Växtnörderi - frö på Hornsärv

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Växtnörderi - frö på Hornsärv

Jo, jag vet att Hornsärv kan producera vilofrön inför vintern - men jag har aldrig sett det i akvarium innan. Något rätt gör jag i allafall, skoj efter en del motgångar med firrarna. "Taggarna" var inte så vassa som de ser ut, tvärtom rätt mjuka. Blev attans förbryllad över vad jag fick upp i näven till en början, innan jag klurade ut vad det var. Sista bilden visar hur min Hornsärv brukar göra "normalt" med frön/blommor, men någonstans gick det alltså vidare till ett fullt utvecklat frö.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Grattis Patrik!

/Jocke

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ar det svensk hornsarv eller den vi har i akvarium? Jag ar helt saker pa att det ar en skilnad och jag har ett svagt minne av att ha hort att akvarieklonen aldrig blommar.

En annan lika festlig gej: min spikblad blommar och jag har fatt froplantor. Grejen ar att svenska spikblad ALDRIG blommar.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Patrik
        kanonbilder och mycket intressant
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

Coolt! =)
          http://www.defblog.se

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Ar det svensk hornsarv eller den vi har i akvarium? Jag ar helt saker pa att det ar en skilnad och jag har ett svagt minne av att ha hort att akvarieklonen aldrig blommar.

En annan lika festlig grej: min spikblad blommar och jag har fatt froplantor. Grejen ar att svenska spikblad ALDRIG blommar.
            Jag har ju hittills varit övertygad om att det är tropisk hornsärv eftersom den aldrig ruttnar ner under vintern. Håller sig hur länge som helst. Efter att den satt frö så blir jag ju mer tveksam. Spelar ingen roll egentligen, eftersom jag är glad så länge den växer som den gör. Har blivit ogräs i lokalen och funkar perfekt som lekväxt också.

Blommande spikblad? Skoj, har jag inte sett förr. Hur ser blommorna ut? Däremot har jag en kruka Vallisneria som kört en blomningsperiod rätt nyligen, kom säkert en 40-50 blommor under en månads tid. Nu är den "överblommad", får se om den kommer igång igen nästa år. Skulle jag få frö på den så vore det nästan en världssensation...

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...