Amazonas - viktig läsning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Åtminstone dammen i Xingu har redan stoppats en gång pga trycket från allmänna opinionen. Den variant som klubbats nu är fem mindre dammar med en del kosmetiska åtgärder för att inte uppröra folk lika mycket, men ur fisksynpunkt är de nästan lika destruktiva som de gamla planerna.

Men det är alldeles riktigt att när det är miljarder dollar i rörelse så väger alla andra hänsyn, inklusive miljöhänsyn, lätt. Påtryckningar från utlandet tas dessutom emot mycket illa i Brasilien, de ser allt sånt som neo-kolonialism.

Vad hopp det finns är helt och hållet den brasilianska folkopinionen. Även korrupta politiker är känsliga för opinionen.

Kommentar

• Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

På svenska heter det "att städa framför sin egen dörr" men det är som Mike skriver inte vad jag menat med artikeln.

Brasiliens planer på kraftverksdammar kom till redan under 70 talet och tidigt 80 tal, mellan 50-70 olika dammprojekt enligt en framtidsplan skulle verkställas, så det är inget nytt fenomen. Alla organisationer vet att Brasilien behöver och måste bygga ut energiproduktionen för att komma ur fattigdomen bland befolkningen och/eller höja levnadsstandarden, alternativen är vattenkraft eller kärnkraft. Idag finns 2 kärnkraftverk i Brasilien och de håller på att färdigställa deras tredje som stoppades för ett antal år sedan, motståndet är mycket större mot kärnkraft än vattenkraft i majoriteten utav alla organisationer som verkar i Brasilien.
      WWF har arbetat fram ett alternativ till dessa stora dammar som i stort går ut på att bygga många små vattenkraftverk i de mindre bifloderna för att minska miljökonsekvenserna som dagens projekt kommer att få. Brasilien avvisar förslaget för att det gynnar inte deras infrastruktur i den grad som de själva vill, och det är klart att när väl dammarna är byggda så kommer den regnskog som finns kvar idag i dessa områden inte existera längre i framtiden.

Med andra ord, ingen vill stoppa utvecklingen i fattiga länder som tex. Brasilien men man försöker påverka dem i rätt riktning för att minska miljökonsekvenserna, men har man en president som uttalar sig såhär " Ingen liten sketen mal skall få stå ivägen för våra planer i Rio Madeira" så förstår man hur mycket hänsyn de kommer ta till naturen. Uttalandet föranleddes utav demonstrationer av lokalbefolkningen som lever av och på fisket i Rio Madeira. Arter ur släktena Doradidae och Pimelodidae, de större malarna i amazonas vandrar upp i Rio Madeira för att leka i de övre bifloderna i Brasilien och Bolivia-Peru precis på samma sätt som våra laxfiskar gör. Och det kommersiella fisket är en mycket viktig inkomst för många i amazonas, fisket i amazonas har legat på ca 200.000 ton/år.

Det finns 2 riktigt stora hot genom dammutbyggnaden, det ena är i Rio Madeira där alla forsar och grunda områden skall göras tillräckligt djupa så fartyg kan trafikera floden, de sprängs bort helt enkelt och de fiskarter som lever där lär försvinna. Det andra är i Rio Xingu där man stänger av flödet och floden genom den stora böjen (Volta grande) för att leda vattnet i 2 konstgjorda kanaler till dammen utanför Belo Monte. Volta grande är en ca 25-30 mil lång fors med mindre och större vattenfall som nu riskerar att torka ur nästan helt under torrperiod och förvandlas till en "bäck", i detta område lever många endemiska fiskarter.

Meningen med artikeln är att sätta focus på alla de arter som riskerar att dö ut i floderna så inte focus endast hamnar på de och det som lever på land. Kan man inte stoppa utbyggnaden så kanske man kan få dem att bygga dem mindre "fel", öka möjligheterna för många arter att fortleva även efter dammarna.

Jag tror att gruppen akvarister i världen är ganska stor, sprids budskapet och även om det inte får full effekt så hoppas jag att några tusen föreningar och sammanslutningar runt om i världen kan utgöra ett bra tryck men även ett starkt stöd för alla organisationer som arbetar för vår natur och miljö, och det är väl inte fel att vi alla som har akvariefiskar som hobby visar att vi bryr oss om vad som händer i våra fiskars naturliga biotoper.

Annars kan man vara en typisk svensk, göra ingenting och vänta tills det är försent och sedan tala om för dem hur dumma de var

Mvh Janne

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Bra länk:

In recent weeks, the Brazilian government has turned to the difficult task of building giant hydroelectric dams in the Amazon River.

Missa inte de två sista paragraferna. De sammanfattar läget rätt bra.

