t8 eller t5 belysning
Kollaps
X
-
-
Vilka drivdon är dimbara?mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...Kommentar
-
Vet inte riktigt var ni får det ifrån att T5 rör skulle vara mer energisnåla när det gäller akvarie belysning?
Vanliga T8 rör t ex 58w (i en 1500 mm armatur) ersätter man med T5 80w så enligt vad jag lärt i fysiken i skolan så borde det isåfall vara tvärt om,eller?
På kontoret har vi T5 lysrör och där sparar man enrgi eftersom ett T8 rör på 58w ersätts med ett T5 rör på 49w(om man går efter hur långa lysrörsarmaturerna är) hoppas jag inte är ute på alldeles för tunn is nuKommentar
-
Vet inte riktigt var ni får det ifrån att T5 rör skulle vara mer energisnåla när det gäller akvarie belysning?
Vanliga T8 rör t ex 58w (i en 1500 mm armatur) ersätter man med T5 80w så enligt vad jag lärt i fysiken i skolan så borde det isåfall vara tvärt om,eller?
På kontoret har vi T5 lysrör och där sparar man enrgi eftersom ett T8 rör på 58w ersätts med ett T5 rör på 49w(om man går efter hur långa lysrörsarmaturerna är) hoppas jag inte är ute på alldeles för tunn is nu
Det finns 2 olika sorters T5 rör ! T5 HE, och T5 HO. T5 HE står för High Efficency och det är dom som normalt sitter i armaturer på kontor och arbetsplatser. Dom är konstruerade för att ge så mycket ljus som möjligt för varje watt dom drar... Dom drar ganska exakt eller kanske lite mindre än vanliga T8 under förutsättning att dom drivs av samma sorts drivdon !
T5 HO står High Output, och dom är konstruerade för att ge så mycket ljus som möjligt för sin längd ! Fast då på bekostnad av att dom inte är lika effektiva. Det är T5 HO som oftast sitter i akvariearmaturer.
Mvh/JanneDen som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...Kommentar
-
På kontoret har vi T5 lysrör och där sparar man enrgi eftersom ett T8 rör på 58w ersätts med ett T5 rör på 49w(om man går efter hur långa lysrörsarmaturerna är) hoppas jag inte är ute på alldeles för tunn is nuKommentar
-
Har följt denna tråd med intresse, då jag själv håller på att brottas med ett belysnings problem. Håller på att iordning ställa ett kar med måtten L x B xH 220 x 85 x 75 cm, som det skall gå CA i, men så nu passar inte standard T8 ramperna längre.
Har funderat på att bygga en egen T5 ramp, men drivdon är till T5 inte billigt samt att det är en outforskad djungel detta med med T5. har läst en hel del på saltvatten killarnas/tjejernas forum då dom är rätt duktiga på detta med belysning men dock utan att bli mycket klokare. Dom flesta där verkar föredra metallhalogen.
Så nu funderar jag på metallhalo med typ 6500 K i kombination med T5. Har kollat lite ramper från aqua-tec men dom går ju loss på en 12-14000 kr.
funderar lite på att köpa rampen som heter "PRO 1800,
150 W" från http://www.aquastyle.se och byta ljuskällor till lampr och rör med mer sötvatten anpassade Kelvintal.
Någon som har erfarenhet av ramperna från Aquastyle ?Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!Kommentar
-
För dom flesta så är det väl ganska så svårt att ersätta längden på lysrörsarmaturerna man redan har med kortare,eller?
Har själv för ca 2 år sen gjort bytet till T5 och ångrar det starkt eftersom det tar alldeles för mycket ström och ger på tok för mycket alger.
Jag gjorde bytet från dubbelt T8 58 w till dubbelt T5 80 w och tyvärr så går det inte att bara ha ett rör i gång ens för skruvar jag ut det ena så slocknar även det andraKommentar
-
Jag har inte använt sådana själv, men har jag klämt en hel del på den armaturen. Den känns stabil och bra med aluminiumchassi, och det är extremt mycket ljus den ger. Det sitter väl dessutom tre vinklingsbara diod-spottar i 180-rampen som ger ett trevligt "kvällsljus".Tony EnglundKommentar
-
Klart som korvspad att det blir ruskigt myket ljus. En 2x80w T5 ger ju lika mycket ljus som 5 styck 58w T8. Fanns det ingen med lite färre watt att välja på?Tony EnglundKommentar
-
o jag som tänkte beställa en t5 ramp med 8 t5-rör
då lär man väll få algblommning så det stänker om det
vilket besluts ångest man får nu , sen man började med denna tråd
Kommentar
-
dom som e intreserade av köpa T5 ramper, ta kontakt med Kent Nol.
när jag var i köp tankarna för 1 årsedan så höll han på att ta in från en Dansk tillverkare, tror det var en dansk skall inte svära på det.
och dom kunde då mått tillverka storlekarna på ramperna samt antal rör i ramperna.
sedan det bästa av allt Priserna skulle vara REJÄLT konkurenskraftiga mot dom andra märkerna.
detta var det som Kent sa till mig väntade ca:6 månader sedan kunde jag inte hålla mig å hittade beggat MH billigt.
men som sagt kolla av med honom, säg att ni hörde det från Pieter i Alingsås (han den stora typen)så vet han vem det är.
//PieterSenast redigerad av Pieter; 03 January 2008, 19:52.Kommentar
-
Jag har för mig att jag läst att T5 skall ge dubbelt så mycket ljus per längdenhet jämfört med T8. Nån som kan verifiera det?Kommentar
-
Mvh/JanneDen som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...Kommentar
Kommentar