kan det vara svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • May 2006
    • 1816

    kan det vara svamp?

    Hej

    Någon som vet vad detta kan vara?

    Mina Tomocichla asfarci har drabbats av (tror jag) någon sorts svamp.

    Det börjar som på bild 1 med att ett fjäll blir vitt och lite luddigt, för att sedan se ut som på bild 2 5 dagar senare. Trodde först det kunde vara bitskador som angripits av svamp. Men nu i dag så såg jag att den 3e drabbats så bitskador tror jag ej på längre.

    Jag har tillsatt salt 1dl/100 l samt penslat de drabbade områdena på firrarna med mättad saltlösning. Men jag tycker inte att det blir bättre. Någon som vet vad det kan vara.

    Än så länge så verkar de pigga, de åt i går i alla fall.
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Det ser ut som Columnaris, dvs en bakterieinfektion av "köttätande" flavobakterier.

    Antibiotikabehandling är vad som gäller, och fisken blir då mycket snabbt (på en dag) bättre, fast avbryt inte behandlingen i förtid. På bild två ser det ut som om infektionen har gått rätt långt (stort sår) så ju snabbare du sätter in behandling desto bättre odds har fisken. Om bakterierna hinner angripa de inre organen dör fisken.

    Salt och permanganat sägs kunna funka mot tidiga stadier av columnaris-infektionen, när det bara är på huden, men jag tror din gått för långt för det - nu är det antibiotika som gäller.

    Columnaris är extremt smittsamt, så håll noga koll på dina andra fiskar.

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

      #3
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Det ser ut som Columnaris, dvs en bakterieinfektion av "köttätande" flavobakterier.

      Antibiotikabehandling är vad som gäller, och fisken blir då mycket snabbt (på en dag) bättre, fast avbryt inte behandlingen i förtid. På bild två ser det ut som om infektionen har gått rätt långt (stort sår) så ju snabbare du sätter in behandling desto bättre odds har fisken. Om bakterierna hinner angripa de inre organen dör fisken.

      Salt och permanganat sägs kunna funka mot tidiga stadier av columnaris-infektionen, när det bara är på huden, men jag tror din gått för långt för det - nu är det antibiotika som gäller.

      Columnaris är extremt smittsamt, så håll noga koll på dina andra fiskar.
      Ja Columnaris var ju det jag hade hoppats att det inte var, men det blir till att inhandla antibiotika i morgon.

      I alla fall för att rädda de andra firrarna, fisken på bild 2 har i kväll blivit sämre så vi får väl se om den klarar sig.

      Tack för snabbt svar

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

        #4
        Tjena

        Har nu satt in behandling med aquafuran, dubbel dos, samt att alla firrar med synliga symptom har jag behandlat med 30 min koncentrerad lösning enligt bruksanvisning.

        Tyvärr så fick jag ett första dödsfall i morse, håller tummarna att de andra går att rädda.

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

          #5
          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
          Tjena

          Har nu satt in behandling med aquafuran, dubbel dos, samt att alla firrar med synliga symptom har jag behandlat med 30 min koncentrerad lösning enligt bruksanvisning.

          Tyvärr så fick jag ett första dödsfall i morse, håller tummarna att de andra går att rädda.
          Hoppas det går vägen Ove, skit trist när det väl inträffar problem.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Aquafuran bör bita.

            Jag använde det jag hade: erythromycin, gamla 250 mg tabletter jag hade liggande. Erythromycin rekommenderas egentligen inte mot columnaris, men jag använde en halv tablett till 12 liter (karantänskaret var 12 liter) varje dag i 7 dagar, och det var mycket effektivt. Det vita bakterieluddet vid såren försvann på ett dygn, och såren läkte sen på nån vecka.

            Jag skrev om mitt columnaris-utbrott här:

            (och några dagar framåt)

            Fiskmedicin som innehåller erythromycin är t.ex. Maracyn & Furanace. Men, som sagt, det rekommenderas egentligen inte mot columnaris, utan testa det bara om det inte verkar som om aquafuranet biter.
            Senast redigerad av Mike_Noren; 29 November 2007, 17:56.

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • May 2006
              • 1816

              #7
              Nu har jag avslutat 3 dagars behandling med Aquafuran (Nifurpirinol), och det verkar som det har hjälpt, i alla fall på de fiskar som var i ett tidigt stadium av sjukdomen.

              För de 2 fiskar där det hade gått så långt att det blivit köttiga sår gick det inte så bra.

              Aquafuran fungerar i alla fall på tidiga stadium av Columnaris.

              Kommentar

              Arbetssätt...