Stressad Troffehona!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slusken

    Stressad Troffehona!

    Tjena!

    Som rubriken talar om så har jag en Troffehona som visar tydliga tecken på att vara stressad. Hon står och trycker i ett hörn och visar inte en tillstymmelse till att viilja färga ut. Det är en Ikola för övrigt. Den dominanta hanen jagar allt han kommer över men jag tycker inte att han jagar den "stressade" honan mer än någon annan i karet. Funderade själv på om det kunde vara lite för snålt med gömställen så jag har nu kastat i betydligt mer sten. Hittills har jag dock inte märkt någon skillnad.
    Är det någon därute som har någon idé om vad jag skulle kunna göra för att förbättra situationen för denna stackars hona?

    Tacksam för alla svar jag kan få!

    // Jim!
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

    #2
    Ursprungligen postat av slusken
    Tjena!

    Som rubriken talar om så har jag en Troffehona som visar tydliga tecken på att vara stressad. Hon står och trycker i ett hörn och visar inte en tillstymmelse till att viilja färga ut. Det är en Ikola för övrigt. Den dominanta hanen jagar allt han kommer över men jag tycker inte att han jagar den "stressade" honan mer än någon annan i karet. Funderade själv på om det kunde vara lite för snålt med gömställen så jag har nu kastat i betydligt mer sten. Hittills har jag dock inte märkt någon skillnad.
    Är det någon därute som har någon idé om vad jag skulle kunna göra för att förbättra situationen för denna stackars hona?

    Tacksam för alla svar jag kan få!

    // Jim!
    Jag skulle testa o göra tvärt om... ta bort all inredning ett tag. aggressionerna på hanen kommer minska markant kan jag lova.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • slusken

      #3
      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      Jag skulle testa o göra tvärt om... ta bort all inredning ett tag. aggressionerna på hanen kommer minska markant kan jag lova.
      OK! Det var helt nytt för mig!!
      Alla jag pratat med tidigare om detta säger att man ska ha mycket gömställen till troffar. Men du menar alltså att det inte ska vara på det viset?
      Hur är det om man vill försöka få lek då? Är det samma där? Minimalt med gömställen och mycket öppna ytor eller?

      Jag är ny med troffar så därav alla frågorna!

      // Jim!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Ibland om man får en grupp som slåss mycket så kan man ta bort alla gömställen och territorier för att få bråket ur balans. Ibland lyckas det mycket väl och gruppen släpper aggressionerna. Den dominante hanen hittar ändå en plats att leka på, men försvarar inte platsen lika ivrigt då det blir för många att hålla reda på. Har man ungdjur så kan det vara gynnsamt att släppa ned dom också för att få hanen disorienterad och sprida ut hans aggressioner på så många att han till slut tappar kollen.

        Med Tropheus verkar det som att man antingen får ösa in gömställen i massor eller vara väldigt begränsad..ett mellanting...som vi själva gillar...slår ofta fel och aggressioner utan proportioner kommer som ett brev på posten...tillsammans med diverse stressjukdomar såsom soten osv.

        Kommentar

        • slusken

          #5
          Ursprungligen postat av Malawe
          Ibland om man får en grupp som slåss mycket så kan man ta bort alla gömställen och territorier för att få bråket ur balans. Ibland lyckas det mycket väl och gruppen släpper aggressionerna. Den dominante hanen hittar ändå en plats att leka på, men försvarar inte platsen lika ivrigt då det blir för många att hålla reda på. Har man ungdjur så kan det vara gynnsamt att släppa ned dom också för att få hanen disorienterad och sprida ut hans aggressioner på så många att han till slut tappar kollen.

          Med Tropheus verkar det som att man antingen får ösa in gömställen i massor eller vara väldigt begränsad..ett mellanting...som vi själva gillar...slår ofta fel och aggressioner utan proportioner kommer som ett brev på posten...tillsammans med diverse stressjukdomar såsom soten osv.
          Tack!
          Jag har nu flyttat ut nästan all inredningur karet. Det ser ju inte så himla fint ut för ögat men det verkar som det fungerar i alla fall. Konstigt hur det kan vara!!
          En fråga till dock. Jag har 9st yngel på ca 1-1,5cm som jag har gående i ett yngelkar. Jag har tänkta driva upp dem och ha dom för att uttöka min befintliga grupp med. Hur ska jag på bästa sätt göra det? Ska jag låta ynglen gå kvar i yngelkaret tills de blir lite större och släppa i dem med de stora sen? I så fall hur länga ska jag vänta? Eller ska jag låta ynglen gå tillsammans med de stora redan från start?

