Vf / F1 Rödzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • algskraparn
    Användare
    • September 2006
    • 159

    Vf / F1 Rödzebra

    Nu har man varit och badat i akvariet... Möblerat om alla stenrösen och flyttat om växter...Härligt blött överallt!!

    Men nu är det så att jag vil komplettera min rödzebragrupp och undrar om någon här vet var man kan få tag i rödzebror (av "vildare" härkomst, f1-f3 eller rent av vildfångat) i Stockholmstrakten.
    Någon som odlar och vill bli av med några st eller så..
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Ursäkta frågan, men varför vill du ha "vildare" rödzebra? VF Rödzebra är garanterat mycket fulare än våra snygga urvalsodlade är.
    Tony Englund

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #3
      Ursprungligen postat av Tony
      Ursäkta frågan, men varför vill du ha "vildare" rödzebra? VF Rödzebra är garanterat mycket fulare än våra snygga urvalsodlade är.
      Dom röda urvalsodlade har faktiskt fulare kroppar om man ska vara petig, förstora käkar, för höga kroppar osv =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Dom röda urvalsodlade har faktiskt fulare kroppar om man ska vara petig, förstora käkar, för höga kroppar osv =)

        Har inte det mer med den föda vi ger dem, än det har med genetiken att göra? Förvisso behöver inte det ena utsluta det andra, kanske har det med bägge faktorerna att göra!

        Och Tony nog finns det snygga rödzebror i naturen allt (ex. vid minos reef). Vad som är vackert är ju dessutom upp till betraktaren att avgöra...
        Senast redigerad av Hagge; 01 December 2007, 18:26.
        /Fredrik

        Kommentar

        • algskraparn
          Användare
          • September 2006
          • 159

          #5
          Ursprungligen postat av Tony
          Ursäkta frågan, men varför vill du ha "vildare" rödzebra? VF Rödzebra är garanterat mycket fulare än våra snygga urvalsodlade är.
          Jaa, smaken är jusom baken, de jag har nu är ju inte överdrivet röda de heller (pappan till dem var en f1:a eller om det var en f2:a)
          men det är väl känslan av att ha lite "vildare" och inte hårdavlade fiskar som tilltalar mig. och sen är det ju som deelay säger, morfologin är ju lite annorlunda på många av de färgodlade stammarna.

          Kommentar

          • unger
            Användare
            • February 2005
            • 216

            #6
            VF är i mina ögon vädligt mycket elegantare än de odlade. Min grupp av f1 ob och röda honor med blå hanar är väldigt fina i både form och färg. Nästan som min föräldrargrupp som är från minos reef. Men de äter i stort sett bara räkmix och inga pellets vilket gör att de håller sin form, nästan. VF har som sagt en slankare kropp.

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #7
              Inte tusan kan några generationers akvarieodling ändra kroppsformen på fisk? Jag håller med om att man sällan får "biffiga" vf mbunas, men skulle du importera nyspottade yngel direkt från sjön så hade de nog blivit lika biffiga som f100 med samma utfodring.
              Tony Englund

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av algskraparn
                Jaa, smaken är jusom baken, de jag har nu är ju inte överdrivet röda de heller (pappan till dem var en f1:a eller om det var en f2:a)
                men det är väl känslan av att ha lite "vildare" och inte hårdavlade fiskar som tilltalar mig. och sen är det ju som deelay säger, morfologin är ju lite annorlunda på många av de färgodlade stammarna.
                Ja att morfoligin, är annorlunda det stämmer, men det har inte med att göra om det f1 eller f19, det har med att göra att vi matar dom för mycket i akvarium,
                Sedan det med färgen, våra odlade har faktiskt bättre chans att få en röd färg, plus att sotet på pannan som ofta blev på f1 yngel efter VF, det är mycket mindre på våra odlade.
                Så självklart om du kan få tag i VF med bra färg, och med lite sot i pannan, mata dom med enbart med räkmix så kanske du kan behålla formen.
                Men min erfarenhet, och jag har haft VF som jag handplockade från rätt så många, när akvarium malawi började ta in dom på nytt.
                Ja tyvärr ynglen, var bleka med mycket sot i pannan.Janne

                Kommentar

                • algskraparn
                  Användare
                  • September 2006
                  • 159

                  #9
                  Jag uttrycker mig en smula illa, det jag tidigare nämde om morfologi syftar även till färg, (menade jag kanske chromologi ) jag föredrar blå hanar (för närvarande har jag bara en hane som är vit/MC, pappan hans var blå, men han åstadkommer blå söner).

