BUKVATTENSOT vs NLS foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

    #76
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja om jag är en invandrare eller inte, det spelar mindre roll.
    Skulle det vara något fel.
    Men däremot så är jag väldigt trött på ditt sätt, av att tolka inläggen som andra skriver, det enda du vill ha är mothugg
    Och sedan vill jag inte läsa att du kallar mina ciklider. citat (extra onaturligt röda ciklider) har du den åsikten så kan maila mig och säga det.
    Det är nog inget forumsdeltagarna vill läsa.Janne
    Är det inte extra onaturligt röda du försöker få fram

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #77
      Ursprungligen postat av Malawe
      Är du invandrare? Svårt att förstå när du inte har varken punkt eller kommatering.
      Skärpning Malawe!!! Det var väldigt lågt! Väldig onödig kommentar!

      Sen kan ni sluta o tjafsa och hålla er till ämnet!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        #78
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Skärpning Malawe!!! Det var väldigt lågt! Väldig onödig kommentar!

        Sen kan ni sluta o tjafsa och hålla er till ämnet!
        Har ni fått mailet jag skickade till moderatorn Wilhelm.
        Sedan det Malawi skrev, det var en reaktion från det Pettrachromis skrev i ett inlägg till mig, så ska du gå in och kommentera Wilhelm så läs hela tråden först, det kan man väl begära av en moderator.Janne

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #79
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Skärpning Malawe!!! Det var väldigt lågt! Väldig onödig kommentar!

          Sen kan ni sluta o tjafsa och hålla er till ämnet!
          Det var ett direkt svar på Pettapetrochromis "invandrar-attack" på malawijanne...
          Senast redigerad av StefanL; 17 December 2007, 02:15.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #80
            Det gjorde tydligen inte ens malawijanne som du "skämtade" med...det kan vara väldigt nyttigt att använda sig av smileys ibland.

            Nej tillbaka till ämnet nu...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #81
              Jag hoppas att det ageras emot sådant här på forumet...det är allt jag har att tillägga nu.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #82
                Betyget för t ex NLS Spectrum Cichlid Formula på www.cichlid-forum.com´s "review" avdelning ger betyget 9.25 av 10 möjliga. Det är 125 medlemmar som gett betyget...

                Läs det här!

                Kommentar

                • ojzoo
                  Användare
                  • June 2007
                  • 39

                  #83
                  Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                  ok jag kom inte ihåg vad han heter men du kan ju kolla om du är åter försäljare till denna produkt vem det var i så fall

                  jag kontaktade nls i sverige från ett tips på en hem sida jag fick

                  detta skickades till peter nemeth st eriksgatan 69


                  personligen tycker jag att fodret skitade ner vattnet för mycket

                  och inte var något speciellt bra foder av dom erfarenheter jag fick av det

                  likaså provade jag jbls novo rift som också skitade ner vattnet för mycket så jag blev besviken då det var många som sa att nls skulle vara så bra foder

                  jag åkte på buken av det och därför la jag ner fodret och på den vägen är det

                  sen kan det själv klar bero på att jag sysslar med mycket känsliga fiskar som inte grejjar dessa produkter


                  provade också ett foder från jbl som inehåller 20 % krill vilket jag också fick problem med så nu har jag slutat att prova foder utan kör det som funkar och slipper köpa massa medicine hela tiden

                  så av mitt år av olika prover av foder har jag kommit fram till att det som varit bäst för mina fiskar är flingfodret sera vipan och hickari ciklid exel mini pellets och det är jag nartuligtvis mycket glad över i dag då jag inte haft några sjukdomar på dessa foder

                  så äntligen har jag fått ett fungerande foder för dessa känsliga petrochromisar

                  och kan nu beställa hem en stor sändning från tyskland och känna att det kan fungera

                  jag tror inte att fodret nls är så dåligt för övriga fiskar men det är inget för mig i alla fall och jag tror inte att sjuka fiskar skulle bli friska av det som vissa påstår

                  sen att fiskar kan bli sjuka av räkmix är ju ingen nyhet direkt och har därför valt att avstå från det fodret pga 3 dåliga erfarenheter vid 3 olika tillfällen

                  sov gott
                  mvh peter

                  Ok, det blev jag inte klokare av, men om du inte minns var du fick uppgifterna och vad han hette så är det inte något att göra åt.

                  Tack i alla fall.
                  http://www.ojzoo.se

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

                    #84
                    Ok, skall vi försöka hålla god ton i fortsättningen.

                    Tips om smileys är bra om det är skämt. Däremot är det inte särskilt lämpligt att skämta ironiskt då det är lätt att missförstå. Vi ser ju inte varandra i ögonen, hör tonlägen osv.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • January 2003
                      • 432

                      #85
                      Har nu läst hela tråden, och jag må säga att jag aldrig trodde att ett foder skulle få sådana reaktioner som det visar sig fått här!

