Trasig lysramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #16
    har du testat med nya rör?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • January 2005
      • 540

      #17
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      har du testat med nya rör?
      Nej, men är det ngn vits att sätta in nya om de gamla fungerar (hade ngt varit trasigt borde det inte kunnat tända alls)?
      Nya lysrör kostar ca 200:- och ny lysramp (inkl rör) kostar lite drygt 1100:- har tills imorrn på mig att bestämma mig (då skickas beställning från affären).

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Men...du ska väl inte betala för en ny lysramp? Du borde ju få din kollad, eller ersatt med en annan om den är trasig och du fortfarande har garanti på den.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #19
          Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
          Testa och hör med Gibbon 031-977500 mellan 08:00 - 17:00 det är dem som är huvudleverantör utav juwel i sverige, och kräv en ny ramp funkar inte detta så maila direkt till juwel i tyskland service@juwel-aquarium.de

          Eller om du är duktig på tyska SERVICEHOTLINE: +49 (0)1805 - 27 82 74
          Det är väl vanlig köplag som gäller
          att kräva nya saker brukar inte vara rätt väg
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Robin Floridan
            Användare
            • December 2007
            • 91

            #20
            Ursprungligen postat av mek
            Nej, men är det ngn vits att sätta in nya om de gamla fungerar (hade ngt varit trasigt borde det inte kunnat tända alls)?
            Nya lysrör kostar ca 200:- och ny lysramp (inkl rör) kostar lite drygt 1100:- har tills imorrn på mig att bestämma mig (då skickas beställning från affären).
            Det är inte alltid så enkelt att om dom lyser lite så är dom hela! Jag har haft rör som gjort likadant eller stått och blinkat som en idiot och det var ju inte glimtändaren det var fel på, jag bytte röret och allt var frid och fröjd... Men vem vet!
            Jag är solipsist!

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • June 2005
              • 1103

              #21
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Det är väl vanlig köplag som gäller
              att kräva nya saker brukar inte vara rätt väg
              Om du läser den bifogade tråden från zoopet jag postade högre upp först så kanske du förstår? Röd klisterlapp = Reklamation och en ny ramp rakt av.

              Här skriver Mek att han hittat en gul klisterlapp vad den betyder vet jag ej därför kan det ju vara bra att tala med gibbon eller hur?

              Detta är citerat från www.zoopet.com

              2007-12-01, 07:53 #19
              Flundran

              Det sitter ett HF-don i juwels armaturer detta är bra då det är energi snålare, tänder röret snabbare och ser till att det lyser med bästa effekt samt att det tänder aldrig ett dåligt lysrör så det kommer aldrig stå att blinka för det är dåligt.Sen har dom ju nu kommit med T5-belysningen så då är det ju ännu mer energi snålt och ger mer ljus. Sen det här med armaturerna, jag har ju haft samma problem som ni andra, dock så har jag blivit nekad byte i affär någon gång när det har strulat med rampen, jag har då tagit kontakt med juwel via mail och då fått löst problemet direkt med juwel. Jag har te.x varit med om att lysrören har gått sönder efter bara några dagar, detta vill inte affären byta då lysrör inte ingår i juwels garanti. Då skickade jag som vanligt mail direkt till juwel som jag brukar om något är fel eller krånglar och fick snabbt svar att dom skulle fixa detta, 2dagar senare så har jag fått ett paket från tyskland innehållande en hel uppsättning med lysrör till mitt trigon 350L.Så jag är riktigt nöjd med Juwel, dom är riktigt rädda om sina kunder och hjälper gärna till och även snabbt.
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #22
                Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                Om du läser den bifogade tråden från zoopet jag postade högre upp först så kanske du förstår? Röd klisterlapp = Reklamation och en ny ramp rakt av.

                Här skriver Mek att han hittat en gul klisterlapp vad den betyder vet jag ej därför kan det ju vara bra att tala med gibbon eller hur?

