Ett moln med ancistrusyngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Ett moln med ancistrusyngel

Ville bara dela med mig av dagens glädjeämne. Har ancistrusar, en hane och två fullvuxna honor (plus några ynglingar) i ett 180 liters Västafrikakar. De har lekt ganska regelbundet sedan de blev "vuxna" - men jag har aldrig lyckats varken fånga eller se särskilt många av avkommorna (de som jag hittat har förirrat sig in i pumpen!)

Har sedan en liten ommöblering sett hur hanen (som ser ut som en nattjaktflyg från WW2 med alla antenner på nosen) hade gjort sig hemmastadd i en lerkrukegrotta och igår fläktade han febrilt...

Idag provade jag alltså att häverta lite från grottans öppning och vips så var hinken full av små ancistrusar...vågade då lyfta på grottan/krukan och vände den och...himmel, det var alldeles svart i taket. Lyfte över till hink och inredde snabbt om i ett redan igångsatt yngelkar...

Balnd det häftigaste jag har sett när alla de små släpptes ut i sitt nya hem - räkna är en nästintill omöjlig uppgift - men jag uppskattar att det rör sig om sisådär 200 - 250 yngel. Äntligen fick jag se att det inte bara var prat detta med deras stora kullar.

Ska nu försöka dra upp en rejäl laddning - har gjort det förr med 20-30 stycken i stöten, men detta känns mer som industri. Men rolig sådan.

Ville bara dela med mig! YES - äntligen.
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Anders O
    Användare
    • March 2007
    • 49

mat till ancistrus yngel

Ursprungligen postat av joe
    Ville bara dela med mig av dagens glädjeämne. Har en hane och två fullvuxna honor (plus några ynglingar) i ett 180 liters Västafrikakar. De har lekt ganska regelbundet sedan de blev "vuxna" - men jag har aldrig lyckats varken fånga eller se särskilt många av avkommorna (de som jag hittat har förirrat sig in i pumpen!)

Har sedan en liten ommöblering sett hur hanen (som ser ut som en nattjaktflyg från WW2 med alla antenner på nosen) hade gjort sig hemmastadd i en lerkrukegrotta och igår fläktade han febrilt...

Idag provade jag alltså att häverta lite från grottan öppning och vips så var hinken full av små ancistrusar...vågade då lyfta på grottan/krukan och vände den och...himmel, det var alldeles svart i taket. Lyfte över till hink och inredde snabbt om i ett redan igångsatt yngelkar...

Balnd det häftigaste jag har sett när alla de små släpptes ut i sitt nya hem - räkna är en nästintill omöjlig uppgift - men jag uppskattar att det rör sig om sisådär 200 - 250 yngel. Äntligen fick jag se att det inte bara var prat detta med deras stora kullar.

Ska nu försöka dra upp en rejäl laddning - har gjort det förr med 20-30 stycken i stöten, men detta känns mer som industri. Men rolig sådan.

Ville bara dela med mig! YES - äntligen.
    när jag drog upp mina ancistrusyngel (ca 150st) gav jag dem tre st frysta brysselkål varje dag, de var som flugor på en sockerbit, hade ingen sand och sög upp avföring varje dag. Fick andra generationen efter 10månader har kvar ca 30st vuxna "yngel" i mitt troffekar
    Anders ohlsson
    klippan

Kommentar

• Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

Grattis

Har försökt själv med en VF Ancistrus art som Maltandis hade tidigare kommer ej ihåg L nummer men de är ganska stora =(
      Testat i olika kar med olika grottor men hanen är helt ointresserad, honan har försökt dela grotta men hon får stryk och blir utkastad.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Grattis!! Du har förmodligen haft sådan röta att båda honorna har lekt av samtidigt - faktiskt rätt vanligt med Ancistrus. När en hona väl lekt av så verkar det som om doft/hormoner lockar även andra honor. Lycka till med uppfödningen!!

Själv har jag blivit "pappa" till ett gäng L180, och jag är rätt säker på att ytterligare ett par lekte av igår.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• discusred
          Användare
          • June 2004
          • 851

Rolig läsning (som ser ut som en nattjaktflyg från WW2 med alla antenner på nosen) Underbar kommentar Joe

Roligt med så mycket lekar med malar, denna årstiden.

Tog upp en grotta ifrån sällskapskaret med L260 yngel i igår och la i yngelkaret.
          Nu idag skall jag försöka lura ut L046 hanen ifrån grottan i lekkaret, så jag kan plocka ut ynglen därifrån.
          Behöver snart ett kar till, men min sambo vägrar.

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

Jag tror också att det kan ha varit två honor samtidigt, hände mig mycket förr när jag höll på med Ancistrus sp.

Kommentar

• discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

Tömde min grotta, med L046 hanen nu precis.
              Resultat, ett yngel. Men lika glad ändå

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Ursprungligen postat av discusred
                Rolig läsning (som ser ut som en nattjaktflyg från WW2 med alla antenner på nosen) Underbar kommentar Joe

Roligt med så mycket lekar med malar, denna årstiden.

