BUKVATTENSOT vs NLS foder
Kollaps
X
-
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Sedan det Malawi skrev, det var en reaktion från det Pettrachromis skrev i ett inlägg till mig, så ska du gå in och kommentera Wilhelm så läs hela tråden först, det kan man väl begära av en moderator.JanneKommentar
-
-
Det gjorde tydligen inte ens malawijanne som du "skämtade" med...det kan vara väldigt nyttigt att använda sig av smileys ibland.
Nej tillbaka till ämnet nu...Kommentar
-
Kommentar
-
Betyget för t ex NLS Spectrum Cichlid Formula på www.cichlid-forum.com´s "review" avdelning ger betyget 9.25 av 10 möjliga. Det är 125 medlemmar som gett betyget...
Läs det här!Kommentar
-
Ursprungligen postat av pettapetrochromisok jag kom inte ihåg vad han heter men du kan ju kolla om du är åter försäljare till denna produkt vem det var i så fall
jag kontaktade nls i sverige från ett tips på en hem sida jag fick
detta skickades till peter nemeth st eriksgatan 69
personligen tycker jag att fodret skitade ner vattnet för mycket
och inte var något speciellt bra foder av dom erfarenheter jag fick av det
likaså provade jag jbls novo rift som också skitade ner vattnet för mycket så jag blev besviken då det var många som sa att nls skulle vara så bra foder
jag åkte på buken av det och därför la jag ner fodret och på den vägen är det
sen kan det själv klar bero på att jag sysslar med mycket känsliga fiskar som inte grejjar dessa produkter
provade också ett foder från jbl som inehåller 20 % krill vilket jag också fick problem med så nu har jag slutat att prova foder utan kör det som funkar och slipper köpa massa medicine hela tiden
så av mitt år av olika prover av foder har jag kommit fram till att det som varit bäst för mina fiskar är flingfodret sera vipan och hickari ciklid exel mini pellets och det är jag nartuligtvis mycket glad över i dag då jag inte haft några sjukdomar på dessa foder
så äntligen har jag fått ett fungerande foder för dessa känsliga petrochromisar
och kan nu beställa hem en stor sändning från tyskland och känna att det kan fungera
jag tror inte att fodret nls är så dåligt för övriga fiskar men det är inget för mig i alla fall och jag tror inte att sjuka fiskar skulle bli friska av det som vissa påstår
sen att fiskar kan bli sjuka av räkmix är ju ingen nyhet direkt och har därför valt att avstå från det fodret pga 3 dåliga erfarenheter vid 3 olika tillfällen
sov gott
mvh peter
Ok, det blev jag inte klokare av, men om du inte minns var du fick uppgifterna och vad han hette så är det inte något att göra åt.
Tack i alla fall.Kommentar
-
Ok, skall vi försöka hålla god ton i fortsättningen.
Tips om smileys är bra om det är skämt. Däremot är det inte särskilt lämpligt att skämta ironiskt då det är lätt att missförstå. Vi ser ju inte varandra i ögonen, hör tonlägen osv.Tomas Wallengren
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029Kommentar
-
Har nu läst hela tråden, och jag må säga att jag aldrig trodde att ett foder skulle få sådana reaktioner som det visar sig fått här!
Någon är av uppfattningen att fodret är den rätta medicinen (för vissa fiskar), andra att det är mer eller mindre ett sjukdomsalstrande foder... meningarna går minst sagt isär, vad skall man tro!?
Rent objektivt betraktat verkar alla ha olika erfarenhet av olika foder när det gäller dessa fiskar, vilket får mig själv att anta/dra slutsatsen att fodret har betydligt mindre betydelse än "bägge sidors" slutsatser gör gällande!
Jag tror att i princip inget foder gör fiskar sjuka (annat än på sikt), ett mindre passande foder kan kanske däremot bidra i fel riktning på en fisk vilken redan har ett försvagat tillstånd av någon anledning!
Det nämns också bland annat att utfodringen med NLS skett med en ringa mängd, kan det också ha med saken att göra?/FredrikKommentar
-
Har nu läst hela tråden, och jag må säga att jag aldrig trodde att ett foder skulle få sådana reaktioner som det visar sig fått här!
Någon är av uppfattningen att fodret är den rätta medicinen (för vissa fiskar), andra att det är mer eller mindre ett sjukdomsalstrande foder... meningarna går minst sagt isär, vad skall man tro!?
Rent objektivt betraktat verkar alla ha olika erfarenhet av olika foder när det gäller dessa fiskar, vilket får mig själv att anta/dra slutsatsen att fodret har betydligt mindre betydelse än "bägge sidors" slutsatser gör gällande!
Jag tror att i princip inget foder gör fiskar sjuka (annat än på sikt), ett mindre passande foder kan kanske däremot bidra i fel riktning på en fisk vilken redan har ett försvagat tillstånd av någon anledning!
Det nämns också bland annat att utfodringen med NLS skett med en ringa mängd, kan det också ha med saken att göra?
Ja det fodret har varit uppe för diskussion förut. se länk
Senast redigerad av malawijanne; 17 December 2007, 15:09.Kommentar
-
Ja det fodret har varit uppe för diskussion förut. se länk
http://www.ciklid.org/forum/showthre...pectrum&page=8
Ja, där ser man, lite hårda tag även där såg jag! (även om det fattades en massa inlägg förstår jag)Senast redigerad av Hagge; 17 December 2007, 16:56./FredrikKommentar
-
Så här skriver en känd importör av Afrikansk fisk angående räkmix:
"Använd inget annat foder till Tropheus, erfarenheterna från många duktiga akvarister är entydiga, räkmix är det enda foder som vi idag vet fungerar på lång sikt. För Tropheus som är väl acklimatiserade kan man på sikt övergå till ett recept motsvarande Malawireceptet. Men vid nyinköpt fisk eller vid andra förändringar är Tropheus receptet det säkraste."
Detta är saxat ur ett sammanhang, och jag tar ingen personlig ställning i frågan!/FredrikKommentar
-
Räkmix mot övrigt foder
Så här skriver en känd importör av Afrikansk fisk angående räkmix:
"Använd inget annat foder till Tropheus, erfarenheterna från många duktiga akvarister är entydiga, räkmix är det enda foder som vi idag vet fungerar på lång sikt. För Tropheus som är väl acklimatiserade kan man på sikt övergå till ett recept motsvarande Malawireceptet. Men vid nyinköpt fisk eller vid andra förändringar är Tropheus receptet det säkraste."
Detta är saxat ur ett sammanhang, och jag tar ingen personlig ställning i frågan!
Att vi lever i en föränderlig värld vet väl alla.
Det är bara att se hur brevet har blivit utkonkurrerat av e-mail. Men ibland kan det vara bra att anpassa sig till en mix där båda funktionerna samsas..
Det enda som vi kan vara säkra på är att solen kommer att finnas kvar för er som läser detta under er livstid. Samt att tomten snart kommer på besök för er som skriver snällt i detta forum.
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
Att vi lever i en föränderlig värld vet väl alla.
Det är bara att se hur brevet har blivit utkonkurrerat av e-mail. Men ibland kan det vara bra att anpassa sig till en mix där båda funktionerna samsas..
Det enda som vi kan vara säkra på är att solen kommer att finnas kvar för er som läser detta under er livstid. Samt att tomten snart kommer på besök för er som skriver snällt i detta forum.
Mvh GöranPatrick ErikssonKommentar
Kommentar