Ljus till påfåglar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flipper
    Användare
    • March 2005
    • 143

    Ljus till påfåglar?

    Färgar påfåglar bättre vid dämpat ljus eller är det oviktigt?

    Mina 3 st. nyinköpta 5 cm oscars skiftar färgnyansen rätt mycket... eller är det humöret som styr?
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Humöret styr väldogt mycket och humöret kan påverkas av olika ljuskällor =)

    Jag skulle kört halvdämpat ljus om jag skulle kört påfåglar.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Wirre
      Användare
      • November 2006
      • 50

      #3
      Tror det är humöret som styr mest på påfåglar i den storleken.Dom skiftar färg väldigt mycket då dom tex äter eller blir rädda när dom är så små.
      720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Flipper
        Färgar påfåglar bättre vid dämpat ljus eller är det oviktigt?

        Mina 3 st. nyinköpta 5 cm oscars skiftar färgnyansen rätt mycket... eller är det humöret som styr?

        Det är inte självklart att de vid 5 cm storlek har utvecklat sina vuxenfärger fullt ut...

        Det finns ett antal olika färgvarianter t.ex grön, röd, tigrerad, albino osv...(beroende på ursprung/avel) Skulle vara lämpligt att veta vilken variant du har köpt. Påffarnas färgteckning är avhängigt deras anlag. Tolkar jag det rätt så har du köpt det man kallar röda oscar och de blir ganska färgstarka oavsett belysningsstyrka. Det stämmer bra som tidigare påpekats att de själva föredrar en ngt dämpad belysning samt att de brukar blekna vid rädsla eller underkastelse. Foder och vattenkvalite har såklart ochså betydelse för hur intensiva de blir i sina färger.

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Flipper
          Användare
          • March 2005
          • 143

          #5
          Jag köpte tigrerade, hungriga...nyfikna...hungriga...hungriga...

          Kommentar

          Arbetssätt...