Vad ska jag hitta på, några förslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kromo
    Användare
    • December 2007
    • 52

    Vad ska jag hitta på, några förslag?

    Jag ska nu starta upp mitt 375:a malawi kar. Jag har bestämt mig för golden, rödzebra(röda honor, blåa hannar). Men till min fråga nu vill jag ha en fiskart till, ska ha ungefär samma teckning och färg som demasonin. Jag har funderat på Pseudotropheus elongatus "mpanga" eller "mbamba". Är det någon som har något att säga om dessa två fisksorter? Skulle en av dessa funka med mina golden och rödzebror? Eller något annat förslag?
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av kromo
    Jag ska nu starta upp mitt 375:a malawi kar. Jag har bestämt mig för golden, rödzebra(röda honor, blåa hannar). Men till min fråga nu vill jag ha en fiskart till, ska ha ungefär samma teckning och färg som demasonin. Jag har funderat på Pseudotropheus elongatus "mpanga" eller "mbamba". Är det någon som har något att säga om dessa två fisksorter? Skulle en av dessa funka med mina golden och rödzebror? Eller något annat förslag?
    Det kommer att gå bra! Tre sorter tycker jag är lagom i ett 375 liters. Snyggare att ha många av varje + att det blir mer harmoni i karet. Lycka till!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Det fungerar säkert bra, men just Elongatus är en humörfirre som ibland kan se tråkigt blaskig ut i färgerna om den inte trivs.

      En art som jag vet gör sig bra med Golden och Röd Zebra är "Maingano"...Melanochromis cyaneorhabdos. Är mörkare och både honor och hanar liknar varandra. Du får då en fin kontrast mellan gul-mörkblå-ljusblå/orange.

      Jag skulle ge dig ett tips också att se till att ha ganska ok storlek på varje grupp. Skulle tippa på att "Maingano" borde vara största gruppen...låt säga 10 fiskar i gruppen medans Golden kan vara 6st...och detsamma för Röd Zebra. Skadar absolut inte att utöka dom till t ex 12/8/8...

      Dessa arter är ju väldigt vanliga malawiciklider, men det behöver ju inte alltid vara rariteter eller speciella arter för att göra karet njutbart. Jag gillade verkligen karet när jag hade dessa arter i min 375L. De delade karet med Cyrtocara moori (Delfincikliden) och det gick finfint.
      Senast redigerad av StefanL; 04 December 2007, 14:44.

      Kommentar

      • christer antonsson
        Användare
        • September 2002
        • 183

        #4
        Ursprungligen postat av kromo
        Jag ska nu starta upp mitt 375:a malawi kar. Jag har bestämt mig för golden, rödzebra(röda honor, blåa hannar). Men till min fråga nu vill jag ha en fiskart till, ska ha ungefär samma teckning och färg som demasonin. Jag har funderat på Pseudotropheus elongatus "mpanga" eller "mbamba". Är det någon som har något att säga om dessa två fisksorter? Skulle en av dessa funka med mina golden och rödzebror? Eller något annat förslag?
        skulle rekommendera Metriaclima Maisoni Reef-isblå m svarta ränder
        eller M."white blaze ,Manda" sistnämnda hannarna ljusblå med pärlemorfärgad bläs och honorna är OB.
        Christer Antonsson

        1800 liter Troffar:
        Ikola
        Pemba
        Duboisi- Mazwa
        Red Rainbow- Kapere

        Kommentar

        Arbetssätt...