BUKVATTENSOT vs NLS foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ojzoo
    Användare
    • June 2007
    • 39

    #61
    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
    om du undrar så informerar jag dig

    jag fick jag instruktioner om detta när jag köpte fodret av återförsäljaren

    att endast mata i små dosereringar annars kan fiskarna tappa färgerna

    mvh peter
    Och vilken återförsäljare var detta?
    http://www.ojzoo.se

    Kommentar

    • patrickeriksson
      Användare
      • October 2007
      • 355

      #62
      Eftersom jag inte hade nåt speciellt för mig så slängde jag i några NLS pellets i ett glas och lät det stå i 1.5 timme. Har ställt ett vitt papper bakom. Det ser inte speciellt missfärgat ut. Man kan se litet extra färg strax ovanför pelletsen, men dom har som sagt legat i vatten i 1.5 timme.
      Det är klart att om jag stoppar i fingret och rör om så blir det grumligt, men det kan man väl förvänta sig.
      Dom mjuknar på ett par minuter men det är ju bra, man vill väl att dom ska mjukna så fort som möjligt när fisken svalt dom? Har man fortfarande pellets i karet efter ett par minuter så har man matat för mycket enligt min mening.
      Patrick Eriksson

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • December 2005
        • 1295

        #63
        Det var välldigt vad det börjar hetta till här mellan vissa personer, det var inte min avsikt när jag startade denna tråd.

        Nu hoppas jag att det lugnar ner sig och blir slut på pajkastningen så det går att föra en vettig disskusion med seriösa svar ang olika personers erfarenhet av NLS.

        ************************************************** ********

        Första gången jag kom i kontakt med NLS var när jag läste CB nr 3 / 2006.

        Artikelskrivaren har där beskrivit sina troffar ( som dessutom är av samma art som mina egna ) och de bekymmer han haft och hur han fick ordning på dem genom NLS. Jag rekomenderar intresserade av ämnet att läsa artikeln.

        Svar på några frågor till tidigare inlägg: Om vattnet blir grumligt pga NLS så har man troligtvis övermatat. Pelletsen ska inte blötläggas utan slås direkt i karet.

        Info än en gång om mitt eget kar för att undvika missförstånd:
        600L, cirkulation 6,5 ggr bruttovolymen, vattenbyte 1/3 per vecka, inga extra tillsatser i vattnet, ph ca 7,5, temp 26 grader.
        30 VF troffar 8 - 14 cm ( merparten över 10cm )

        Dagsranson mat: NLS 1mm pellets Thera A 2 st teskedsmått eller räkmix ca10g 1-2 ggr per dag.

        Fiskarna behöver inte mer mat än så för att växa och bibehålla sin fina kroppsform. Vid en kontrollmätning av den största hannen har den växt 2-3 cm från köpet i feb.

        Räkmix ger jag endast när honor går med tugg de första 14 dagarna för annars sväljer de tuggen pga att de älskar sin NLS.

        Vad gäller lekvillighet så har jag inget att klaga på. De leker mellan 4-6 mån mellanrum. 2 honor har lekt 2 ggr var mellan april - dec.

        Detta om något borde väl vara ett bra riktmärke på att fiskarna mår bra av NLS samt att de inte har varit sjuka sedan inlednings bekymren under feb och mars.

        Något grumligt vatten har inte jag upplevt under ovan dosering.



        Mvh Göran
        Senast redigerad av Göran Å; 16 December 2007, 22:07.
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #64
          Varför skall man blötlägga NLS cichlid formula? All pellets,granulat osv grumlar väl vtn mer el mindre till slut om man matar så att det hamnar på andra ställen än i fiskmunnen? Men en av fördelarna med NLS tycker jag är att man sparar på vattnet. Man matar med mindre , blir INGET spill, fisken skiter mindre,man slipper göra lika täta vtn-byten.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #65
            [QUOTE=Göran Åstebro;714252]Det var välldigt vad det börjar hetta till här mellan vissa personer, det var inte min avsikt när jag startade denna tråd.

            Nu hoppas jag att det lugnar ner sig och blir slut på pajkastningen så det går att föra en vettig disskusion med seriösa svar ang olika personers erfarenhet av NLS.

