Fundering, filtermatta, filtervolym kontra filteryta

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helenai
    Användare
    • October 2004
    • 269

PatrikMalmö:
    Hur utformar du förfilter för att minska trasslet med filterrengöring? *nyfiken*
    Vad använder du för konstruktion och media för efterföljande biofilter?

Jag har blå filtermatta med samma probs som beskrivs ovan. Jag avskyr trasslet och vill gärna hitta en smidigare, miindre lortig lösning.

Vad gäller nitrifikation kan nog rivna filterbitar bakom en bakgrund som syresätts väl vara nog så maxad vad gäller aktiv nitrifierande yta. Vissa biobäddar (stora) består t ex av svart plastmaterial och bakterierna växer i filmbildande form på ytorna (vattnet rinner alltså över plastmaterialet). När filmen blir för tung ramlat den loss och följer med flödet till efterföljande sandfilter och avskiljs där. För akviareändamål motsvaras väl det av biobollarna som finns i vissa filter.

Väldigt roligt att se att någon lyfter diskussionen som torde vara helt outtömlig.

God Jul!
    Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Jag brukar använda göra om strilröret som följer med ytterfilterna och som jag ändå aldrig använder. Borrar man upp fler hål i det och trär på filtermatta så blir det ett utmärkt förfilter.
      Det finns bilder här: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=119.0
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Göran,
        ett vettigt tips. Det jag ändå vänder mig mot är att det är en rätt stor procedur att göra rent filtret. Mattorna brukar bli rätt tunga med vatten/skit i, och det skvätter en hel del. Risken är att man drar sig för att sköta filtret om det är bökigt. Men, men - var och en salig på sin fason, ta inte detta som kritik. Bara min synpunkt på blå filtermattor.

Det är en fördel med jämnt flöde i hela mattan, enligt mig. Då kommer nitrifieringen att funka bäst. Hur flödet blir är ju kopplat till hur snabbt filtret kloggar igen på olika punkter, och därmed även kopplat till hur ofta man rengör det. Nu är oftast mattorna så stora att de är svåra att göra rent i akvarievatten, och gör man rent dem i kranvatten så dödar man samtidigt en hel del bakterier = omstart av filtret.

Nitrifieringen sker överallt, även på olika ytor i själva karet. Köper inte att det enbart skulle ske en bit in i filtermaterialet. Fördelningen ammonium/ammoniak har sällan någon praktisk betydelse, du vill ändå ha ett filter som tuggar i sig detta så snabbt som möjligt.

Hilsen,

P
        Ja jag är tyvärr inte så duktig på det teoretiska, men jag har aldrig förstått varför man måste lyfta ur mattorna för att göra rent dom, jag kör mina år efter år, jag suger bara upp böset bakom mattorna när det blir för mycket.
        Jag har aldrig gjort rent dom, men det är klart jag matar enbart med räkmix plus att jag ytterst lite gelatin i min mix.
        Så det är väl på grund utav fodret som jag slipper göra rent mina mattor.
        Det är väl lätt att bryta ner och det klibbar inte ner mattorna heller.Janne

Kommentar

• Hagge
          Användare
          • January 2003
          • 432

Måste stämma in lite i Jannes ståndpunkt här (även om jag har erfarenheter av bägge de slagen vad beträffar de blå). Men det beror helt på i vilken typ av kar man har det, i ex. yngelkar sätter de igen rätt snart vid mycket kraftig utfodring och högt fiskbetånd... då är det inte roligt med dem! Men i vanliga sällskapskar och med medelmåttigt bestånd och utfodring så går det kanonfint iaf sedan jag slutade med gelatin i mixen, men det beror som sagt lite på vilken fisk och foder man har! Och jag kan garanterat köra ett halvår till ett år utan att rengöra dem och utan att vattennivån i kammaren börjar diffa mot övriga burken. Förr var jag slö och drog bara ur den ena av delarna (delade alltid upp i två delar) och hade en splitterny eller en tidigare rengjord på lut som jag petade dit på studs, sedan rengjorde den jag tagit ut... tyckte det var en praktisk lösning och jag upplevde inga problem i karet med nítrifikationen trots att jag matade på duktigt när jag hade yngel/ungdjur!

