Frågor om Apistogramma Cacatuoides

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    Användare
    • September 2007
    • 75

Frågor om Apistogramma Cacatuoides

Tja! är ny här på ciklid.se men har haft fiskar i ca 8 månader...

Har inte ciklider men det skulle vara kul att testa, då tänkte jag mig ett 54L kar med Apistogramma cacatuoides kakadua ciklider... är 54L okej för ca 3-4st?

Tanken är att man kanske skulle få lite fiskyngel efter ett tag =)
    Läste att dom lägger romen i grottor och efter någon dag så kan fiskarna simma. men först efter 8-10 dagar blir dom självsimmande, kommer mamman då att äta upp dom?

Någonsom har lite egna erfarenheter av dessa?

• Vic
    Användare
    • September 2006
    • 94

Ursprungligen postat av patriksg
    Tja! är ny här på ciklid.se men har haft fiskar i ca 8 månader...

Har inte ciklider men det skulle vara kul att testa, då tänkte jag mig ett 54L kar med Apistogramma cacatuoides kakadua ciklider... är 54L okej för ca 3-4st?

Tanken är att man kanske skulle få lite fiskyngel efter ett tag =)
    Läste att dom lägger romen i grottor och efter någon dag så kan fiskarna simma. men först efter 8-10 dagar blir dom självsimmande, kommer mamman då att äta upp dom?

Någonsom har lite egna erfarenheter av dessa?

I ett 54 liters ska man helt inte ha mer än 2 st, ett par, vilket går bra, men dom är haremruvare, så helst 2 honor per hane och då är det alltid bättre att ha lite större akvarium.

Kommentar

• patriksg
      Användare
      • September 2007
      • 75

jo större är bäst.. men 1 hona och en hane då =) får dela karet minlite snäckor. hur gör man med ynglen när dom föds då? ska jag lägga dom i ett annat kar eller kan dom gå med vuxna?

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Mitt tips är boklöv eller eklöv.
        Kanongömställe för yngel och vuxna.
        Låt ynglen gå med dom vuxna.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• patriksg
          Användare
          • September 2007
          • 75

Ursprungligen postat av LN
          Mitt tips är boklöv eller eklöv.
          Kanongömställe för yngel och vuxna.
          Låt ynglen gå med dom vuxna.

Okaj! får man ta en promenad i morgon och samla lite löv =)
          Bra och snabba svar här =) Tack så mycket

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Att odla Apistogramma är i ganska tråkiga akvarier
            54 liter
            ingen sand en grotta
            hög temperatur
            allt svart runt om kring odlaren har pannlampa
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Att odla Apistogramma är i ganska tråkiga akvarier
              54 liter
              ingen sand en grotta
              hög temperatur
              allt svart runt om kring odlaren har pannlampa
              det är väl inte nödvändigt, går ju att odla i ett fullt inrett kar med grus växter och rötter även med lysrör utan problem, med rätt förutsättningar på vattnet bara.....ett julle lekkar kan ju vara mycket fulare, dessutom syns ju nästan aldrig fisken.......
              Mvh
              Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                det är väl inte nödvändigt, går ju att odla i ett fullt inrett kar med grus växter och rötter även med lysrör utan problem, med rätt förutsättningar på vattnet bara.....ett julle lekkar kan ju vara mycket fulare, dessutom syns ju nästan aldrig fisken.......
                visst du får 3 yngel per år
                och dom enligt kala tråkiga akvarium 3000 yngel
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 3111

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  visst du får 3 yngel per år
                  och dom enligt kala tråkiga akvarium 3000 yngel

skröna......

det går precis lika bra om inte bättre att odla i ett inrett odlingskar.......

i ett kalt kar är däremot fisken djäv-igt skygg, rätt vatten lika med lek ofta och många yngel, vanligt kranvatten kanske stämmer med vad du säger.

och vilka apisto odlar du med 3000 yngel........?

en apisto som leker 1-2 ggr per månad då eller?
                  då skulle jag inte vilja köpa yngel efter de föräldrarna måste va tjeckiska odlare som gör sånt
                  Mvh
                  Peter

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Tycker att dvärjciklider är en riktigt "nördig" fiskgrupp.
                    D.v.s det är en fisk som kräver en del av akvaristen och betraktaren för att man riktigt sak uppskatta den. Bara en sån sak som att byta vatten i ett litet kar är en liten utmaning, särskilt om karet har endel yngel.
                    Den lever i bottensedimentet av löv o slam i naturen. Såg ett foto en gång som innehöll 10 fiskar men det tog tid innan man hittade en enda.
                    Egentligen så är det lekbetendet och yngelvården som är riktigt kul o spännade med denna lilla fisk.
                    Lite tråkig dock att den är så kortlivad. Det känns nästan som många dvärjar är årstidsfiskar. dom blixtrar till och är strålande vackra 2-5 månader sen tappar dom, men visst det är ju också en del av lockelsen med denna fisk.