                Detta är citerat från www.zoopet.com

                2007-12-01, 07:53 #19
                Flundran

                Det sitter ett HF-don i juwels armaturer detta är bra då det är energi snålare, tänder röret snabbare och ser till att det lyser med bästa effekt samt att det tänder aldrig ett dåligt lysrör så det kommer aldrig stå att blinka för det är dåligt.Sen har dom ju nu kommit med T5-belysningen så då är det ju ännu mer energi snålt och ger mer ljus. Sen det här med armaturerna, jag har ju haft samma problem som ni andra, dock så har jag blivit nekad byte i affär någon gång när det har strulat med rampen, jag har då tagit kontakt med juwel via mail och då fått löst problemet direkt med juwel. Jag har te.x varit med om att lysrören har gått sönder efter bara några dagar, detta vill inte affären byta då lysrör inte ingår i juwels garanti. Då skickade jag som vanligt mail direkt till juwel som jag brukar om något är fel eller krånglar och fick snabbt svar att dom skulle fixa detta, 2dagar senare så har jag fått ett paket från tyskland innehållande en hel uppsättning med lysrör till mitt trigon 350L.Så jag är riktigt nöjd med Juwel, dom är riktigt rädda om sina kunder och hjälper gärna till och även snabbt.
                Ja det var ju inte så mycket mer förtydligande
                --------------------------------------------------------
                Röd klisterlapp = Reklamation och en ny ramp rakt av.
                -----------------------------------------------------
                jättetydligt eller kanske inte
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #23
                  Har läst tråden på Zoopet
                  om man vill ge garanti är väl möjligen så att man vill behålla sin kund och det är väl vackert

                  (jag tror att även vi skulle ha gjort det om inte kunden är en otrevlig sådan)

                  Anledningar till att det ej är garanti och skitdålig när vissa här inte har en aning om svensk köplag

                  1. är akvariet köpt i en butik dvs ej begagnat
                  2. Garanti på en produkt som är 1.5 år måste man bevisa att man har varit aktsam om
                  3. Inget kvitto ingen garanti

                  för övrigt anser jag att dom första armaturerna som hade elektroniska drosslar var skit
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #24
                    Akvarieprofilen
                    Om du läser den bifogade tråden från zoopet jag postade högre upp först så kanske du förstår? Röd klisterlapp = Reklamation och en ny ramp rakt av.
                    ----------------------------------------------------------------
                    vad menar du
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • June 2005
                      • 1103

                      #25
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Ja det var ju inte så mycket mer förtydligande
                      --------------------------------------------------------
                      Röd klisterlapp = Reklamation och en ny ramp rakt av.
                      -----------------------------------------------------
                      jättetydligt eller kanske inte


                      Du skrev det är väl vanlig köplag som gäller?? Är det så att det finns en slags reklamation/återtagande från fabrik med dessa som har en röd klisterlapp borde ju det vara att föredra. Tycker inte det är mycket att hänga upp sig för? Lättast är väll att ta kontakt bättre att fråga dem först än att kasta pengar runt sig som man kunde köpt annat kul för.
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

                        #26
                        Fortfarande förstår jag inte vad du menar med dom röda lapparna och en ny ramp rakt av
                        det var också helt fel att kräva
                        i min värld känns det trevligt om någon frågar vänligt
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #27
                          Handlar det inte om att de som hade röd klisterlapp hade blivit "måndagsexemplar" och att Juwel gått med på att byta ut dessa mot helt nya? Så fattade jag det som...men jag kan ju ha fel också.

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • June 2005
                            • 1103

                            #28
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Fortfarande förstår jag inte vad du menar med dom röda lapparna och en ny ramp rakt av
                            det var också helt fel att kräva
                            i min värld känns det trevligt om någon frågar vänligt

                            Detta jag skriver är som jag uppfattat det och jag har bara försökt hjälpa Mek i denna tråd med vad han ska göra.

                            På zoopet diskuteras det om detta röda cirkelformade klistermärke som det står CN på. CITAT: Kollar du på rampen så sitter det nog ett litet rött klistermärke på den, och då ska den tydligen skickas tillbaka till grossisten.

                            Alltså ett fabrikationsfel och då ska det inte spela någon roll vad det gäller garantier eller kvitton. Har du inte detta märket och det inte är fabrikationsfel på något sätt så förstår jag mycket väl att du måste ha kvitto och garanti om nu inte Juwel är så snälla och bjuder på en ny.
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • June 2005
                              • 1103

                              #29
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Handlar det inte om att de som hade röd klisterlapp hade blivit "måndagsexemplar" och att Juwel gått med på att byta ut dessa mot helt nya? Så fattade jag det som...men jag kan ju ha fel också.
                              Precis en som fattar *tummen upp*
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              • cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

                                #30
                                Men lägg av nu
                                tror ni att dom kom på mitt i tillverkningen att det var skitdåliga ramper och vi sätter på röda lappar på dom fan det är ju måndag i morgon blir dom bra igen
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...