Blanda Troffar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slusken

    Blanda Troffar?

    Hej!
    Nu är jag i farten med nya frågor igen!
    För den som läst tidigare inlägg från mig vet at jag har ett litet gäng Tropheus sp. "Ikola".
    Eftersom jag har en så pass liten grupp och de yngel jag har ännu är för små för att ha tillsammans med de stora så letar jag nu fler individer.
    frågan jag har nu är om man kan blanda olika troffar utan att riskera eventuella korsningar eller att de kommer att slå ihäl varandra?
    Om man nu kan det vilka är att föredra tillsammans med mina Ikola?

    // Jim!
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    #2
    Ursprungligen postat av slusken
    Hej!
    Nu är jag i farten med nya frågor igen!
    För den som läst tidigare inlägg från mig vet at jag har ett litet gäng Tropheus sp. "Ikola".
    Eftersom jag har en så pass liten grupp och de yngel jag har ännu är för små för att ha tillsammans med de stora så letar jag nu fler individer.
    frågan jag har nu är om man kan blanda olika troffar utan att riskera eventuella korsningar eller att de kommer att slå ihäl varandra?
    Om man nu kan det vilka är att föredra tillsammans med mina Ikola?

    // Jim!
    Den bästa kombon enligt mig är att du blandar med dubbar då finns det ingen korsningsrisk.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • February 2006
      • 1069

      #3
      Ursprungligen postat av slusken
      Hej!
      Nu är jag i farten med nya frågor igen!
      För den som läst tidigare inlägg från mig vet at jag har ett litet gäng Tropheus sp. "Ikola".
      Eftersom jag har en så pass liten grupp och de yngel jag har ännu är för små för att ha tillsammans med de stora så letar jag nu fler individer.
      frågan jag har nu är om man kan blanda olika troffar utan att riskera eventuella korsningar eller att de kommer att slå ihäl varandra?
      Om man nu kan det vilka är att föredra tillsammans med mina Ikola?

      // Jim!
      Dubbar är nog lämpligast men det lär inte bli mindre stridigheter bland ikolorna för det

      Kommentar

      • slusken

        #4
        Ursprungligen postat av tezz
        Dubbar är nog lämpligast men det lär inte bli mindre stridigheter bland ikolorna för det
        Som tezz skriver så är hela meningen att minska stridigheter. Självfallet vill jag ha fler Ikolor men det verkar lite trögt att få tag på dessa i mitt närområde. Därför tänkte jag, om det är möjligt, bredda min sökning till andra troffar. Därav frågan om och vilken i såfall jag borde satsa på?

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • February 2006
          • 1069

          #5
          Ursprungligen postat av slusken
          Som tezz skriver så är hela meningen att minska stridigheter. Självfallet vill jag ha fler Ikolor men det verkar lite trögt att få tag på dessa i mitt närområde. Därför tänkte jag, om det är möjligt, bredda min sökning till andra troffar. Därav frågan om och vilken i såfall jag borde satsa på?
          för att få bort stridigheterna kan du ta bemba men då är korsningsrisken 99% så det hjälper dig inte
          Troffar hatar bara andra troffar som är lika dom själva

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • February 2004
            • 1127

            #6
            Ursprungligen postat av slusken
            Som tezz skriver så är hela meningen att minska stridigheter. Självfallet vill jag ha fler Ikolor men det verkar lite trögt att få tag på dessa i mitt närområde. Därför tänkte jag, om det är möjligt, bredda min sökning till andra troffar. Därav frågan om och vilken i såfall jag borde satsa på?
            Min erfarenhet säger att stridigheter minskar om man har ytterligare en grupp troffar. Det blir fler individer at ta hänsyn till. Hur många ikolor har du? Och hur stort kar har du?
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

              #7
              [QUOTE=Matz Karlsén;712444]Min erfarenhet säger att stridigheter minskar om man har ytterligare en grupp troffar. Det blir fler individer at ta hänsyn till.



              Håller med dig där Matz att de lungnar ner sig om det är mer fisk i karet. Satsa på ett gäng dubbar om du inte får tag i ikolor.

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

                #8
                Det kan ju bli mer stress okså att sätta i en grupp till om dom redan är stressade

                Kommentar

                • slusken

                  #9
                  Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                  Min erfarenhet säger att stridigheter minskar om man har ytterligare en grupp troffar. Det blir fler individer at ta hänsyn till. Hur många ikolor har du? Och hur stort kar har du?
                  Jag har 11st och mitt kar är på 480 liter

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av slusken
                    Jag har 11st och mitt kar är på 480 liter
                    hur länge har du haft dom?

                    Kommentar

                    • slusken

                      #11
                      Ursprungligen postat av tezz
                      hur länge har du haft dom?
                      Jag har bara haft dom i ett par veckor än.
                      Men det ser kanske ut som jag kan få tag på ett gäng till i alla fall. Fick just några intressanta mail efter att jag satt ut en annons här i går!

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

                        #12
                        Dubbar är ett bra förslag och kanske skulle det även funka med nån sp.Red också. Hur vida korsningsrisken är där har jag ingen erfarenhet av men jag skulle gissa att den är väldigt liten.Försök att få tag på djur i samma stlk.
                        Jag tycker det är en bra ide att du skaffar dig ännu en tr-grupp till karet för att inte Ikolan skall slås ihjäl, men samtidigt innebär det lite risker att tillföra nya fiskar till en etablerad grupp ,bakterier étc.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

                          #13
                          Ursprungligen postat av slusken
                          Jag har bara haft dom i ett par veckor än.
                          Men det ser kanske ut som jag kan få tag på ett gäng till i alla fall. Fick just några intressanta mail efter att jag satt ut en annons här i går!
                          Då är det inte konstigt att det bråkas det är bara att vänta och se hur det går lycka till

                          Kommentar

                          • slusken

                            #14
                            Ursprungligen postat av tezz
                            Då är det inte konstigt att det bråkas det är bara att vänta och se hur det går lycka till
                            OK!
                            Då kommer nästa fråga i denna följetång!
                            Om jag nu får tag på en grupp Ikola till. Hur många bör jag satsa på till mitt 480-liters och vilken könsfördelning bör jag ha? Jag har i dagsläget 4st hanar och 7st honor.

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

                              #15
                              Ursprungligen postat av slusken
                              OK!
                              Då kommer nästa fråga i denna följetång!
                              Om jag nu får tag på en grupp Ikola till. Hur många bör jag satsa på till mitt 480-liters och vilken könsfördelning bör jag ha? Jag har i dagsläget 4st hanar och 7st honor.
                              ca 25st en tredjedel hanar resten honor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...