Kommentar

• cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 3111

Tycker att dvärjciklider är en riktigt "nördig" fiskgrupp.
                      D.v.s det är en fisk som kräver en del av akvaristen och betraktaren för att man riktigt sak uppskatta den. Bara en sån sak som att byta vatten i ett litet kar är en liten utmaning, särskilt om karet har endel yngel.
                      Den lever i bottensedimentet av löv o slam i naturen. Såg ett foto en gång som innehöll 10 fiskar men det tog tid innan man hittade en enda.
                      Egentligen så är det lekbetendet och yngelvården som är riktigt kul o spännade med denna lilla fisk.
                      Lite tråkig dock att den är så kortlivad. Det känns nästan som många dvärjar är årstidsfiskar. dom blixtrar till och är strålande vackra 2-5 månader sen tappar dom, men visst det är ju också en del av lockelsen med denna fisk.
                      nu måste här försvaras......

och nördig pga av att den kräver lite extra, då tycker jag troffar och framför allt discus är känsligare och svårare sjukdomar är mer frekvent på desssa firrar än apistos då är min utnämning discus= nördig fisk

Om man bara ger bra vatten (gärna torvfiltrerat) även osmos är bra men inget krav och bra och varierat foder så funkar dom som vilken fisk som hellst.

och vilka beteende blir det i ett 54 liters... släng lite olika sorter i ett 300 liters med flertal hannar och honor så ska du få se på beteende

Däremot om man slänger ner dem i ett akvarie med kranvatten inga rötter och matar bara med flingor så brukar de tyna bort

2-5 månader lät väl lite kort 2-3 år och då kan fisken vara lite sämre i färgerna sista året men den funkar ju iaf, man måste ge dem bra och varierande foer bara,,,
                      Senast redigerad av cichlids4fun; 02 December 2007, 17:23.
                      Mvh
                      Peter

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Kanonsvar Peter

Det är precis detta ja gillar med akvariehobbyn.
                        Det väldigt få givna svar, allt är subjektivt vilket gör att det är väldigt utvecklande att vara på "vårt" forum.

Kanske man får köra igång ett litet apistos kar igen

Kommentar

• cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

Kanonsvar Peter

Det är precis detta ja gillar med akvariehobbyn.
                          Det väldigt få givna svar, allt är subjektivt vilket gör att det är väldigt utvecklande att vara på "vårt" forum.

Kanske man får köra igång ett litet apistos kar igen
                          Tackar.

gör det men inte i växjövattnet kör osmos i så fall.

peter
                          Mvh
                          Peter

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Jag får väl också sälla mig till listan av försvarare!! Ett Apisto-kar behöver alls inte se tråkigt ut, men hur det än ser ut låter 3000 yngel om året väldans mycket. Jag kör Apisto i två kar just nu, de är på ca 130 liter vardera. Inredda med växter, rötter, krukor unt so weiter. Visst, de är inte jordens grannaste kar, men långt från svartvattenskaren. De ger yngel redan nu, men pga högt pH har jag inte tagit hand om något (blir nästan bara hannar med högt pH, dessutom blir kullarna mindre). Jag räknar med att dessa Apisto kan ge ca 600 yngel per år, förutsatt att de leker en gång i månaden med en kullstorlek på 50 yngel. Ingen omöjlighet. pH i ett av karen ska ner till ca 6, och de växter som är i det karet kommer att stormtrivas i det pH:t. I det andra karet ska jag ner nästan till pH 4, och där är jag lite mer tveksam över om alla växterna hänger med. Vallisnerian lär ryka i allafall, men Najas tror jag lite på. Hornsärven jag har fixar iaf pH 5 vet jag sedan tidigare.

Hilsen,

P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Lite foton på Apistona i karet (jepp, inga bra foton och rutorna är dåligt putsade - det är INTE det jag lägger tid på när jag trixar med firrarna...). Fotona ger i allafall en uppfattning om att det är granna firrar, och jag garanterar att de är betydligt snyggare i verkligheten. De första är A. baenschi hane/hona, den sista är en A. agassizi, hane. Han börjar bli stor den killen, ligger mellan 7-8 cm nu.

Hilsen,

P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...