                      Någon är av uppfattningen att fodret är den rätta medicinen (för vissa fiskar), andra att det är mer eller mindre ett sjukdomsalstrande foder... meningarna går minst sagt isär, vad skall man tro!?

                      Rent objektivt betraktat verkar alla ha olika erfarenhet av olika foder när det gäller dessa fiskar, vilket får mig själv att anta/dra slutsatsen att fodret har betydligt mindre betydelse än "bägge sidors" slutsatser gör gällande!

                      Jag tror att i princip inget foder gör fiskar sjuka (annat än på sikt), ett mindre passande foder kan kanske däremot bidra i fel riktning på en fisk vilken redan har ett försvagat tillstånd av någon anledning!

                      Det nämns också bland annat att utfodringen med NLS skett med en ringa mängd, kan det också ha med saken att göra?
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        #86
                        Ursprungligen postat av Hagge
                        Har nu läst hela tråden, och jag må säga att jag aldrig trodde att ett foder skulle få sådana reaktioner som det visar sig fått här!

                        Någon är av uppfattningen att fodret är den rätta medicinen (för vissa fiskar), andra att det är mer eller mindre ett sjukdomsalstrande foder... meningarna går minst sagt isär, vad skall man tro!?

                        Rent objektivt betraktat verkar alla ha olika erfarenhet av olika foder när det gäller dessa fiskar, vilket får mig själv att anta/dra slutsatsen att fodret har betydligt mindre betydelse än "bägge sidors" slutsatser gör gällande!

                        Jag tror att i princip inget foder gör fiskar sjuka (annat än på sikt), ett mindre passande foder kan kanske däremot bidra i fel riktning på en fisk vilken redan har ett försvagat tillstånd av någon anledning!

                        Det nämns också bland annat att utfodringen med NLS skett med en ringa mängd, kan det också ha med saken att göra?

                        Ja det fodret har varit uppe för diskussion förut. se länk



                        Senast redigerad av malawijanne; 17 December 2007, 15:09.

                        Kommentar

                        • Hagge
                          Användare
                          • January 2003
                          • 432

                          #87
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja det fodret har varit uppe för diskussion förut. se länk



                          http://www.ciklid.org/forum/showthre...pectrum&page=8

                          Ja, där ser man, lite hårda tag även där såg jag! (även om det fattades en massa inlägg förstår jag)
                          Senast redigerad av Hagge; 17 December 2007, 16:56.
                          /Fredrik

                          Kommentar

                          • Hagge
                            Användare
                            • January 2003
                            • 432

                            #88
                            Så här skriver en känd importör av Afrikansk fisk angående räkmix:

                            "Använd inget annat foder till Tropheus, erfarenheterna från många duktiga akvarister är entydiga, räkmix är det enda foder som vi idag vet fungerar på lång sikt. För Tropheus som är väl acklimatiserade kan man på sikt övergå till ett recept motsvarande Malawireceptet. Men vid nyinköpt fisk eller vid andra förändringar är Tropheus receptet det säkraste."

                            Detta är saxat ur ett sammanhang, och jag tar ingen personlig ställning i frågan!
                            /Fredrik

                            Kommentar

                            • Göran Å
                              Användare
                              • December 2005
                              • 1295

                              #89
                              Räkmix mot övrigt foder

                              Ursprungligen postat av Hagge
                              Så här skriver en känd importör av Afrikansk fisk angående räkmix:

                              "Använd inget annat foder till Tropheus, erfarenheterna från många duktiga akvarister är entydiga, räkmix är det enda foder som vi idag vet fungerar på lång sikt. För Tropheus som är väl acklimatiserade kan man på sikt övergå till ett recept motsvarande Malawireceptet. Men vid nyinköpt fisk eller vid andra förändringar är Tropheus receptet det säkraste."

                              Detta är saxat ur ett sammanhang, och jag tar ingen personlig ställning i frågan!


                              Att vi lever i en föränderlig värld vet väl alla.

                              Det är bara att se hur brevet har blivit utkonkurrerat av e-mail. Men ibland kan det vara bra att anpassa sig till en mix där båda funktionerna samsas..

                              Det enda som vi kan vara säkra på är att solen kommer att finnas kvar för er som läser detta under er livstid. Samt att tomten snart kommer på besök för er som skriver snällt i detta forum.

                              Mvh Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

                              Kommentar

                              • patrickeriksson
                                Användare
                                • October 2007
                                • 355

                                #90
                                Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                                Att vi lever i en föränderlig värld vet väl alla.

                                Det är bara att se hur brevet har blivit utkonkurrerat av e-mail. Men ibland kan det vara bra att anpassa sig till en mix där båda funktionerna samsas..

                                Det enda som vi kan vara säkra på är att solen kommer att finnas kvar för er som läser detta under er livstid. Samt att tomten snart kommer på besök för er som skriver snällt i detta forum.

                                Mvh Göran
                                Jag gillar tomten, hoppas han gillar mig också, för jag har en lång lista
                                Patrick Eriksson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...