Och eftersom jag alltid delar mina mattor i minst två (2) delar så blir det aldrig en "omstart" av filtret, eftersom man bara tar en del åt gången. Naturligtvis minskas mängden nitrifierande bakterier men det varierar ju kraftigt ändå vid vattenbyten och av andra orsaker!
          Senast redigerad av Hagge; 21 December 2007, 00:27.
          /Fredrik

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Ursprungligen postat av Helenai
            PatrikMalmö:
            Hur utformar du förfilter för att minska trasslet med filterrengöring? *nyfiken*
            Vad använder du för konstruktion och media för efterföljande biofilter?
            Jag har faktiskt ingen sådan konstruktion, har bara klurat en hel del runt detta. I mitt Malawi-kar kör jag med bottenfilter plus en rätt udda filterlösning.

Principen är iaf mycket enkel om man t ex vill göra filterkammare bakom en BTN. Man kan t ex börja med en grov och en finporig filtermatta som går hela vägen från botten till ytan bakom BTN. Efter dessa syresätter man vattnet och kör grova mattor på samma sätt fram till utloppet. De första mattorna gör man rent ofta, förslagsvis en gång varannan vecka. Bra att göra som du redan gjort, dvs ha extra mattor klara, bara att skifta ut dem. Förfiltret har liten betydelse ur nitrifierande synpunkt, så det gör inget om man startar om dem hela tiden. Det är i de resterande mattorna som omvandlingen sker, och iom att skiten fastnar i de första mattorna så blir resterande mattor i princip underhållsfria. Vill man ha riktigt skoj kör man ner ett duktigt gäng små räkor (Hyallella) i filterkammaren. Dessa kommer att leva av grumset/matrester som kommer in i filtret, och rengör detta konstant. Man behöver enbart "leda och fördela" arbetet...

En annan variant är ungefär som Micke beskriver. Sätt fast ett grovt elektrikerrör (böjt) på baksidan av BTN. Röret är kopplat till insuget, och så sitter ett litet förfilter över hela rasket (hål i röret). Om insuget är borrat vid botten så går det enkelt att skifta förfilter. Resten av lösningen är som beskrivits ovan.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja jag är tyvärr inte så duktig på det teoretiska, men jag har aldrig förstått varför man måste lyfta ur mattorna för att göra rent dom, jag kör mina år efter år, jag suger bara upp böset bakom mattorna när det blir för mycket.
              Jag har aldrig gjort rent dom, men det är klart jag matar enbart med räkmix plus att jag ytterst lite gelatin i min mix.
              Så det är väl på grund utav fodret som jag slipper göra rent mina mattor.
              Det är väl lätt att bryta ner och det klibbar inte ner mattorna heller.Janne
              Jag ifrågasätter inte att din filterlösning funkar, men jag hade inte löst filtreringen på det sättet själv och det är inget jag rekommenderar. Jag vet ju att du får/har fått fram granna firrar, men det gäller verkligen att inte slarva med vattenbytena om man har sådana filterlösningar. Vet inte om du testat, men kanske hade du kunnat pressa tillväxthastighet och färg ett snäpp extra med andra filterlösningar? Jag ser det hela som mycket enkelt - skiten måste väck. Vi vet att skiten inte är bra för firrarna, och ju mindre skit man har desto bättre är det. Självklart kan man byta mer vatten, men att regelbundet (och skonsamt) göra rent filtret är enligt min erfarenhet bra för firrarna. Nå, kanske kan vi fördjupa oss i detta på stämman, i sällskap av några immigt kalla bira...

Hilsen,

P

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Jag ifrågasätter inte att din filterlösning funkar, men jag hade inte löst filtreringen på det sättet själv och det är inget jag rekommenderar. Jag vet ju att du får/har fått fram granna firrar, men det gäller verkligen att inte slarva med vattenbytena om man har sådana filterlösningar. Vet inte om du testat, men kanske hade du kunnat pressa tillväxthastighet och färg ett snäpp extra med andra filterlösningar? Jag ser det hela som mycket enkelt - skiten måste väck. Vi vet att skiten inte är bra för firrarna, och ju mindre skit man har desto bättre är det. Självklart kan man byta mer vatten, men att regelbundet (och skonsamt) göra rent filtret är enligt min erfarenhet bra för firrarna. Nå, kanske kan vi fördjupa oss i detta på stämman, i sällskap av några immigt kalla bira...

Hilsen,

P
                Det ser jag fram emot, Patrik.Janne

Kommentar

• Hagge
                  Användare
                  • January 2003
                  • 432

Hmmm..

