problem med vattnet ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evilsteken
    Användare
    • December 2007
    • 37

problem med vattnet ?

Hela dagen i dag har min blåciklider gömt sig, varit skygga, inte ätit osv gjorde då ett vattenbyte på 20 % och fiskarna blev som nya färgade ut ville ha mat och är inte ett dugg skygga längre det var ju bra, gjorde ett nitrittest före bytet och det var fortfarande noll, har bökat runt i akvariet en hel del och möblerat om dom sista dagarna (svårt att låta bli) ska man ge fan i att greja så mycket i början ?

så vad har ni för teorier ? tror jag blir knäpp på allt strul snart
    160 liter centralamerika
  • tjornpatrik
    Användare
    • August 2006
    • 830

Ursprungligen postat av evilsteken
    Hela dagen i dag har min blåciklider gömt sig, varit skygga, inte ätit osv gjorde då ett vattenbyte på 20 % och fiskarna blev som nya färgade ut ville ha mat och är inte ett dugg skygga längre det var ju bra, gjorde ett nitrittest före bytet och det var fortfarande noll, har bökat runt i akvariet en hel del och möblerat om dom sista dagarna (svårt att låta bli) ska man ge fan i att greja så mycket i början ?

så vad har ni för teorier ? tror jag blir knäpp på allt strul snart
    Du har inte för lite fisk i karet eller för lite revir?

Kollat pH före och efter vattenbytet? Lite skumt att dom blev som nya efter vattenbytet, känns ju lite som vattnet orsakar detta.

Kommentar

• patrickeriksson
      Användare
      • October 2007
      • 355

Har man mycket sand i ett kar, speciellt om det är fin sand, och bökar omkring mycket så kan det påverka vattnet. Eftersom det inte är någon cirkulation i sanden och så gott som inge syre så bildas ammoniak (NH3) om man har högt PH. Detta är mycket giftigt så även om man får väldigt litet i vattnet så påverkas firrarna. Detta visas inte på nitrit testet förräns det omvandlats till nitrit (NO2).
      Patrick Eriksson

Kommentar

• tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

Ursprungligen postat av patrickeriksson
        Har man mycket sand i ett kar, speciellt om det är fin sand, och bökar omkring mycket så kan det påverka vattnet. Eftersom det inte är någon cirkulation i sanden och så gott som inge syre så bildas ammoniak (NH3) om man har högt PH. Detta är mycket giftigt så även om man får väldigt litet i vattnet så påverkas firrarna. Detta visas inte på nitrit testet förräns det omvandlats till nitrit (NO2).
        Aha så det är ammoniak man pratar om när man säger att det kan bildas gas i fin sand.

Kommentar

• evilsteken
          Användare
          • December 2007
          • 37

Ursprungligen postat av patriks155
          Du har inte för lite fisk i karet eller för lite revir?

Kollat pH före och efter vattenbytet? Lite skumt att dom blev som nya efter vattenbytet, känns ju lite som vattnet orsakar detta.

jag har 2 ancistrusar 2 långsträckta pansarmalar åsså ciklidparet såklart

karet har bara varti i gång 2 veckor kanske jag ska tillägga
          160 liter centralamerika

Kommentar

• patrickeriksson
            Användare
            • October 2007
            • 355

Aha så det är ammoniak man pratar om när man säger att det kan bildas gas i fin sand.
            Jag vet inte om det är gasen i sig men det är kanske möjligt
            Patrick Eriksson

Kommentar

• tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

Hur stort är karet?

Har du finkornig sand? Vad tror du om gas på 2 veckor Patrick, själv har jag ingen aning.

Kommentar

• patrickeriksson
                Användare
                • October 2007
                • 355

Okej, om det bara varit igång i två veckor så kan jag inte tänka mig att det kan vara nåt i sanden redan.
                Patrick Eriksson

Kommentar

• tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

Jag hade nog avvaktat om fiskarna mår bra nu, varit noga med nitrit test samt följt pH för att se om det sjunker, du kanske har väldigt mjukt vatten där du bor.

La du märke till andningen innan vattenbyet? Tänkte om det var låg syre halt eller liknande. Kan ju rikta utblåset mer mot ytan om det inte redan e där, bara en vild gissning.

