BUKVATTENSOT vs NLS foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #46
    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
    ok jag har tagit bort det jag skrev och du tycker inte att 10 st sjuka fiskar är något problem och det respekterara jag

    men jag tycker att 10 st sjuka fiskar är ett problem om fiskarna kostar mellan 1000 till 5000 kr st

    och då tycker jag att det är onödigt att chansa med tex räkmix

    där många har haft dålig erfarenhet av detta frysta foder på känsligare fiskar

    mvh peter
    10 sjuka fiskar är 10 för mycket...absolut. Men den som tror att man kan vara 100% i hobbyn utan missöden kommer bli mycket mycket besviken. Fiskar kan bli sjuka av en massa olika anledningar.

    Nu har inte jag fiskar som kostar 5000kr/st...så där vet jag inte vad du var ute efter. Om du har t ex 200 fiskar som kostar 5000kr/st så har du ju ett värde på 1000000 kr i din verksamhet. Om du då råkar tappa 10 fiskar som dör av olika anledningar och du gör en förlust på 50000kr tror jag inte att du gråter för du bör ha räknat med ett visst bortfall om du odlar och har såpass många fiskar i en massa olika kar.

    Jag tycker inte att man chansar med räkmix...du får inte dra alla över en kam för att du misslyckats. Det finns massor av akvarister som tycker att räkmix fungerar perfa.
    Du kan verkligen inte tillskriva alla missöden på räkmix..det vore rent löjligt. De missöden jag har haft kan jag inte tillskriva räkmixen..inte heller frånskjuta möjligheten att det var det fodret heller. Det är oerhört svårt att avgöra vad som gör en fisk sjuk...om inte alla andra får samma symptom.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      #47
      Ursprungligen postat av pettapetrochromis
      jo nyckeln till fram gång är ju att inte mata för mycket av något foder man matar med men jag tänkte på nls som man bara får mata extremt lite av

      och då är frågan varför får man inte mata fiskarna normalt är det för att fisken då blir sjuk ???????

      eller som han sa som sålde nls att dom kan tappa färgerna och det låter faktiskt som ett dåligt foder i mina öron

      mvh peter


      mvh peter
      Vad menar du med att mata normalt, jag matade väl kanske mina fiskar lite mer än normalt dels för att jag ville få ynglen att växa lite mer, dels för att jag ville få mina avelsdjur att leka lite mer.
      Men samtidigt så fick jag byta mera vatten när jag matade mer.
      Och som jag matade kan jag tyvärr inte rekommendera en vanlig akvarist att göra, men jag höll på med odling, så det är en annan grej.Janne

      Kommentar

      • patrickeriksson
        Användare
        • October 2007
        • 355

        #48
        Ursprungligen postat av pettapetrochromis
        jo nyckeln till fram gång är ju att inte mata för mycket av något foder man matar med men jag tänkte på nls som man bara får mata extremt lite av

        och då är frågan varför får man inte mata fiskarna normalt är det för att fisken då blir sjuk ???????

        eller som han sa som sålde nls att dom kan tappa färgerna och det låter faktiskt som ett dåligt foder i mina öron

        mvh peter


        mvh peter
        Jag har aldrig hört talas om att man bara får mata fiskarna extemt lite av NLS, vem har sagt det?
        Att fisken skulle tappa färgerna låter som ett april skämt. NLS ska förbättra färgerna och inte tvärt om, och att tillverkaren skulle laga till ett foder där fisken får bättre färger om man matar dom lite, och sedan tappar färgerna om man matar dom för mycket, ja det verkar ju inte så smart.
        Patrick Eriksson

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #49
          Ni som matar med NLS, blötlägger ni först eller lägger ni i dom direkt?

          Om ni blötlägger, tar ni vatten ur akvariumet eller ur kranen?


          Mvh Erik

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #50
            Ursprungligen postat av pettapetrochromis
            som sagt jag har slutat med fodret men jag fick instrukrioner att det inte skulle blötas upp men efter som jag är van vid att blöta upp foder gjorde jag så en gång och jag lovar det blev dynga i glaset gick inte att mata med det upp löst

            så jag tror man kör det naturellt direkt i karet vilket jag också gjorde efter som det inte gick att blöta upp

            trots det blev det mycket skitigt i akvariet typ en nyans av bajs faktiskt
            Låter ju sådär... Tror jag fortsätter med supervit. Räkmix i Rostratusburken.

            Kommentar

            • patrickeriksson
              Användare
              • October 2007
              • 355

              #51
              Ursprungligen postat av pettapetrochromis
              som sagt jag har slutat med fodret men jag fick instrukrioner att det inte skulle blötas upp men efter som jag är van vid att blöta upp foder gjorde jag så en gång och jag lovar det blev dynga i glaset gick inte att mata med det upp löst

              så jag tror man kör det naturellt direkt i karet vilket jag också gjorde efter som det inte gick att blöta upp

              trots det blev det mycket skitigt i akvariet typ en nyans av bajs faktiskt
              Det låter väldigt konstigt. Jag har aldrig sett tillstymmelsen till färg nyans i akvariet.
              Stoppar jag dom i ett glas med vatten så blir dom mjuka på ett par minuter...och inte blir det lortigt i glaset heller...
              Patrick Eriksson

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

                #52
                Ursprungligen postat av patrickeriksson
                Det låter väldigt konstigt. Jag har aldrig sett tillstymmelsen till färg nyans i akvariet.
                Stoppar jag dom i ett glas med vatten så blir dom mjuka på ett par minuter...och inte blir det lortigt i glaset heller...
                Lägger du dom i akvarievatten eller kranvatten? Inte för att det har med färgning eller inte att göra men jag är bara lite nyfiken...

