplösa är räkungarna?
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• patrickeriksson
                  Användare
                  • October 2007
                  • 355

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Oj, en av mina crystal red har rom! Vad gör jag nu? Ska jag fltta henne? Jag har några silverbarber ca 2 cm stora samt ett svagt innefilter med rätt storporig filtermatta. Hur hjälplösa är räkungarna?
                  Min 9 åriga dotter har en liten mini odling med körsbärsräkor och jag kan bara säga att räkungarna är löjligt små och nog kommer att sugas in i filtret. Det kommer nog också att "vattnas" i munnen på silverbarberna, så dom bör du nog plocka ur. Kanske du kan trä en nylonstrumpa över insuget på innerfiltret?
                  Patrick Eriksson

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Vill du vara hundra på att dra upp räkynglen, så flytta honan. Barber är ju bottenorienterade, så de knaprar yngel om de får chansen. Med bra inredning (dvs många växtsnår) så kommer en del räkyngel säkerligen att klara sig. Med svagt innerfilter är det nog ingen fara, men du får vara varsam när du gör rent det - jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har hittat räkor i filtren. De verkar nästan trivas bättre inne i filtren än i själva karet, de kryper runt och mumsar på allt godis som fastnar i mattan. Sitter insuget helt nere vid botten kan du flytta upp filtret en liten bit, lite svårare för ynglen att ta sig in då.

Det kan också bli så att du ser att honans rom är borta, och inte ser ett enda yngel. Var då lugn. Trots att ynglen är kopior av föräldrarna så "försvinner" de lätt när de är nykläckta. Efter ett par veckor brukar de dock vara lätta att se. I lite större size (4-5 mm) är de inte heller så enkla byten för fiskarna som man kan tro. De flesta räkor har förmågan att teleportera sig, så blir en fisk för närgången så sitter de 10 cm bort på en millisekund. Räkor är nog de djur jag haft i karen som kan röra sig absolut snabbast, om de vill.

Hilsen,

P

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Nu vet jag att mina silverbarber inte tar småräkor i någon större utsträckning. Mina barber går mest och knaprar alger på vaxter och inredning men äter inte så mycket på botten. Svarta mygg är lite för snabba för dem.

Men oj vad de små räkorna växer fort! Kan det vara för att det alltid finns lite käk i ett inte helt algfritt akvarium?
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Räkor växer hyfsat fort, det är sant. De har nästan alltid något att äta, gnager ju på allt. Jag har ett kar i lägenheten som jag tömde på fisk/räkor för mer än ett år sedan (efter bästa förmåga), men det är fortfarande vatten i det. Härom veckan kollade jag i det för första gången på länge - jodå, där är räkor. Varken vattenbyten eller matning har utförts sedan jag tömde karet...

Hilsen,

P

Kommentar

• Ola Svensson
                          • April 2002
                          • 14633

Jag ska skriva en lite faktaruta ang. räkor. Kan jag skriva följande?

Amanoräkor går ofta hålla med mindre ciklider som Pelvicachromis och Teleocichla. Red crystal och Cherry red är mer riskabelt men går ibland hålla med fisk som Pelvichachromis taenitaus och Apistogramma utan att de blir uppätna, men några yngel överlever sällan.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Ola,
                            det hade jag skrivit under på, fast förtydligat lite. Förslag:

Vuxna Amanoräkor (över 4 cm) går bra att hålla med mindre ciklider som Pelvicachromis och Teleocichla. Red crystal och Cherry red är mer riskabelt men fullvuxna (2-3 cm) går ibland hålla med fisk som Pelvichachromis taenitaus och Apistogramma utan att de blir uppätna, men några yngel överlever sällan.

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...