Kommentar

• Janne E
          Användare
          • April 2002
          • 382

Nu är det klart med första dammen i Rio Madeira, byggstart slutet av 2008 och beräknas vara i drift 2012. http://internationalrivers.org/en/la...nger-protests-

I januari 2008 hålls nästa budgivning för damm 2 i Rio Madeira.

Mvh Janne

Kommentar

• Malawi-micke
            Användare
            • February 2004
            • 63

Amazonas

Hallelulja för Atom power.
            Va fan ska vi lysa upp och värma våra akvarier med????????
            Eget vindkraftverk kostar nog lite för mycket
            Damm verkar ju inte vara så bra heller
            Kol eldning ifrån ryssland polen estland litauen verkar vara väldigt miljö riktigt

Alla som reser eller har energislukande maskiner måste på något sätt inse att den lyx som jag har kommer att förstöra miljon ett akvarium är det bästa som finns att se på och pyssla med men tänker någon på att det slukar regnskog det med lika som en glödlampa eller en dator.kan ju vara något för ncs att börja med betala för utsläppsrätter ihop med medlemsavgiften.

nu slipper jag ju det eftersom jag inte har ett akvarium idag men börjar mer och mer att släcka ner inte köra bil i onödan etc.

Kom fram till en lysande slut förvaring av kärkraften istället för den är det renaste som finns om och jag säger om man gör det på rätt sätt

Nu har jag ju lämnat över detta namn till Malawi Micke ifrån dal rostock

Jag kommer ifrån stockholm så då borde namnet vara det rätta

Om slutförvaringen skulle vara den rätta under mitt hus så skulle jag foga mig efter dom experter som finns

Ha det bäst alla

Per sempre uniti

Ciao

Micke
            In Hoc Signo Vinces

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av cichlids4fun
              Tack för fötydligandet och lektionen

men jag tycker ändå det är konstigt att de svenska anses som miljövänliga.....
              1. Det ar BEFINTLIG vattenkraft som ar miljovanlig. Skadan (utplaningen av ett ekosystem) har redan skett. Nyanlaggning ar det inte och det finns till och med en lag som forbjuder det (vissa vill gora det till en grundlag dvs att det kravs tva riksdagsbeslut med val mellan for att hava lagen.

2. Sedan finns det en svarkommunicerbar "filosofisk" del: Vi har redan forstort. Vi vill hindra andra fran att gora samma sak. Detta holl pa att kolappsa nar Australien ville hugga ner sin sista regnskog. Detta skedde lyckligtvis inte.

3. I Svenska naringsfattiga alvar sa finns inte mycket sediment och dammarnas livslangd blir relativt lang. Dammar i tropikerna och andra olampliga omraden (Nilen, Gula floden) ar kortlivade.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

Hej!
                Frågan borde kanske i stället vara;
                hur undvika, att kasta skit på folk, som försöker göra det bästa för sig,
                hur förklara för dem det vi själva har gjort fel ( med vattenkraft, skogar etc ),
                hur hjälpa dem, att inte göra samma misstag,
                vilka är alternativen?
                Hur många i Sverige vill ändra sitt eget beteende;
                varför åka till t ex Thailand, när man kan ta cykel till närmaste stad?
                Bara en av många frågor.
                Ursäkta mig, men att just svenskar skulle vara de mest insatta i problematiken
                med miljöförstöringen, känns lite upside down.
                Hälsn Nils

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Ursprungligen postat av Malawi-micke
                  Hallelulja för Atom power.
                  Va fan ska vi lysa upp och värma våra akvarier med????????
                  Eget vindkraftverk kostar nog lite för mycket
                  Damm verkar ju inte vara så bra heller
                  Kol eldning ifrån ryssland polen estland litauen verkar vara väldigt miljö riktigt

Alla som reser eller har energislukande maskiner måste på något sätt inse att den lyx som jag har kommer att förstöra miljon ett akvarium är det bästa som finns att se på och pyssla med men tänker någon på att det slukar regnskog det med lika som en glödlampa eller en dator.kan ju vara något för ncs att börja med betala för utsläppsrätter ihop med medlemsavgiften.

nu slipper jag ju det eftersom jag inte har ett akvarium idag men börjar mer och mer att släcka ner inte köra bil i onödan etc.

