If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Sedan 1956 har den hetat kunweensis och innan dess sa kanske nagon hanforde den till ocellatus vilket ju inte var helt uppat vaggarna. Det framgar inte vad "other" ar men det kan t ex vara mojligt att det ligger en kunweensis bland typfiskarna for ocellatus och att dessa beskrivits senare. Fishbase hor knappast till kategorin "vet allt skit man kan hitta på internet".
Men dock hittade jag inte det på fishbase! Utan på en annan sida... Fishbase har jag inget ont om!
Hmmmm
Aha! Sa har forstar jag denna grot:
Poll beskrev det vi kallar kungweensis 1952 som L. ocellatus Poll 1952. Fisken som vi idag kallar L. ocellatus hette da Julidochromis ocellatus Steindachner 1909.
1952 andrade Poll namnet pa "sin" ocellatus till L. kungweensis Poll 1956 eller han verkar snarare ha dragit tillbaka det forsta och andrat det till det andra. Julidochromis ocellatus Stendachner 1909 har alltsa bytt namn till L. ocellatus (Staindachner 1909).
Fullstandiga namn innehaller alltsa namn och artal pa den som beskrev den. Parentes visar att det skett en namnandring sedan den beskrevs. Observera att kungweensis saknar parentes (ocellatus drogs tillbaka). Alltsa:
Kommentar