Debatt kring Ciklidbladet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #16
    Även jag efterlyser lite mer "hemma hos" artiklar. Skandal att vi fortfarande inte gjort något reportage om vår förening och lokal. Ska tjata på Erik, har själv två artiklar på G inför kommande år!

    Ola, vilket datum är ABSOLUTA deadline för cb 1/08?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • December 2005
      • 418

      #17
      Jag tycker precis som den del andra inte att CB innehåller för mycket "vetenskapliga" artiklar, eller referat/sammanfattningar av sådana. Men visst håller många artiklar väldigt hög kvalitet (ex. ad konings) och dessa kanske uppfattas tunglästa (vetenskapliga) av en del beroende på vilken vana man har av att bearbeta text. Håller också med om att mer hemma-hos reportage och liknande skulle vara kul.

      Tror dock att vårt web-baserade forum ersatt flera sådana här artiklar. Elis-frågehörna skulle ju knappast fungera i dagsläget. Jag tycker också det är lite tråkigt när det skapas trådar om sådant som senare blir artiklar, ibland har man läst allt redan och diskussionen har vart flitig på forumet så det känns som en låg upprepning av allt. Starta trådarna efter artiklen publiceras istället i den mån det är möjligt.

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

        #18
        Ursprungligen postat av Markus_A
        tycker också det är lite tråkigt när det skapas trådar om sådant som senare blir artiklar, ibland har man läst allt redan och diskussionen har vart flitig på forumet så det känns som en låg upprepning av allt. Starta trådarna efter artiklen publiceras istället i den mån det är möjligt.
        Håller inte riktigt med denna åsikt, (men det betyder ju inte heller att min är rätt ), då det faktiskt är så att merparten av våra läsare av Ciklidbladet (ca. 1200 st i dagsläget) inte är aktiva i forumet endast ca. 350 st är registrerade i forumet och har gjort ansökan om medlemsbehörigheter och övriga i forumet som missat medlemsbehörigheten är uppskattningsvis på sin höjd 100-200 st till, alltså totalt max 550 st medlemmar aktiva på forum som då utgör 50% av medlemsmassan.

        Genom att då och då sammanfatta ett intressant ämne, eller ta en tråd och göra till en artikel, innebär att också de får nytta av det som avhandlas och möjligheten är att de också söker sig till forumet, om man nu refererar till diskussioner som pågått där i ämnet som artikeln avhandlar.

        Exempel på detta är ju artikeln i CB3 - Ett besök i huset runt ”dröm”-akvariet .

        Delar annars övriga kommentarer som efterfrågar mer hemma hos och egna projekt. Gäller dock att man inte bara önskar sådant utan även föregår med gott exempel och sätter sig ned och börjar fila på en artikel själv, eller tillsammans med någon annan.

        När det gäller bilder till artiklar så finns det ju många duktiga fotografer här som säkerligen mer än gärna ställer upp och fotar lite de bor i ditt närområdet, om man nu skulle känna att man själv inte kan producera tillräckliga foton.

        Det är mixen av artiklar som är Ciklidbladets verkliga styrka och kan alla bidra med att bibehålla den styrkan så ser jag en ljus framtid för Ciklidbladet och dess tillkommande redaktör.
        Senast redigerad av Joakim Draktoft; 06 December 2007, 00:56.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • August 2002
          • 8616

          #19
          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          Ola, vilket datum är ABSOLUTA deadline för cb 1/08?
          Hej, bråka inte så med Ola! Det finns inte flera olika deadlines. Deadline för nr 1 är 31.12.2007.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Markus_A
            Användare
            • December 2005
            • 418

            #20
            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
            Håller inte riktigt med denna åsikt, (men det betyder ju inte heller att min är rätt ), då det faktiskt är så att merparten av våra läsare av Ciklidbladet (ca. 1200 st i dagsläget) inte är aktiva i forumet endast ca. 350 st är registrerade i forumet och har gjort ansökan om medlemsbehörigheter och övriga i forumet som missat medlemsbehörigheten är uppskattningsvis på sin höjd 100-200 st till, alltså totalt max 550 st medlemmar aktiva på forum som då utgör 50% av medlemsmassan.

