Räkor med fisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Räkor med fisk

Hej

Kan man ha rakor av typen Caridina och Neocaridina med fisk? Om man kan det, finns det fiskar som inte ror deras yngel? Typ sma tetor eller rasbora kanske? Loricariider? Hur ar det med Colisa och Badis? Finns det ciklider som inte ror de vuxna? Apistogramma? Finns det ciklider som inte ror ynglen? Knappast va?

Borde fraga detta pa zoopet forstas...
    Senast redigerad av Ola Svensson; 19 December 2007, 12:30.
    Med vänliga hälsningar

Ola
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Många Caridina-arter blir rätt stora som vuxna, och ynglen överlever oftast inte i rent sötvatten i allafall. C. japonica går bra att hålla med de flesta sällskapsfiskar, inklusive Apisto. Större Bettas kan dock gå lös på även dessa med sällsynt frenesi, och större ciklider samt kulfiskar är inte att tänka på.

Neocaridina är en lite annan femma, dessa blir inte särdeles stora ens som vuxna. Är dessutom mycket vekare än C. japonican. Apistos huvudmeny i det vilda tippar jag består av just småräkor, så jag har bara testat detta en enda gång. Gick som förväntat, Apistona åt upp nästan allt. Märkligt nog överlevde ett gäng i växtsnår vid ytan och höll sig där konstant. Fler räkyngel såg jag dock inte i det karet. I gengäld sprutade det fram Apisto-yngel - klockrent levandefoder till dem.

Badis plockar säkerligen småräkor, de liknar ju Apisto i beteende. Hade inte testat det. Colisa kanske funkar. Sugmalar klipper dem inte, och även Corys lämnar räkorna ifred (men det kan bli konkurrens om maten, så kvicka är inte räkorna på käket). Små tetror, rasboror och små barber (de snälla) rör inte heller de vuxna räkorna, men ynglen plockar de om de får chansen. Med stora snår med javamossa, javaormbunkar, hornsärv och najas så kommer en del räkor att överleva i vilket fall, men några stora mängder lär du knappast få se.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Som sagts kan amanos hantera även hyfsat stora fiskar, t.ex. paletter och Teleocichla.

Vuxna körsbärsräkor funkar rätt bra med det mesta (har t.ex. f.n. några körsbär i samma kar som jag har en trio Pelvicachromis taeniatus, Stiphodon-gobies, en grupp Corydoras schultzei, och en 12 cm allt surare Crossocheilus gohama), men några nya räkor blir där inte.

Däremot verkar körsbären kunna föröka sig i det kar där det går en trio Apistogramma borelli honor.

Guppies, platies, danios, små rasboror etc är lugnt, de rör inte räkorna och tar de alls några räklarver så märks det i alla fall inte.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Kan man ha amanorakor med korsbarsrakor da (och finns det nagon orsak till att ha det)?
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• ixxe
          Användare
          • February 2005
          • 234

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Kan man ha amanorakor med korsbarsrakor da (och finns det nagon orsak till att ha det)?
          Jag har haft dessa ihop i mitt 540l utan några problem.
          Till slut hade jag flera hundra körsbärsräkor och det blev något jobbigt att rengöra akvariet utan att ha död på bäbisar, speciellt när man slammsög. Efter ett tag hajjade dock mina diskusar att det var väldigt gott med en mumsig räka då och då
          http://ixxe.se

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Da har jag en annan fraga. Ater de uppraknande rakorna fiskagg eller yngel? Nu menar jag framst pytteyngel som tetror och karpfiskar, men de skulle ju kunna ga in och knapra ciklidagg pa natterna ocksa.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

1) De totalignorerar varandra.
              2) Orsak? Tja, amanos är rätt stora och äter lite alger, körsbär är söta små färgklickar. Bägge städar bort döda fiskar och överblivet foder.

EDIT 1: Undvik dock Macrobrachium-räkor om du inte vet vad det är för art och att den är fisk-säker. Även de "näpna" arterna kan vara häpnadsväckande rovgiriga och ta större fisk än man tror.

EDIT 2: Jo, just det... Du är i Hull? Kolla så inte körsbärsräkor blivit olagliga i Storbrittannien. Efter Pseudorasbora parva-fiaskot verkar det som om Storbrittannien kommer att förbjuda flera hundra arter fisk & räkor som möjligen kunde förvildas, och körsbärsräka är redan förvildad lite överallt i Europa och står garanterat på den listan.
              Senast redigerad av Mike_Noren; 19 December 2007, 18:37.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                körsbär är söta små färgklickar
                Nu finns det ju en massa olika sma sota saker som ar roda, prickiga randiga osv. Ar de ungefar samma sak och hybrider av lite allt mojligt eller kan man blanda mer en en sort?
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

Nu finns det ju en massa olika sma sota saker som ar roda, prickiga randiga osv. Ar de ungefar samma sak och hybrider av lite allt mojligt eller kan man blanda mer en en sort?
                  Det är lite blandad påse, men som grundregel får du nog anta att "de små färgglada" korsar sig.