                Kommentar

                • patrickeriksson
                  Användare
                  • October 2007
                  • 355

                  #53
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Lägger du dom i akvarievatten eller kranvatten? Inte för att det har med färgning eller inte att göra men jag är bara lite nyfiken...
                  Nu har jag egen brunn så jag brukar lägga mat direkt i kranvattnet. När det gäller NLS brukar jag dock inte blötlägga alls.
                  Patrick Eriksson

                  Kommentar

                  • patrickeriksson
                    Användare
                    • October 2007
                    • 355

                    #54
                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    å fan skumt vad står det på din burk på min står det spectrum thera+a by new life
                    Jag har Cichlid Formula.
                    Patrick Eriksson

                    Kommentar

                    • JohanP
                      Användare
                      • September 2006
                      • 118

                      #55
                      "akvarie vattnet blir mycket skitigt av fodret och vatten kvaliten blir dålig och har fått fiskar som åkt på buken i samband med detta foder nls
                      så detta fodret hamnade i papperskorgen direkt"

                      Har du dessa erfarenheter av NLS så har det INTE varit denna produkt i burken det kan jag lova dig. "Akvarievattnet blir mycket skitigt".............hur är det möjligt? Jag har använt NLS av olika sorter sedan nästan ett år tillbaka och har haft/har fantastiskt bra resultat på såväl lekfrekvens, tillväxt som allmän trivsel och välmående.
                      Utfordrar med en kombination av NLS pellets och flingor samt en väl sammansatt räkmix. Jag tycker liknelsen med frusna ärtor och saltvattens räkor som ramlar ner i Tanganyika är ganska dum. Det som är intressant är sammansättningen avseende olika näringsämnen, inget annat. Använd gärna Livsmedelsverket näringsvärdestabeller för att hitta det som kan vara bra ingredienser till just de fiskar du har.
                      Senast redigerad av JohanP; 16 December 2007, 19:48.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        #56
                        Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                        ja du varför ska jag använda livsmedelsverket till hjälp för att göra egen mat till fiskarna när det finns proffesionella företag som har sysslat med fisk foder innan både du och jag hade hår på ballen
                        Jamen köp nls, så blir nöjd.Janne

                        Kommentar

                        • patrickeriksson
                          Användare
                          • October 2007
                          • 355

                          #57
                          Ja, hur som helst. Gillar man inte NLS och har dåliga erfarenheter av det så behöver man ju inte använda det. Det blir inte grumligt eller missfärgat i mitt vatten i alla fall och fiskarna gillar det, ser ut att må toppen med fina färger, så jag kommer att fortsätta använda det
                          Patrick Eriksson

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            #58
                            Ursprungligen postat av pettapetrochromis


                            Jamen köp nls, så blir nöjd.Janne

                            SÅ PRATAR EN INVADRARE

                            ÄR INTE DU SVENSK JANNE
                            Ja om jag är en invandrare eller inte, det spelar mindre roll.
                            Skulle det vara något fel.
                            Men däremot så är jag väldigt trött på ditt sätt, av att tolka inläggen som andra skriver, det enda du vill ha är mothugg
                            Och sedan vill jag inte läsa att du kallar mina ciklider. citat (extra onaturligt röda ciklider) har du den åsikten så kan maila mig och säga det.
                            Det är nog inget forumsdeltagarna vill läsa.Janne

                            Kommentar

                            • JohanP
                              Användare
                              • September 2006
                              • 118

                              #59
                              Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                              ja du varför ska jag använda livsmedelsverket till hjälp för att göra egen mat till fiskarna när det finns proffesionella företag som har sysslat med fisk foder innan både du och jag hade hår på ballen

                              sen kanske inte du ser någon skilnad i din burk du kanske har rötter i ditt akvarium vad vet jag
                              Det var bara ett tips. Det är väldigt bra kunskap att ha, just med ingående näringsämnen, vare sig man tillverkar eget foder eller köper färdigt. Jag jobbar som konsult i en bransch där jag har god insyn i industriell tillverkning av såväl mat till människor som till olika djur. Om du tror att det är bara gedigna förstklassiga råvaror i den fiskmat du/vi köper så har du fel.

                              Jag sysslat med i huvudsak Tanganyika och Malawi i ca 15 år, och nej, jag har inga rötter i karen.

                              Kommentar

                              • cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

                                #60
                                Hmm
                                om man häller i Klorin i ett glas så grumlar det inte alls
                                men det betyder inte att det är ett bra tillskott i fodret
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...