                  Men är det verkligen bara fodret som ger chorizoformen på firrarna? Jag tycker mig ha sett att fenor mm på rödzebror i butik inte alls ser ut som de som sitter på fiskar avbildade på foton tagna i sjön?
                  Att välmatade fiskar får annan kroppsform än hungriga diton kan jag köpa men fenor mm..?

                  Dessutom undrar jag fortfarande om någon känner till om det
                  finns VF / F nånting mindre än 10 att finna i stockholmstrakten, vet att akvarieleasing hade VF 94 eller 95 men efter det har jag inte sett röken av sådana...

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

                    #10
                    Ursprungligen postat av algskraparn
                    Jag uttrycker mig en smula illa, det jag tidigare nämde om morfologi syftar även till färg, (menade jag kanske chromologi ) jag föredrar blå hanar (för närvarande har jag bara en hane som är vit/MC, pappan hans var blå, men han åstadkommer blå söner).

                    Men är det verkligen bara fodret som ger chorizoformen på firrarna? Jag tycker mig ha sett att fenor mm på rödzebror i butik inte alls ser ut som de som sitter på fiskar avbildade på foton tagna i sjön?
                    Att välmatade fiskar får annan kroppsform än hungriga diton kan jag köpa men fenor mm..?

                    Dessutom undrar jag fortfarande om någon känner till om det
                    finns VF / F nånting mindre än 10 att finna i stockholmstrakten, vet att akvarieleasing hade VF 94 eller 95 men efter det har jag inte sett röken av sådana...

                    Du skriver här mindre en F10 eller något. För mig och många andra som odlar så finns det VF tagna ur sjön, F1 första generation på VF, F2 andra generation på VF, men F3 finns det ingen som säger utan de är kort och gott odlade bara.
                    Förstår vad du menar men går du till en uppköpare och säger att du har F10 att sälja så ser denne detta som odlade i rakt nedstigande inavels led =P
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                      Du skriver här mindre en F10 eller något. För mig och många andra som odlar så finns det VF tagna ur sjön, F1 första generation på VF, F2 andra generation på VF, men F3 finns det ingen som säger utan de är kort och gott odlade bara.
                      Förstår vad du menar men går du till en uppköpare och säger att du har F10 att sälja så ser denne detta som odlade i rakt nedstigande inavels led =P
                      Ja det var precis vad jag menade inavlade i 19 generationer.Janne

                      Jag hann precis lägga ett inlägg innan jag åkteJanne

                      Kommentar

                      • algskraparn
                        Användare
                        • September 2006
                        • 159

                        #12
                        Inavlade är väl nästan alla rödzebror man hittar, i synnerhet de som är urvalda efter färg.
                        Det som jag var ute efter från början med min fråga var att utforska möjligheten att komplettera min rödzebra grupp med annat än de vanliga superröda honorna och MC hanarna.... Men ni skall ha tack för era svar

                        Kommentar

                        • unger
                          Användare
                          • February 2005
                          • 216

                          #13
                          du kan alltid maila mig....om Annat än F10 alltså. Från VF minos reef

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #14
                            Självklart kan kroppsformen på en fisk ändras efter 19 generationer i en så innesluten miljö som i ett akvarium.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hagge
                              Har inte det mer med den föda vi ger dem, än det har med genetiken att göra? Förvisso behöver inte det ena utsluta det andra, kanske har det med bägge faktorerna att göra!

                              Och Tony nog finns det snygga rödzebror i naturen allt (ex. vid minos reef). Vad som är vackert är ju dessutom upp till betraktaren att avgöra...
                              =som vanligt FEL form på odlade,trist
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...