Ingen nitrat alls, möjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • September 2005
    • 48

    Ingen nitrat alls, möjligt?

    Jag har legat på 40-70 i nitratvärde typ jämt, och massor av brunalger som jag fått skrubba bort då & då, men så satte jag förfilter på mitt 2080 & vipps så försvan alla brunalger när filtret fick 2 3 månader på sig att börja fungera (som de tydligen tar innan floran blomstrar).

    Så när jag gjorde ett nitrat test igår så hade jag 0 i nitrat....färgade inte ens ut så jag e mkt glad för detta....men frågan är: Ger verkligen ett fungerande 2080 0 i nitrat på 1000 liter vatten?

    Har även satt en 1500L pump med filtermaterial i ena modulen sammtidigt som jag satte filtermaterialet på insuget till ytterfiltret, som renar lite extra när jag kör räkmixen & för syresättningen.....kan detta ha hjälpt till att få ner nitratet till 0 eller är de helt & hållet Herr 2080 P3 som fixat mina dunder värden, för mitt PH har gått upp aningens &så...vetefan om de har med saken att göra med de gör förmodligen ni

    Tack på förhand
    Söker AQUALUX!!
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
    Ger verkligen ett fungerande 2080 0 i nitrat på 1000 liter vatten?
    Nej!

    Endast om det blivit så igensatt att det finns syrefria områden så kan det bryta ner nitrat eller om du tillsatt något speciellt material som är till just för att reducera nitrat.
    Har du kollat så du inte har nitrit? det är det första jag tänker på om det inte finns nitrat.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • patrickeriksson
      Användare
      • October 2007
      • 355

      #3
      Kolla bäst före datumet på nitrat testet också. Om du har förvarat testet väldigt varm, t ex i solsken så kan det också balla ur. Det går att få nitraten att gå ner på noll om det är väldigt lite belasting i karet samt som deelay säger om du har något i karet som tar bort det. Viss porös filtermedia eller porösa stenar i karet kan erjuda syrefria förhållanden för anaeroba bakterier och dom bryter ner nitrat. Växter funkar också. PH värdet påverkas av nitrat halten så det är normalt att det gick upp en aning när nitraten gick ner. Om du har medicinerat så kan ju bakterierna ha påverkats så att dom inte bryter ner nitriten till nitrat så ja, testa nitriten också för att vara på den säkra sidan.
      Patrick Eriksson

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Har man växter i karet går det utmärkt att ta bort all nitrat: det är bara att se till att alla andra näringsämnen finns i överskott så dina växter blir nitratbegränsade...

        Grejen är att om du verkligen har noll nitrat är du antagligen på väg mot en cyanobakterie-blomning eller, om vattnet är hårt, en Cladophora-blomning. I saltvatten är det bra att bli av med nitraten, men i sötvatten är det bättre att det finns lite nitrat så växterna kan hålla nere algerna.

        "Brunalger", dvs kiselalger, kommer mer eller mindre alltid i nystartade kar, och försvinner när andra algtyper & växter börjar komma igång, så deras försvinnande har nog inte så mycket med nitrathalten att göra som att det var "dags" helt enkelt.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Nja... det går att komma ner till 0 (eller ej mätbart) i nitrat, men det är trixigt utan växter. Nu har du ordnat en del med filtren så det kan ha gett effekten att nitratet blir kvävgas och därmed försvinner (dvs denitrifikation). Med nitrathalter på 40-70 mg/l låter det dock osannolikt att det går så fort, men en höjning av pH-värdet talar iof för att det kan ha hänt.

          Nu kan det ju tyckas finfint att komma ner på ej mätbara nitratvärden, men där kan jag bara instämma i Mikes påståenden - du är då mycket sannolikt på väg mot en algexplosion av Guds nåde...

          De andra tipsen bör dock kollas först. Mäter nitrattestet rätt (mät i andra burkar samt kranvattnet för att se om det ger förväntade utslag). Har du nitrit i stället?

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...