problem med vattnet ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • panna
    Användare
    • December 2004
    • 233

Det här med kommunalt vatten. Vattenverket här mäter i dh. Kh mäts inte alls. Finns det någon tabell som jämför dessa olika värden? Jo jag vet att det är som att jämföra äpplen med päron. Men på ett ungefär. mvh. Jouni

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1842

Alla vattenverk redovisar karbonatinehållet som alkalinitet i mg/l. Det är bara att ringa ditt vattenverk och fråga.
      MVH
      Magnus

Kommentar

• panna
        Användare
        • December 2004
        • 233

Jag frågade om kh värdet. Ska ta upp det igen med vattenverket. Tack för svaret. mvh. Jouni

Kommentar

• maltse
          Användare
          • November 2006
          • 10

Yo!

Tja jerka! Är nästan 100% säker på att problemen beror på att akvariet är nytt, dvs inga galna vatten värden eller liknande. Fiskar har en tendens att vara lite skygga och otrygga i början, speciellt om man flyttar om saker så dom inte får något riktigt revir. Du vet ju att jag kört akvarium i drygt 10 år utan problem, och då både SA, Malawi, mm.. Kör så de ryker! Mvh /Mätz

Kommentar

• evilsteken
            Användare
            • December 2007
            • 37

tack för alla svar verkar ha stabiliserat sig lite nu =)
            160 liter centralamerika

Kommentar

• Crenicichla
              Användare
              • November 2006
              • 1054

Jag vet att många säger att man inte skall ha för lågt Dh men jag upplever bara postivia effekter av att ha ett Dh värde kring 1.
              Jag sänker lätt Ph:t med torv till 6,5 eller lägre om jag vill, det verkar inte svajja så mycket om man sköter vattenbytena.. Visst går det upp när man byter vatten, men det sjunker snart igen vilket borde ge lite av en simulerad regnperriod i karet eftersom Ph:t sjunker i samband med regnperrioden i Amazonas och jag kör SA.
              Hittills så är de enda ciklider jag haft som INTE lekt i karet Crenicihla Wallacii som kräver runt 5 i Ph och mina Diskus som jag hade, de var för unga.
              I övrigt så har jag haft lek på förljande.

Geophagus Proximus
              Satanoperca Sp. Redlips??
              Hypselecara Temporalis
              Aequidens Diadema
              Ancistrus Sp.

MVH och lycka till

Kristofer
              MVH

Kristofer

Kommentar

Arbetssätt...