Nu måste jag försöka summera lite tror jag:
                  Jag (och andra med mig tror jag) är inne på att en mindre "insugsyta" har flera fördelar kontra en stor sådan, såsom jämnare drag genom filtermaterialet vilket kan tänkas bidra till bättre kontroll ur nitrifieringssynpunkt. Man kan då också på ett enkelt sätt ha ett litet "förfilter" som agerar skitsamlare och som man kan/bör byta ofta och låta de i huvudsak nitrifierande mattorna bakom vara ifred under en mycket lång tid! En fördel kan också vara att dela upp de nitrifierande mattorna i sektioner och syresätta emmelan dem för att maxa nitrifieringen...

PatrikMalmo: använder du en finare matta bara, eller någon annan typ likt skumgummipatron eller dylikt som förfilter?

Har själv funderat på detta med ett, i yta begränsat, insug med förfilter till ett litet 90 L kar som jag tänkt sätta in en bakgrund i och ha mattor ppi 10 bakom men innan dessa ha ett lätt utbytbart "insugsfilter". I detta ska jag ha någon "fjäril" el dylikt. Detta är i planeringsstadiet och skall snart påbörjas, så alla brilljanta ideer välkomnas
                  Senast redigerad av Hagge; 21 December 2007, 13:11.
                  /Fredrik

Kommentar

• jannemannen
                    Användare
                    • July 2004
                    • 306

Jag vet inte om jag har missförstått hela resonemanget ?

Men är det verkligen någon som tror att man får in mer syre i ett filter om man har ett högt flöde mot en liten filteryta, jämfört med ett med lägre flöde mot en större filteryta ? (Givet då att man har samma filtervolym och flöde)

Mvh/Janne
                    Senast redigerad av jannemannen; 21 December 2007, 23:52.
                    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Jag förespråkar egentligen varken det ena eller det andra - det beror på vad man vill uppnå. Hela min poäng är att vattnet genom mattorna ska vara väl syresatt, oavsett vilket man väljer. En tunnare matta kunde kanske ge en viss fördel, dvs i stället för att köra 5 eller 10 cm tjock så kör man med 3 cm tjock och några fler kammare (med syresättning i).

Som förfilter har jag efter några tester landat i att den finporiga blå filtermattan är helt ok. Skumgummifilter samlar mer skit, men det gäller att göra rent dessa ofta. Slarvas det någon gång så stoppas flödet genom filtret upp rätt snabbt. För min del leder detta till översvämning eftersom jag har breddavlopp på många kar. Till vissa kar kör jag den grova blå mattan som förfilter, men det är kar som genererar mycket skit och där jag inte hinner med att trixa med förfiltret så ofta som jag vill. Får jag mer tid över så kanske jag byter till finare matta. Man får välja det som passar en själv och karets fiskbelastning bäst.

jannemannen,
                      i teorin stämmer ditt resonemang finfint. Det som saknas i det är tidsaspekten samt igenkloggningen. Med dessa faktorer i baknacken så torde ett mindre filter med bättre flöde funka längre och bättre, men visst - det finns ytterligare andra saker som kan påverka. Man tycker det borde vara enkelt, men det kan bli precis så svårt som man gör det till...

Hilsen,

P

Kommentar

• Hagge
                        Användare
                        • January 2003
                        • 432

Janne: Kanske uttryckte mig förenklat och klumpigt, men vad jag menar med det är att ett rejält flöde genom mattan rimligtvis borde ge en bättre nitrifikation än med en matta med sämre flöde! Det har ingenting med hur väl syresatt vattnet som går in i filtret är...

En stor "insugsyta" (då pratar vi stor) ger dock ett svagare flöde på en given punkt i mattan (förutsatt att flödet är någorlunda jämnt), än med en mindre yta. Med en större yta riskerar det då "klogga" igen lättare (pga av att det inte behövs mycket sämre flöde med anledning av det svaga draget) i partier av mattan, vilka processer sker då i mattan i de partier där draget inte existerar eller är svagt?

Faktum är att bra cirkulation genom mattan är en förutsättning för god nitrifikation!
                        /Fredrik

Kommentar

• jannemannen
                          Användare
                          • July 2004
                          • 306

Jag har ganska svårt att tro att tvärsnittsytan har någon större betydelse faktiskt. Om man inte går till ytterligheter då vill säga !