          // Jim!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Nu har inte jag lyckats odla på Tropheus speciellt mycket utan här får du nog ta rygg på en troffe expert.

            Däremot tycker jag att de är för små nu och jag skulle tippa på att en storlek på ca 2,5-3cm vore att föredra. Men som sagt...här kan jag vara ute och simma däremot.

            Kommentar

            • slusken

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              Nu har inte jag lyckats odla på Tropheus speciellt mycket utan här får du nog ta rygg på en troffe expert.

              Däremot tycker jag att de är för små nu och jag skulle tippa på att en storlek på ca 2,5-3cm vore att föredra. Men som sagt...här kan jag vara ute och simma däremot.
              OK!
              Man får väl låta dem gå kvar och växa till sig en aning till då. Det skadar ju inte.
              Jag gissar att de finns en hel del "Troffeexperter" här på forumet. Är det någon som vill komma med tips och idéer så var inte blyg!

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • February 2006
                • 1214

                #8
                gör som Malawe sa där o vänta tills de är lite större. att blanda i små 3-4 cm är sällan några problem.
                gött att det ser bättre ut föresten slusken.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • slusken

                  #9
                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  gör som Malawe sa där o vänta tills de är lite större. att blanda i små 3-4 cm är sällan några problem.
                  gött att det ser bättre ut föresten slusken.
                  Ja en stor sten har lättat från mina axlar!
                  Det är som natt och dag! Nu simmar hanen i fråga lugnt och stilla kors och tvärs utan att göra någon illa. Det ser mer ut som han spanar in läget och trivs med att vara en Troffe!

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

                    #10
                    Slusken,tjenare! Berätta lite om din grupp du har, antal,ålder/stlk,stlk på kar osv. Tänkte mest på din hängiga hona där. Inte helt ovanligt att nån hane kan flippa ur å härja lite FÖR mkt,men har man tillräckligt många och en bra könsfördelning bör det inte vara några problem. Jag har haft fisk som fått styk som sett helt uträknade ut, hängt uppe vid ytan som din hona, men de e för jä-la starka på att komma tebax utan att man nödvändigtvis behöver trixa allt för mkt. Men ibland går det åt.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • slusken

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Slusken,tjenare! Berätta lite om din grupp du har, antal,ålder/stlk,stlk på kar osv. Tänkte mest på din hängiga hona där. Inte helt ovanligt att nån hane kan flippa ur å härja lite FÖR mkt,men har man tillräckligt många och en bra könsfördelning bör det inte vara några problem. Jag har haft fisk som fått styk som sett helt uträknade ut, hängt uppe vid ytan som din hona, men de e för jä-la starka på att komma tebax utan att man nödvändigtvis behöver trixa allt för mkt. Men ibland går det åt.
                      Antal: 11st
                      Könsfördelning: 4 hanar, 7honor
                      Ålder/stlk: ca 12-15cm kanske. Svårt att uppskatta när man sitter vid datorn. Får nog återkomma med mer exakta mått senare. De är vuxna i alla fall.
                      Storlek på karet: 480 liter, L=160 B=60 H=50 cm

                      Hoppas dessa uppgifter kan hjälpa dig hjälpa mig!

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

                        #12
                        Hua, det är väldigt få djur det!! Är rädd att den gruppen inte blir lika vältaliga om ett tag. Av Ikola skulle jag inte rekomendera en grupp på mindre än 25 st faktiskt i en sån balja. Färre kan funka men man har inte marginalen om (när) en kraftig hane vill vara elak mot övriga. Du gör nog rätt som försöker ta reda på yngel för att öka på gruppantalet men jag skulle nog våga på ett "bet" på att dessa sen kommer gå med endast en hane och ev en hona utav de du har,tyvärr.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1214

                          #13
                          fyller i..... inredning är med det antalet inget o rekomendera häller. Men det har du redan märkt kanske.
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1069

                            #14
                            Jag hade öst i mera sten och höjt tempraturen för att få dom att bli lite slöare samt gjort vattenbyte var annan dag sen är det bara att hålla tummarna

                            Kommentar

                            • slusken

                              #15
                              Jo jag vet att antalet är i minsta laget.
                              Problemet är ju att jag inte hittar fler här uppe. Att köpa från zooaffärerna här i stan (Gävle) är ju inte ens att tänka på. Då ryker ju halva lönen på en gång!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...