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Du är i Hull?
                    Nix, ar i GBG sedan nagra veckor.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

Nix, ar i GBG sedan nagra veckor.
                      OK, de är inte förbjudna här. Än.

Såg din fråga om ägg. Där har jag tyvärr inget svar. Jag har aldrig sett amanos eller körsbärsräkor äta ägg, det finns folk på nätet som har bilder på hur amanos rengör killi-ägg, och när jag gjorde ett försök (la i en kvist med gädd-ägg) så rörde de dem inte - men gädd-ägg är rätt stora och hårda saker, och det är klart misstänkt att dvärgkardinaler, dvärgcorydoras, tvärbandad danio mm aldrig förökar sig i just det kar där det går ett par hundra körsbärsräkor och ett dussin amanos.

Om nån har sett amanos eller körsbär äta ägg, eller sett dem INTE äta ägg, så får den personen gärna hoppa in här....

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Det skulle inte förvåna mig om räkorna äter fiskägg, de är ju lite opportunister och knaprar i sig det mesta de hittar på botten. Däremot så tror jag inte att de verkligen aktivt söker upp fiskrom - har haft räkor och fisk ihop i olika konstellationer de senaste 10 åren, och fått yngel av flera olika firrar i dessa kar.

Tufft att de även funkar med en del gobiider - det hade jag inte testat själv. Mina Rhinogobius har alldeles för stora munnar, och jag har sett dem äta halvvuxna guppys i ungefär samma size som "de små färgglada" räkorna.

Ett litet tips kring humleräkor och alla deras varianter (crystal red, black crystal mfl): kör dem inte för varmt. Vet några som lyckats bra med dessa även i varmare kar, men i kar med temp på ca 20-21 grader är de busenkla. I varmare temperaturer har jag flera gånger sett dem tyna bort. Amanos trivs för övrigt också utmärkt i kallare temperaturer, men de är rätt tåliga även i varmare kar.

Hilsen,

P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Ett litet tips kring humleräkor och alla deras varianter (crystal red, black crystal mfl): kör dem inte för varmt.
                          Varmare ar en typisk nyborjarpryl...

Vad ar skilnaden pa korsbars och humlerakor? KAn man ha dem tillsammans.

Sedan finns den dar med filtrerarnat som den haller ut som parabolantenner. Jag har sett dem med ratt stora ciklider (Scalere, Geophagus). Den verkar ju vara extrem plnktonatare. Far de verkligen i sig mat. En som jag kanner har haft en i aratal sa det maste de ju fa.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

Vad ar skilnaden pa korsbars och humlerakor? KAn man ha dem tillsammans.
                            No clue. Humleräkor är väl tvärbandade tror jag?

Sedan finns den dar med filtrerarnat som den haller ut som parabolantenner. Jag har sett dem med ratt stora ciklider (Scalere, Geophagus). Den verkar ju vara extrem plnktonatare. Far de verkligen i sig mat. En som jag kanner har haft en i aratal sa det maste de ju fa.
                            Atyider, ofta Atyopsis moluccensis (mindre) och Atya gabonensis (större, tungt bepansrad), men det finns fler.
                            De är forslevande filtrerare, och i akvarium är det nog ganska vanligt att de svälter, men de går att hålla, ja.
                            Såvitt jag vet har alla sötvattens-atyider samma typ av fortplantning som amanos, dvs att larverna växer upp i saltvatten och sen vandrar upp i sötvatten, så förökningen är svår.

Vad gäller temperatur: I stort sett alla Caridina och Neocaridina-arter i handeln är tempererade/subtropiska arter från Japan och Kina, och jag kan gott tänka mig att de har lite svårt med höga temperaturer. Atyiderna är däremot tropiska.

EDIT: Haha, missade detta först:
                            Ett verkligt aha-ögonblick för mig, har aldrig tänkt på det ur den vinkeln, men lite tillspetsat är det fantame så: värmare ÄR en nybörjarpryl utom i vissa speciella sammanhang...
                            Senast redigerad av Mike_Noren; 20 December 2007, 13:30.

Kommentar

• mek
                              Användare
                              • January 2005
                              • 540

Jag har haft dessa i 70liters utan synbara problem där (tillsammans med Ancistrus och pansarmalar). Enda kruxet var när skiljeväggens sillikon släppte på ena sidan, så ett par körsbärsräkor hälsade på hos Goldenungfirrarna (deras sista misstag).

Kommentar

Arbetssätt...