Tog upp en grotta ifrån sällskapskaret med L260 yngel i igår och la i yngelkaret.
                Nu idag skall jag försöka lura ut L046 hanen ifrån grottan i lekkaret, så jag kan plocka ut ynglen därifrån.
                Behöver snart ett kar till, men min sambo vägrar.
                Kul med alla kommentarer och glada tillrop - sänder dem tillbaka till alla er som också har fått lek (på "riktiga" L-malar!!, lite avis...)

Såklart - den tänkte jag inte ens på, men det är nog rimligt/troligt att det är båda honorna på samma gång - det förklarar det enorma överflödet av yngel.

Jag hoppas nu att de flesta ska överleva - men än så länge klänger de mest i hörnen och på bakrutan i stora grupper - nå det går väl över när de inser att de är på "fri fot"!

Och - vem skulle inte behöva ett kar till??, men nu är arbetsrummet snart överfullt och det är dit karen är förvisade i huset (undantaget sonens 40liters på rummet!) Men jag har en 300 liter i källaren - om den nu kommer upp nån gång - se tråd DYI "Projekt 310")
                Senast redigerad av joe; 11 December 2007, 16:54.
                MVH - joe

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

Ursprungligen postat av discusred
                  Tömde min grotta, med L046 hanen nu precis.
                  Resultat, ett yngel. Men lika glad ändå
                  Hehe mjo det jag hade med varit. Det som är det tråkigt med de flesta Hypancistrus arter är ju att de brukar inte vara så produktiva.

Mina L205r är inne på sin fjärde kull och de lägger mellan 60-90 ägg varje gång.

joe: akvarier har ju en tendens att yngla av sig de med

Kommentar

• drd
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1112

Kul med malyngel, själv har man 150 st hypancistrus sp.L333 yngel gående nu som är mellan 1 månad och 1 vecka.

3 olika kullar i olika akvarie, det kryllar av dom
                    // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

hej igen - nu har jag en liten fundering till alla er som kan detta med malar..

De ancistrusar jag fångade igår flyttades till ett redan bebott yngelkar - med små (max 1 cm på de största dvs ung. lika med ancistrusynglen) yngel av dels Paralabidochromis sp. "rock kribensis - Makobe" (9st.) och dels ett gäng Pundamilia Nyererei sp. "Ruti island" (ca. 40). Skulle ni vågat detta eller ska jag genast flytta victoriorna?? I princip tror jaginte att det är någon fara -victoriorna är lite intresserade och kollar emellanåt om nån ancistrus "lever", men verkar inte göra mkt. mer. Men ancistrusynglen verkar lite "skrämda" alt. försiktiga och hänger som sagt på bakrutan...

Nån kommentar?!
                      MVH - joe

Kommentar

• Vic
                        Användare
                        • September 2006
                        • 94

Kul med yngel!
                        När ynglena växt på sig lite och är säljningsredo, så är jag intresserad! Bor på samma ö. Skicka PM isånafall.

Kommentar

• Wirre
                          Användare
                          • November 2006
                          • 50

Jag har min ancistrusynglen med vuxna platy det verkar gå fint, men jag skulle nog inte märka om nått yngel blivit mat då jag har 2 kullar ancistrusynglen där.
                          720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

Kommentar

• discusred
                            Användare
                            • June 2004
                            • 851

Ursprungligen postat av Lutt
                            Hehe mjo det jag hade med varit. Det som är det tråkigt med de flesta Hypancistrus arter är ju att de brukar inte vara så produktiva.

Mina L205r är inne på sin fjärde kull och de lägger mellan 60-90 ägg varje gång.

joe: akvarier har ju en tendens att yngla av sig de med
                            Oj, det är några fler L205 har varit på min önskelista länge. Var nära och köpa dom för ett tag sen, men det blev L199 istället, i och med att jag kör bara Hypancistrus arter i sällskapkaret. Den dan jag får ett hobbyrum, så jag får ha fler kar, så blir det såna.
                            Men Peckoltia L205 är bara så himla fin.

Men Hypancistrus furunculus L199 har faktiskt blivit min favorit mal. Inte alls så blyg som övriga Hypancistrus arter.

Här är en nytagen bild på L199 i sällskapkaret.
                            Tyvär lite dålig tagen bild.
                            Senast redigerad av discusred; 11 December 2007, 23:53.

Kommentar

• discusred
                              Användare
                              • June 2004
                              • 851

Ursprungligen postat av joe
                              hej igen - nu har jag en liten fundering till alla er som kan detta med malar..

De ancistrusar jag fångade igår flyttades till ett redan bebott yngelkar - med små (max 1 cm på de största dvs ung. lika med ancistrusynglen) yngel av dels Paralabidochromis sp. "rock kribensis - Makobe" (9st.) och dels ett gäng Pundamilia Nyererei sp. "Ruti island" (ca. 40). Skulle ni vågat detta eller ska jag genast flytta victoriorna?? I princip tror jaginte att det är någon fara -victoriorna är lite intresserade och kollar emellanåt om nån ancistrus "lever", men verkar inte göra mkt. mer. Men ancistrusynglen verkar lite "skrämda" alt. försiktiga och hänger som sagt på bakrutan...

Nån kommentar?!
                              Kan inget om Victoriornas betende, men stoppa ner allafall några rötter eller skiffer stenar, så ancistrus ynglen kan gömma sig... Då trivs dom bättre

Kommentar

Arbetssätt...