Eheim 2028 - kan inte få det tyst!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pewe
    Användare
    • October 2002
    • 62

    Eheim 2028 - kan inte få det tyst!

    Jag har ett Eheim 2028 som jag aldrig lyckats få tyst, vilket är väldigt irriterande. Ljudnivån är den samma oavsett om man rengjort filtret eller inte och oavsett vattenflödet. Missljudet låter som ett skorrande - som om filtret inte riktigt "går rent" och stänger man av det märker man tydligt hur mycket ljud det alstrar. Jag har förstått att flera av er som haft detta filtret aldrig haft några problem med det men i mitt fall känner jag mig nästan beredd att ge upp pga. ljudnivån. Har ni några tips? Någon del som behöver bytas ut kanske?

    Tacksam för er hjälp!
  • de-man
    Användare
    • August 2006
    • 21

    #2
    Låter som om det är rotorn som behöver bytas ut.

    Kommentar

    • Pettson
      Användare
      • October 2003
      • 86

      #3
      Eller är keramikpinnen av? Är gummilagringarna ok?

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

        #4
        Ursprungligen postat av pewe
        Jag har ett Eheim 2028 som jag aldrig lyckats få tyst, vilket är väldigt irriterande. Ljudnivån är den samma oavsett om man rengjort filtret eller inte och oavsett vattenflödet. Missljudet låter som ett skorrande - som om filtret inte riktigt "går rent" och stänger man av det märker man tydligt hur mycket ljud det alstrar. Jag har förstått att flera av er som haft detta filtret aldrig haft några problem med det men i mitt fall känner jag mig nästan beredd att ge upp pga. ljudnivån. Har ni några tips? Någon del som behöver bytas ut kanske?

        Tacksam för er hjälp!

        Testa att luta pumpen och se om ljudet försvinner.........
        jag har haft luftproblem med min 2028 jag hade en gång, och det skorrade ganska bra. problemet försvann först när luften hade försvunnit efter otal antal försök
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • _DoGGi_
          Användare
          • September 2003
          • 67

          #5
          Tjena PEWE

          Har haft liknande problem med mina pumpar det du kan göra innan du byter impeller och annat är att du drar ur elsladden och väntar ca 2-3 sekunder innan du sätter tillbaka den igen upprepa några gånger missljudet försvinner om du har tur, vet inte vad som händer men kan tänka mig att det fastnar"grejjer" vid impellern som "ramlar" av när man startar om några gånger.

          Lycka till
          MVH _DoGGi_

          Kommentar

          Arbetssätt...