Denna bok som gäller eller finns det någon annan intressantare bok om främst L malar? Har hört att det är lite kort om info om att hålla malarna i kar utan mest deras naturliga miljö?
Back to nature guide om malar
Kollaps
X
-
Back to nature guide om malar
4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
Här får man inte sätta ut sin egna hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Taggar: Ingen -
På svenska så är det nog enda boken om malar. Men det står inte många rader om L-malar i den. Det finns en bra bok på tyska som heter Wels Atlas 2 som är väldigt bra och som tar upp mycket kring L-malar. Del ett, som handlar mest om Ancistrus, finns även på engelska. Troligtvis kommer även Wels Atlas 2 ut på engelska. Förlag Mergus.Micke -
Det står mycket fel i den boken och många arter där har bytt namn....den har ju som sagt några år på nacken.
Aqualogen finns ju också...fast idag är internet ett bättre alternativ och jag rekommenderar sidor som www.planetcatfish.com www.goc.se www.scotcat.comKommentar
-
På svenska så är det nog enda boken om malar. Men det står inte många rader om L-malar i den. Det finns en bra bok på tyska som heter Wels Atlas 2 som är väldigt bra och som tar upp mycket kring L-malar. Del ett, som handlar mest om Ancistrus, finns även på engelska. Troligtvis kommer även Wels Atlas 2 ut på engelska. Förlag Mergus.
Wels Atlas 1 handlar om två underfamiljer i Loricariidae - Loricariinae (Sturisoma, Rineloricaria m fl) och Hypoptopomatinae (Otocinclus m fl). Samt två malfamiljer som jag själv tycker är intressantare: Cetopsidae (valmalar) och Trichomycteridae. Dessutom finns en massa kul läsning om olika biotoper.
I Wels Atlas 2 finns underfamiljen Hypostominae, det vill säga de vanligaste Loricariiderna - Hypancistrus, Peckoltia, Pseudacanthicus, Panaque... Släktet Ancistrus breder ut sig på över 150 sidor!
Pratade i våras med en av författarna, Hans Evers, och han var rätt säker på att det inte skulle bli en tredje del.
Om man klarar sig utan bilder kan man alltid försöka memorera de 3093 arterna i Carl J Ferraris Checklist of catfishes.Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
Mina fiskar & burkarKommentar
-
Kommentar
-
Ser man fram emot!"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Låter väldigt intressant bra där4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
Här får man inte sätta ut sin egna hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Kommentar
-