            Ja det hoppas jag med, men man vet aldrig när det gäller Peters trådar.
            Dom har tyvärr ofta en tendens att balla ur.Undrar vad det beror på?Janne

            Kommentar

            • patrickeriksson
              Användare
              • October 2007
              • 355

              #66
              Ursprungligen postat av ozric
              Varför skall man blötlägga NLS cichlid formula? All pellets,granulat osv grumlar väl vtn mer el mindre till slut om man matar så att det hamnar på andra ställen än i fiskmunnen? Men en av fördelarna med NLS tycker jag är att man sparar på vattnet. Man matar med mindre , blir INGET spill, fisken skiter mindre,man slipper göra lika täta vtn-byten.
              Håller med 100%. Anledningen till att jag lade dom i ett glas med vatten var därför att pettapetrochromis sade att vattnet i alkvariet ändrade färg när han matade med NLS, så det var bara ett test.
              Patrick Eriksson

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #67
                Om man håller på med fiskarnas konung

                Vad säger fodret om det grumlar eller inte

                det spelar ingen roll mer än att det är tråkigt med grumligt akvarium

                Kan väl tillägga att det inte var så vetenskapligt med glas o foder för det är ganska många faktorer som vi inte vet

                1. Hur anpassat fiskarna är fodret
                2. tiden
                3. om man använder mixer blir alla lika grummliga
                4. mängden stor skillnad på granulat o flingor skillnaden är ca 1 matsked eller 1 dl
                men det är samma vikt
                5. temperaturen
                6. vattenvärdena (stor skillnad tex ph4 eller ph9) även salt o destvatten
                7. solljus
                8. innehåller fodret något bakteriedödande Alla har väl gjort sylt
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • December 2005
                  • 1295

                  #68
                  NLS test ang yngel

                  En test som jag utfört med NLS är uppmatning av yngel från Aulonocara Iwanda och Cyrtocara moorii. Dessa yngel är ju grymt små som nyfödda.
                  Jag matade dem med NLS mald i pepparkvarn från dag 1 och gick över till 0,5 pellets något senare. Enligt mitt tycke funkade det bra och ynglen växte snabbt och blev fina.

                  Troffe yngel är ju något större ca 17 mm från dag 1. De har fått 0,5 mm pellets direkt

                  Något att tänka på dem som inte vill hålla på mer artemia.

                  Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #69
                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    du säger att jag inte läser vad du skriver LÄS SJÄLV ÄR DU BUSSIG
                    Nej du läste inte vad jag skrev om du kunde tolka det till att jag tyckte räkmixen var boven till mina problem med mina fiskar...för det dementerade jag tydligt.

                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    vem påstår att man kan vara 100 % jag sa att det skulle vara bra om man kunde utesluta sjuka fiskar tex genom fodret
                    Jag tolkade det av ditt inlägg att det var dåligt att ha 10 sjuka fiskar...ursäkta mig om det blev feltolkat.

                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    och jag har aldrig sagt att du har sådana fiskar som kostar 5000kr

                    men för mig är 10 st fiskar för mycket om dom kostar från 1000 kr till tex 5000 kr att chansa med räkmix som jag haft dålig erfarenhet av
                    I ditt inlägg skrev du att det var skillnad på om man hade fiskar värda 1000-5000kr/st. Då tog jag bara upp det som et exempel själv för att påvisa att det värdesmässigt kunde vara försumbart även om fiskarna kostade/var värda så mycket om man hade 200st. Du behöver inte gå överbord för den liknelsen.

                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    du får tycka vad du vill om räkmix men respektera också vad jag tycker om det och mina och div andras personers erfarenheter som jag tagit del av
                    Vart har jag inte respekterat dina åsikter? Jag bara tyckte det var underligt att man kan straffa räkmixen och NLS för allt. Sedan kan man ju undra om man har en odling med 1000tals fiskar om det är motiverat att köra med dyra NLS som foder, men det är ju ett val alla är fria att göra.

                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    och snälla sluta att spekulera i att jag skulle ha fiskar för 1000000 hemma super löjligt
                    Jag spekulerade i vad det skulle bli i värde på 200 fiskar som jag haft de senaste åren. Inget nämnt om ditt antal fiskar då du skrev att du hade 2000-3000 fiskar...så jag vet inte vart du vill komma med det där.

                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    här säger du emot dig själv du säger i stort sätt att du inte har en anning om om räkmix är bra eller dåligt då ska man kanske inte ut tala sig om ämnet i fråga om du inte haft någon erfarenhet av det
                    Det där är rent ut sagt löjligt att ens påstå. Det jag skrev var att jag inte på något sätt kunde avgöra om det var räkmixen fiskarna blev dåliga av eller om det var av andra orsaker...naturliga eller genom andra faktorer. Tycker du är ganska oförskämd. Citatet nedan styrker precis det jag skrev nu.

                    citat:
                    Du kan verkligen inte tillskriva alla missöden på räkmix..det vore rent löjligt. De missöden jag har haft kan jag inte tillskriva räkmixen..inte heller frånskjuta möjligheten att det var det fodret heller. Det är oerhört svår...... slut citat;

                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    FAKTA jag har kört räkmix i 3 st omgångar med negativa erfareheter av sjuka fiskar så jag tycker räkmix är dåligt

                    OBS DET JAG HAR SKRIVIT ÄR AV MINA EGNA ERFARENHETER

                    RESPEKTERA DET
                    Då kanske det är dags för dig att respektera andras åsikter också och mina skiljer sig ifrån dina.

