Det här med kommunalt vatten. Vattenverket här mäter i dh. Kh mäts inte alls. Finns det någon tabell som jämför dessa olika värden? Jo jag vet att det är som att jämföra äpplen med päron. Men på ett ungefär. mvh. Jouni
problem med vattnet ?
Kollaps
X
-
-
Alla vattenverk redovisar karbonatinehållet som alkalinitet i mg/l. Det är bara att ringa ditt vattenverk och fråga.
MVH
MagnusKommentar
-
Kommentar
-
Yo!
Tja jerka! Är nästan 100% säker på att problemen beror på att akvariet är nytt, dvs inga galna vatten värden eller liknande. Fiskar har en tendens att vara lite skygga och otrygga i början, speciellt om man flyttar om saker så dom inte får något riktigt revir. Du vet ju att jag kört akvarium i drygt 10 år utan problem, och då både SA, Malawi, mm.. Kör så de ryker! Mvh /MätzKommentar
-
-
Jag vet att många säger att man inte skall ha för lågt Dh men jag upplever bara postivia effekter av att ha ett Dh värde kring 1.
Jag sänker lätt Ph:t med torv till 6,5 eller lägre om jag vill, det verkar inte svajja så mycket om man sköter vattenbytena.. Visst går det upp när man byter vatten, men det sjunker snart igen vilket borde ge lite av en simulerad regnperriod i karet eftersom Ph:t sjunker i samband med regnperrioden i Amazonas och jag kör SA.
Hittills så är de enda ciklider jag haft som INTE lekt i karet Crenicihla Wallacii som kräver runt 5 i Ph och mina Diskus som jag hade, de var för unga.
I övrigt så har jag haft lek på förljande.
Geophagus Proximus
Satanoperca Sp. Redlips??
Hypselecara Temporalis
Aequidens Diadema
Ancistrus Sp.
MVH och lycka till
KristoferMVH
KristoferKommentar
Kommentar