Kom fram till en lysande slut förvaring av kärkraften istället för den är det renaste som finns om och jag säger om man gör det på rätt sätt

Nu har jag ju lämnat över detta namn till Malawi Micke ifrån dal rostock

Jag kommer ifrån stockholm så då borde namnet vara det rätta

Om slutförvaringen skulle vara den rätta under mitt hus så skulle jag foga mig efter dom experter som finns

Ha det bäst alla

Per sempre uniti

Ciao

Micke
                  Ja jag kan bara hålla med hålla på att fjanta sig med div vindkraftverk eller kolkraftverk eller ännu värre!!!
                  NEJ fram för kärnkraften.
                  Och jag har ingen lust att gå tillbaka till 1800 talet med bara fotogenlampor.
                  Så vakna upp vi i lilla Sverige, när kina kommer upp i lite standard, så är kärnkraften det enda alternativ som kommer att hålla.
                  PS jag sorterar aldrig mina sopor, varför skulle jag göra det när vi är så små när det väl gäller. en hälsning från en liten ankdamm i sverige.Janne

Kommentar

• Lutt
                    Användare
                    • October 2005
                    • 1919

Jag tycker iaf att Janne gjorde en bra artikel som man fick sig en liten tankeställare om hur katastrofalt läget är egentligen.

Vattenkraft har jag alltid varit emot. När folk tänker miljöförstöringar så tänker dom oftast på avgaser och utsläpp, man propagerar oftast emot kärnkraft och tycker att vattenkraft är bland de bästa alternativen.

Ett exempel man kan göra är att köpa kravmärkta varor.

Men nu var det som Janne skrev i artikeln att inte göra detta till en politisk debatt.

Malawijanne: Det sista du skrev håller jag inte med om...Varför skall jag göra det när ingen annan gör det

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Ursprungligen postat av Lutt
                      Jag tycker iaf att Janne gjorde en bra artikel som man fick sig en liten tankeställare om hur katastrofalt läget är egentligen.

Vattenkraft har jag alltid varit emot. När folk tänker miljöförstöringar så tänker dom oftast på avgaser och utsläpp, man propagerar oftast emot kärnkraft och tycker att vattenkraft är bland de bästa alternativen.

Ett exempel man kan göra är att köpa kravmärkta varor.

Men nu var det som Janne skrev i artikeln att inte göra detta till en politisk debatt.

Malawijanne: Det sista du skrev håller jag inte med om...Varför skall jag göra det när ingen annan gör det
                      Ja lutt,det är nog tyvärr ofrånkomligt att det blir en politisk debatt.
                      Och jag är tyvärr inte sen att haka på, varför ska vi i våran lilla ankdamm i sverige, klaga på alla våra utsläpp som våra bilar gör, och sedan eftersom inte våran energi räcker till, så köper vi smutsig el från kolkraften från öststaterna.
                      Snacka om dubbelmoral.Janne

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Självklart lägger man till 2 ynka öre per kWh för att få miljömärkt el, det utgår jag ifrån att alla här gör.
                        Om någon mot förmodan inte skulle göra det så finns det mer information här: http://www.snf.se/bmv/elleveranser-index.cfm
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Självklart!
                          Det är ju bara, att titta på elen, ser man ju hur grön och miljövänlig den är.
                          Hälsn Nils

Kommentar

• Lutt
                            Användare
                            • October 2005
                            • 1919

Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ja lutt,det är nog tyvärr ofrånkomligt att det blir en politisk debatt.
                            Och jag är tyvärr inte sen att haka på, varför ska vi i våran lilla ankdamm i sverige, klaga på alla våra utsläpp som våra bilar gör, och sedan eftersom inte våran energi räcker till, så köper vi smutsig el från kolkraften från öststaterna.
                            Snacka om dubbelmoral.Janne
                            Även om vi är en "liten ankdamm" så tillhör vi bland rikaste länderna i världen och vi skulle kunna göra endel här på hemmaplan mot miljöförstöringen och även också kunna bidra med nått till jordens lunga.

Kommentar

• Malawi-micke
                              Användare
                              • February 2004
                              • 63

Amazonas

Hej
                              Till micke hur vet du att din el inte kommer ifrån ett kolkraftverk i polen tex.

Jag sopsorterar för att vi gör det i våran komun.

vad jag menade var att det alltid är tjafs om kärnkraft.men allas ellyx ar jy destå större miljöbov.

jag är likadan sitter förnärvarande vid en 22 tums lcd och skriver när jag snart går till tv har vi en plasma på 42 tum snacka om el lyx eller
                              allas akvarier som nog alla tycker drar inte så mycket medn mågna bäckar små.

jag vet att jag är en miljöbov och försöker ändå att släcka lampor etc.

Ha en skön fredags kväll

Micke

den som inte ska heta malawi-micke
                              In Hoc Signo Vinces

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

Hej!
                                Ursäkta mig!
                                Vad har allas ( somligas mer, andras mindre )vår förstörelse av miljön med POLITIK att göra.
                                Det kanske är så att jag är för dum att begripa, men upplys mig gärna, ni som vet bättre.
                                Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...