                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    det finns säker många som har fiskar som är inkörda på räkmix och mår toppen av det

                    men kör det FRÅN START på viltfångade fiskar ett antal gånger så ska du nog få en annan uppfattning tror jag

                    obs att jag pratar inte om malawi eller sällskapsfiskar utan känsligare fiskar som petrochromisar
                    Det är fakta som hade kommit väl tillhands om du sagt det. Jag tror säkert att fiskar som är känsliga kan reagera betydligt oftare och vara sjukdomsbelägna än andra arter och då förklarar det kanske varför dina fiskar hade problem med räkmix. Men som du pratade i början så såg det ut att det var generellt...dvs på vilken art som helst som du provat. Nu ser jag att det handlar om Petrochromis och dom har jag inga erfarenheter av alls och då kan jag förstå dina argument mer.


                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    ha en trevlig dag
                    mvh peter
                    Detsamma...

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #70
                      Att ha Petrochromisar till ett större värde är en ren tillfällighet
                      man har det när man köper dom sedan sjunker värdet hela tiden
                      pga dödsfall
                      okej ren lögn för varje skottdag om den infaller en lördag kan det hända att man får 4 yngel vilket ökar värdet på dom återstående djuren.
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

                        #71
                        Alting kan säljas med mördande reklam kom och köp konserverad gröt
                        (bara min åsikt om detta mirakel foder)

                        Kommentar

                        • ojzoo
                          Användare
                          • June 2007
                          • 39

                          #72
                          Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                          ja vad tror du själv ?
                          Jag tror ingenting, jag var bara ärligt nyfiken på vem som påstått detta? Eftersom jag själv är ÅF för NLS och aldrig någonsin fått denna information så hade det varit intressant att få reda på lite mer fakta. Jag fattar inte riktigt vart du vill komma med din kommentar? Är det en salva mot den som påstått detta, eller mot mig som undrade?

                          Mvh
                          Ola, ojzoo
                          http://www.ojzoo.se

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

                            #73
                            Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                            som sagt jag har slutat med fodret men jag fick instrukrioner att det inte skulle blötas upp men efter som jag är van vid att blöta upp foder gjorde jag så en gång och jag lovar det blev dynga i glaset gick inte att mata med det upp löst

                            så jag tror man kör det naturellt direkt i karet vilket jag också gjorde efter som det inte gick att blöta upp

                            trots det blev det mycket skitigt i akvariet typ en nyans av bajs faktiskt
                            Du skall inte blötlägga fodret i dagar
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #74
                              Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                              vart står det att jag har detta någon stans du läser och förstår inte fortfarande vad jag skriver där av missförstånd ???????????????????????

                              citat då du skrev att du hade 2000-3000 fiskar
                              Är du invandrare? Svårt att förstå när du inte har varken punkt eller kommatering.

                              Här är det inlägg som du gjort där du drar upp 2000-3000 fiskar:

                              Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                              japp detta kan jag intyga inte en sjuk fisk på typ 2 år nu har han haft

                              och då snackar vi inte 30 fiskar som fått denna mat utan ca 2000 till 3000 fiskar
                              Senast redigerad av StefanL; 17 December 2007, 01:24.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                #75
                                citat pettrapetrochromis. sen att fiskar kan bli sjuka av räkmix är ju ingen nyhet direkt och har därför valt att avstå från det fodret pga 3 dåliga erfarenheter vid 3 olika tillfällen



                                Ja jag har haft både Vf petrochromisar och odlade pethrochromisar, plus att jag har haft både VF och odlade tropheus, och jag har kört min räkmix utan problem i alla år.
                                Så du behöver inte kasta skit på räkmixen, för det är inte det som är felet.
                                Försök att rannsaka dig själv istället, för efter dom inläggen du skriver, så tycker jag att det låter som du bara är en pajas akvarist, som tror att det häftigaste som finns är petrochromisar och troffar. Sedan att du inte klarar av att ha sådana fiskar, så vill du självklart skylla på något.
                                Ja vad är då lättast, ja självklart fodret.
                                Sedan kan man ju krydda det lite mer, jag tror inte det finns någon på forumet som missuppfattas (enligt dig) så mycket av andra.
                                Plus att du själv är väldigt duktig på att hoppa på folk.
                                Nej forumsvärdar se nu till att stäng av honom, skulle vi andra besvara hans skit så skulle det nog se ut annorlunda på forumet.Janne
                                Senast redigerad av malawijanne; 17 December 2007, 01:33.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...