Blanda Syd och Centralamerikaner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    Blanda Syd och Centralamerikaner?

    Funkar gör det säkert men är det "moraliskt" rätt att blanda Syd med centralamerikanska-ciklider? Att blanda malawi och tanganyika skulle jag aldrig göra för det känns jävligt fel. Har ett gäng nicuraguense nu i mitt 540 och tycker Tapajos orange head är otroligt fina så jag funderar på att blanda dessa. Har ni tips på lite andra färggrana ciklider från dessa delar om det nu funkar och blanda dessa, kanske några som går lite högre upp i karet?. Har bara haft Rift lake-ciklider men måste testa ngt nytt nu för skojs skull.

    Mvh/ BB
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

    #2
    Kul att du vill prova CA.. Problemet är att många SA inte riktigt klarar av CA tuffhet..
    Har själv Tapajos och dom är ju väldigt beskedliga av sig..
    Men om du ska prova någon CA med dom så testa tex någon Torichthys art, dom är ofta lugna förutom vid lek så klart, annars om vi snackar större arter så har du Petenia Splendida tex, en mycket lugn art..
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

      #3
      Hej,
      jag har just nicaraguense och tapajos i ett 500l. Fungerar hur bra som helst.
      Nicaraguensisparet är på gång att leka och har ett revir där tapajosarna tillåts komma förvånansvärt nära innan de blir beskedligt tillrättavisade. När det gäller mat; inga problem, de två arterna äter det som bjuds och tapajos bökar på i bottnen. Inredningsmässigt så har jag lämnat stor bottenyta åt tapajos ordnat genom stora rötter med "bågliknande" formationer stående på botten så att det blir gömslen under som även nicaraguensen gillar. För nicaraguensesparets skull ett slutet lerkärl i en hörna (för lek).

      Jag ser inga etiska skäl att betänka. De har ungefär samma krav på vattnet, och herregud, de befinner sig bägge arterna hemma hos mig i skandinavien och verkar trivas ihop...
      De verkar vara på samma våglängd. Nu har jag inte sett hur det blir när de sju tapajosarna blivit större dock.

      Har själv funderat...finns det fler med dessa två arter tillsamman?

      Mvh
      Pabbe

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Att blanda SA och CA är väl precis lika fel, eller rätt, som att blanda Malawi och Tangayika. Det funkar i vissa fall och i vissa fall inte. Förutsatt att det funkar är det upp till akvaristen vad han/hon vill ha för typ av akvarium.

        Om fiskarna kan gå ihop är det bara du som kan sätta gränserna för vad som är OK eller inte.

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Funkar gör det säkert men är det "moraliskt" rätt att blanda Syd med centralamerikanska-ciklider? Att blanda malawi och tanganyika skulle jag aldrig göra för det känns jävligt fel. Har ett gäng nicuraguense nu i mitt 540 och tycker Tapajos orange head är otroligt fina så jag funderar på att blanda dessa. Har ni tips på lite andra färggrana ciklider från dessa delar om det nu funkar och blanda dessa, kanske några som går lite högre upp i karet?. Har bara haft Rift lake-ciklider men måste testa ngt nytt nu för skojs skull.

          Mvh/ BB

          Hm...Personligen tycker jag att det är mer "moraliskt rätt" att blanda SA/CA som funkar ihop än att t.ex blanda olika SA som inte funkar ihop!!!
          Bla så har jag haft nicaraguense tillsammans med hantelciklider och de funkade perfekt ihop och föredrog olika skikt i karet och lekte samtidigt ibland.


          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • June 2004
            • 1582

            #6
            Hej på er. Tack för svaren, får nog bli en komplott med sa/ca då det verkar finnas möjlighet och funka. Ska se om det går att få tag i några tapajos här men det är säkert svårt.

            Mvh/ Joel

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • September 2006
              • 1805

              #7
              Ursprungligen postat av A C-son
              Hm...Personligen tycker jag att det är mer "moraliskt rätt" att blanda SA/CA som funkar ihop än att t.ex blanda olika SA som inte funkar ihop!!!
              Bla så har jag haft nicaraguense tillsammans med hantelciklider och de funkade perfekt ihop och föredrog olika skikt i karet och lekte samtidigt ibland.


              Mvh/Andreas.
              Det är en bra aspekt. Överfört till malawi/tanganyika som är sjöar mer som hav med otroliga skillnader i levnadsförhållanden mellan arter inom samma vatten. En ganska vanlig kombination över sjöarna i akvarier är väl att hysa frontosa och cyrt. moorii. Funkar väl antar jag bättre än frontosa och tropheus som väl sällan träffar på varandra i sjön.

              Jo, kör på nicar och tapajos, BB.

              Kommentar

              • Flykt
                Användare
                • January 2007
                • 104

                #8
                Har själv funderat...finns det fler med dessa två arter tillsamman?

                Mvh
                Pabbe
                Jag har också nicar och tapajos. Dock har inga av dem blivit leksugna än, får se hur det blir då. Har även hantlar och prinsessor....
                /Helena

                Min Zoon

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ursprungligen postat av Flykt
                  Jag har också nicar och tapajos. Dock har inga av dem blivit leksugna än, får se hur det blir då. Har även hantlar och prinsessor....
                  Hantlar och prinsessor...nja...över kontinenterna. Det tar emot. Men, men en gång satt de ju ihop sägs det...
                  Fungerar det verkligen?

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pabbe
                    Hej,
                    jag har just nicaraguense och tapajos i ett 500l. Fungerar hur bra som helst.
                    Nicaraguensisparet är på gång att leka och har ett revir där tapajosarna tillåts komma förvånansvärt nära innan de blir beskedligt tillrättavisade. När det gäller mat; inga problem, de två arterna äter det som bjuds och tapajos bökar på i bottnen. Inredningsmässigt så har jag lämnat stor bottenyta åt tapajos ordnat genom stora rötter med "bågliknande" formationer stående på botten så att det blir gömslen under som även nicaraguensen gillar. För nicaraguensesparets skull ett slutet lerkärl i en hörna (för lek).

                    Jag ser inga etiska skäl att betänka. De har ungefär samma krav på vattnet, och herregud, de befinner sig bägge arterna hemma hos mig i skandinavien och verkar trivas ihop...
                    De verkar vara på samma våglängd. Nu har jag inte sett hur det blir när de sju tapajosarna blivit större dock.

                    Har själv funderat...finns det fler med dessa två arter tillsamman?

                    Mvh
                    Pabbe
                    Låter snyggt Pabbe.
                    Du råkar inte ha några bilder på karet??
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • September 2006
                      • 1805

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Låter snyggt Pabbe.
                      Du råkar inte ha några bilder på karet??
                      Jo, men jag har försökt registrera mig i forum för behörighet att bifoga (är medlem) men det har inte funkat.
                      P

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #12
                        Så några privata mess till forumsvärdar så löser det sig på 5 minuter
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • johanh
                          Användare
                          • February 2007
                          • 49

                          #13
                          Jag hade nicaraguaciklider ihop med tapajos, men för mig funkade det inte så bra. Mitt akvarium var nog för litet (340L). Det fungerade väldigt bra tills 2 av nicaragua bestämde sig för att leka. Då trängde de undan alla tapajos i ett hörn och gjorde hotande utfall så fort dom försökte komma ut och äta. När det inte var lek funkade det utmärkt. Det blev aldrig några skador på tapajos, det räckte med hoten så drog dom sig undan.
                          Jag lämnade bort nicaraguaparet. Hade karet varit större hade det kanske funkat bättre.
                          www.hansson.md/
                          Umeå Akvarieförening

                          Kommentar

                          Arbetssätt...