            Genom att då och då sammanfatta ett intressant ämne, eller ta en tråd och göra till en artikel, innebär att också de får nytta av det som avhandlas och möjligheten är att de också söker sig till forumet, om man nu refererar till diskussioner som pågått där i ämnet som artikeln avhandlar.
            När du visar ovanstående siffror så får jag ändra mig lite. Trodde faktiskt inte att det var så få av de som får tidningen som inte är registrerade i forumet. De kan ju iochför sig vara inne och läsa ämnen utan att registrera sig som medlemmar sig som användare/medlemmar.

            Men jag tror ändå att det är bättre att publicera i CB först och sedan starta trådar på forumet, i den mån det är möjligt. Då kan ju även de medlemmar som tidigare inte vart aktiva på forumet bli det och vara med i diskussionerna från början. Men jag antar att idén om artikel i CB ibland kommer först efter att ämnet diskuterats på forumet.

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #21
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Hej, bråka inte så med Ola! Det finns inte flera olika deadlines. Deadline för nr 1 är 31.12.2007.
              Hej, bråkar inte alls. Har bara fått massa olika datum och ville få ett bestämt datum.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                Hej, bråkar inte alls. Har bara fått massa olika datum och ville få ett bestämt datum.
                Deadline ar 31/12 men om det dimper ner en oanonserad artikel i min mejlbox da sa kommer den inte med.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #23
                  Ursprungligen postat av Markus_A
                  Men jag tror ändå att det är bättre att publicera i CB först och sedan starta trådar på forumet, i den mån det är möjligt.
                  Problemet med det är att man redan i början att sitt projekt vill bolla sina tankar på forumet.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #24
                    Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                    Exempel på detta är ju artikeln i CB3 - Ett besök i huset runt ”dröm”-akvariet .
                    Författaren är inte bara snygg utan han verkar intilligent oxå.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      #25
                      Ursprungligen postat av LN
                      Författaren är inte bara snygg utan han verkar intilligent oxå.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #26
                        Jo projektartiklar behövs helt klart.

                        Men är det möjligt med någon form av fast del i CB där forumsinnehållet kan belysas.

                        Visst det finns hur forumet i sig utvecklas men kanske en mera innehålls del.
                        Alltså --- hur går snacket info.

                        Sen borde det finnas precis samma koppling här på forumet.

                        Kanske kan vi få fler NCS medlemmar som inte är forumsanslutna att bli aktiva här på det sättet.

                        Precis samma effekt kan man ju hoppas kan hända här, d.v.s att fler skriver artiklar om sin hobby.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #27
                          Om det är så att ett ämne/projekt har diskuterats på forumet för att sedan publiceras i CB så kan man försöka göra en bättre återkoppling till just den tråden i CB.

                          Förstår nån mina virriga meningar???

                          Det ja vill få fram är att man kanske kan få en ahaupplevelse om forumet om man lätt hittar dit.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Markus_A
                            Användare
                            • December 2005
                            • 418

                            #28
                            Ursprungligen postat av LN
                            Problemet med det är att man redan i början att sitt projekt vill bolla sina tankar på forumet.
                            Det där har jag full förståelse för!!

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Deadline ar 31/12 men om det dimper ner en oanonserad artikel i min mejlbox da sa kommer den inte med.
                              Då annonserar jag en plats i nästa nummer Finns det plats för en sådan på 2-3 sidor ?
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

                                #30
                                Vill inte ge mig.

                                Hur vore det med en teknikhörna - forumsrelaterad.

                                Alltså ---dessa tips och ideer har diskuterats nyligen på forumet.

                                O då kan man helt enkelt saxa in två tre forumstrådar. Kanske inte i sin helhet men väl väl valda delar.
                                Helt enkelt skapa en plattform som funkar för alla NCS medlemmar.

                                Sen borde NCS bli mera sedda både här och i tidningen.
                                Ja menar vi är en "liten" förening men är utspridda över en enorm yta.

                                Ciklidbladet borde kunna funka bättre som kittet som håller oss samman. Idag är Ciklidstämman vår gemensamma nämnare, men där borde forumet och tidningen funka ännu bättre.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...