Easy life - Easycarbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    Easy life - Easycarbo

    Är det någon som testat detta mer än jag? Jag har fått lite problem med infusorier sedan jag började använda detta. Nu är det inte säkert att det hänger på det eftersom karet var nytt.
    Men jag var bortrest i 4 dagar och när jag kom hem var karet nästan fritt från infusorier, nu har jag kört med easycarbo igen och nu är det lite mer igen, dock inte som förut.

    Så jag funderar på om det bara är tillfälligheter eller... någon som har upplevt något liknande, eller tvärtom?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • DreamMaster
    Användare
    • November 2007
    • 31

    #2
    Jag kör med EasyLife när jag startar upp ett nytt kar har inte haft några problem med det Blir så fint vatten av det

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #3
      Vilken produkt är det du har? Easylife har ju flera.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Har experimenterat med EasyCarbo ett tag.
        Jag doserar normaldos dagligen dels till ett tätplanterat 90-liters, dels till ett helt växtfritt (ja, OK, ett par små kväve-svultna lessna Sagittaria finns där) 160-liters som är fullt med alger.

        Den enda effekt jag sett är att i 160-liters dog de dominanta algerna av, och ersattes av en annan alg. Jag har inte sett någon effekt alls i det tätplanterade 90-liters-karet.

        Snäckor, räkor, fisk & växter kör på precis som de gjorde innan jag började dosera.

        Jag hade dock en oförklarad förgiftningsattack i 160-liters-karet i förra veckan, och har börjat fundera på om EasyCarbon kanske inte förbrukas i det karet, och alltså halten börjar bli så hög att fisken tar skada.

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Jag använder easy carbo i mitt enda växtkar. Ett stort sådant på säkert 19 liter

          Jag tycker däremot att det verkar fungera otroligt bra. Jag har aldrig någonsin tidigare fått växter att fungera över huvud taget, men i detta med easy carbo växer det så det knakar.

          Eftersom karet är såpass litet belastar jag det inte med så mycket fisk, så där är bara ett par betta splendens och ett par filterräkor.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            Jag använder det för att utrota trådalger med. Fantastiskt effektivt, rena trolleriet. Förstår inte hur bara, nå´n hugad får gärna förklara.

            Först trodde jag det var tack vare att de övriga växterna fick förutsättningar att konkurrera ut trådalgerna men det kan det inte vara för det har även fungerat i mitt tanganyikakar där jag förutom trådalger bara hade en förkrympt anubias. Känns mer som att det är något "alggift".

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              Ursprungligen postat av Kalle-Maja
              Känns mer som att det är något "alggift".
              Innehållet är hemligt men tros vara en polymer av glutaraldehyd, och glutaraldehyd är mycket giftigt för vissa (men inte alla) alger, ja.

              Se diskussionen här:
              Jag håller på och experimenterar med EasyCarbo, flytande koldioxidersättning, i mina kar. Jag hittar inga uppgifter om vad EasyCarbon innehåller, men det kan tänkas vara glutaraldehyd (det är vad Flourish Excel, ett annat flytande koldioxidersättningsmedel, innehåller) Jag doserar 2/3's dos dagligen till två akvarier, ett

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

                #8
                Okej, då blir jag lite klokare. I mitt växtkar kanske det ändå finns viss balans kvar då vattnet är klart, fiskarna mår bra och det t o m luktar som förr. Inom parentes kör jag dock halva dosen i alla kar.

                I tanganyikakaret känns det kanske dock mer tveksamt då jag numera upplever att vattnet inte är som det ska, famförallt genom en viss ökad "mjölkighet". Kan bero på en pseoderen miljö där ändå utfällningar/onda bakterier/svävalger hittat in.
                Senast redigerad av Kalle-Maja; 15 December 2007, 02:19.

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #9
                  Intressant att du säger det. Mitt "alg-akvarium" har också fått dimmigt vatten, fast jag har inte alls länkat det till EasyCarbon, utan till att mina Corydoras har arkeologiska utgrävningar.
                  Jag har i alla fall beslutat stoppa doseringen till det karet - nånting står inte rätt till där, och det är tänkbart att EasyCarbon är inblandad.

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    #10
                    EasyCarbon is da shit.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Easylife, den första produkten som vattenberedningsmedel, har jag använt med framgång vid uppstart av nya kar samt vid fisktransporter av känsliga firrar. Ett av få vattenberedningsmedel jag rekommenderar varmt. EasyCarbo har jag inte testat, är i grunden skeptisk till kol i den formen (även om det vore smidigt med kol på flaska). Kalle-Maja och Mike, tackar för infon - känns som om min skepsis är lite befogad i allafall.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...