Kommentar

• evilsteken
                    Användare
                    • December 2007
                    • 37

Jag hade nog avvaktat om fiskarna mår bra nu, varit noga med nitrit test samt följt pH för att se om det sjunker, du kanske har väldigt mjukt vatten där du bor.

La du märke till andningen innan vattenbyet? Tänkte om det var låg syre halt eller liknande. Kan ju rikta utblåset mer mot ytan om det inte redan e där, bara en vild gissning.
                    andningen var det inga problem med, vattnet här i Bollnäs ska vara kanon säger dom flesta jag pratat med som håller på med akvarium, jag riktade iofs om utblåset åxå i samband med vattenbytet så nu är det mer fart på ytan får vänta och se då hur det är i morgon

ps karet är på 160 liter och jag kör med Eheim 2213 ytterfilter så det borde väl duga ?
                    160 liter centralamerika

Kommentar

• tjornpatrik
                      Användare
                      • August 2006
                      • 830

Eheim 2213 bör duga fint till ditt 160 liters med SA.

Tycker ialf du ska följa pH.t ialf i början, ett test kostar väl typ 60-70:-, viss inredning kan påverka pH.t neråt som ex rötter.

Avvakta du och se vad som händer.

Kommentar

• evilsteken
                        Användare
                        • December 2007
                        • 37

Eheim 2213 bör duga fint till ditt 160 liters med SA.

Tycker ialf du ska följa pH.t ialf i början, ett test kostar väl typ 60-70:-, viss inredning kan påverka pH.t neråt som ex rötter.

Avvakta du och se vad som händer.
                        ska hålla koll på ph men sist ja kolla så låg det på 7
                        160 liter centralamerika

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Rätt övertygad om att det är rotandet som ger "symptomen". Även om karet inte är mer än 2 veckor så finns det grejer i botten som inte är bra att "rota upp" i vattnet. Faktiskt kanske detta ger extra mycket problem i ett så nystartat kar, eftersom bakteriecykeln sannolikt inte är helt igång än.

I botten ligger i vart fall ammonium och fosfat, som frigörs när man rotar runt. Kan ge både problem med firrarna samt alger, med lite otur. Gas i botten är något annat, det är sumpgas som bildas vid extremt syrefattiga förhållanden och när det inte finns något kväve (annars bildas kvävgas). Sumpgas luktar attans illa och får man det i botten så är det något verkligt vajsing i karet. Andra gaser kan också bildas i bottenlagret, speciellt om man har växter i karet - vid god tillväxt kan man ibland se gasbubblor komma från botten. Består till stor det av syre, så detta är inget farligt. Luktar det ruttna ägg från karet så är det sumpgas, annars något annat.

Nå - låt botten vara ifred och fortsätt med matning, vattenbyten och sådant. Rätt övertygad om att det ger sig då.

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Hagge
                            Användare
                            • January 2003
                            • 432

Tror precis som ovan skribent att rotandet i karet, främst då i botten, är det som är problemet... jag vet att det kan klia i fingrarna i början och man får konstant nya inredningsideer i början av sin akvaristkarriär. I mitt fall har jag småningom insett att jag inte är någon inredningsartist!

Men låt bli att rota i botten, ska du göra det så gör det i samband med ett större delvattenbyte. Är du säker på att du har pH 7 i karet, minns nu inte på rak arm vad Bollnäs har för vattenvärden i sitt kommunala vattenledningsnät, men det torde vara högre än 7. Söderhamn ligger iaf. på styvt pH 8 om jag inte missminner mig och det är ungefär vad man brukar sträva efter -alltså högt pH (för att undvika korrosionsskador på ledningar och hushållsmaskiner), men ändå mjukt vatten (låg kH/GH) för att undvika beläggningar i systemet.

Det är just problemet med låg hårdhet på vattnet som kan innebära ett svajigt pH
                            /Fredrik

Kommentar

• Hagge
                              Användare
                              • January 2003
                              • 432

Bollnäs kommuns vatten:

Bollnäs, Lottefors, Arbrå, Flästa, Freluga, Hällbo, Vallsta
                              pH 7.6-8.2
                              dH 1.4-1.8 (mycket mjukt)

Övriga orter:
                              pH 7.6-8.2
                              dH 2.1-3.5 (mjukt)

Risken med detta råvatten är att pH riskerar svänga, det är ett ganska "onaturligt" vatten och jag skulle ha buffrat det!
                              /Fredrik

Kommentar

Arbetssätt...