Exvis om man sätter filtermatta på ena kortsidan på ett 720-kar. Typ 60x60x5 cm filtermatta (18Liter). Då kanske vattnet kommer att få lite väl dålig fart genom filtret. Fördelen med detta är att vattnet formligen kommer att "ramla" genom filtret. Det kommer inte bromsa pumpen nämnvärt...

Likaså blir det säkerligen knasigt om man bygger ett filter på 18 Liter som är utformat som 18 mjölkpaket liggandes efter varandra !

Det jag menar är att bara man bygger sitt filter med "rimliga" mått, så tror jag inte att en liten skillnad i flöde mellan 2 filter med samma totala volym har ngn betydelse i praktiken.

Mvh/Janne

God Jul !
                          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Ursprungligen postat av jannemannen
                            Det jag menar är att bara man bygger sitt filter med "rimliga" mått, så tror jag inte att en liten skillnad i flöde mellan 2 filter med samma totala volym har ngn betydelse i praktiken.
                            Med rimliga mått är det knappast någon skillnad, helt enig. Fast vad som är rimliga mått påverkas ju av vilken pump man väljer, vilka firrar/växter man har (dvs mängden skit i karet). Blå filtermatta på en hel kortsida av karet rekommenderar jag inte till kar med mycket växter i - lösa och förmultnande växtblad är en finfin sak att klogga igen filter med. Går fort att sätta igen vissa partier av en filtermatta på det sättet.

Hilsen,

P

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Med risk for att upprepa vad nagon tidgare sagt sa tycker ja att det ar bra att lyfta ur allt som ar syrekravande ur akvariet, d,v,s ja tycker att det ar bra att ha forfilter eller filter som ar latta att rengora.
                              Det finns nagra latta satt att fa i mycket syre i filtret.
                              Har man moduler eller hel bakgrund som filterkammare sa se till att ytvattnet
                              rinner in i kammaren genom en kam eller att modulens overdel ar 5mm under vattenytan, alltsa ha inte vattenintaget djupt i karet.
                              Ett annat satt ar att man har en syrepump i utrymmet i kammaren.
                              Det kraver dock lite pulande innan man far till det sa att syret hamnar i filtret o inte bara far ratt upp till ytan.
                              Ett annat satt ar att gora sig en liten oxydator som man placerar i kammaren.
                              Ett annat satt ar att gora dagliga vattenbyte.
                              Ett annat satt ar att plantera gott om vaxter o se till att dom frodas.
                              Senast redigerad av LN; 24 December 2007, 08:21.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Hagge
                                Användare
                                • January 2003
                                • 432

Ursprungligen postat av jannemannen
                                Jag har ganska svårt att tro att tvärsnittsytan har någon större betydelse faktiskt. Om man inte går till ytterligheter då vill säga !

Exvis om man sätter filtermatta på ena kortsidan på ett 720-kar. Typ 60x60x5 cm filtermatta (18Liter). Då kanske vattnet kommer att få lite väl dålig fart genom filtret. Fördelen med detta är att vattnet formligen kommer att "ramla" genom filtret. Det kommer inte bromsa pumpen nämnvärt...

Likaså blir det säkerligen knasigt om man bygger ett filter på 18 Liter som är utformat som 18 mjölkpaket liggandes efter varandra !

Mvh/Janne

God Jul !
                                Håller i stort med även om jag inte tror att så stora mattor som ex. en kortsida är något att hänga i julgranen, dels för att det tar en massa onödig yta (som dessutom efter en viss tids användning inte nyttjas så som tänkt) och dessutom vill man inte att vattnet ska "ramla" in genom filtret, man vill ha god genomströmmning (bra fart) för att gynna nitrifikationen. Ska man ha riktigt stor matta måste man ha riktigt stor pump för att få det att fungera någorlunda tror jag.

Vattnet är precis som vi (dvs lat till naturen) , vattnet kommer att ta den väg i mattan där minsta motståndets lag gäller, när en stor yta börjar klogga igen kommer vattnet att ta en annan väg i densamma så jag utgår ifrån att den verkliga "aktiva" filtervolymen kommer att vara betydligt mindre än den totala filtervolymen. "Mjölkpaketsvarianten" kanske inte heller är optimal men där hamnar den verkliga filtervolymen närmare den totala volymen, den kommer dock att behöva rengjöras oftare...
                                /Fredrik

Kommentar

Arbetssätt...