Bikarbonat dosering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • September 2005
    • 48

    Bikarbonat dosering?

    Jag byter cirkus 450-500 liter vatten/vecka i mitt frontosa kar, doserar 2½ dl bikarbonat.

    Mitt vatten i kranen ligger på 7,3 å e mkt mjukt så det är inte direkt idealiskt för fisken.

    Frågan är om de räcker med 2½ dl på 450 liter för att hålla 8,3 i Ph (som jag har hört är det högsta du kan komma med bikarbonat) sedan ska de inte spela någon roll hur du än doserar , 8,3 är det högsta ...stämmer detta???

    Andra frågan är: Om jag doserar typ 4 5 dl, kommer då ph´t att hålla sig uppe längre än om jag kör 2½? Eftersom vattnet tappar hela tiden linjärt hela tiden så borde kanske bufferten hålla i sig tills nästa vattenbyte om jag som sagt doserar dubbelt?

    Senda hade jag en fråga om frontosans storlek genom livet, ligger under afrikanska fiskar, om någon som kan orkar svara på de så vore jag tacksam, vet inte om folk inte sett den eller om ni bara inte är så kunniga på just de området?

    Tack på förhand
    Söker AQUALUX!!
  • patrickeriksson
    Användare
    • October 2007
    • 355

    #2
    Hej,

    Skaffa ett KH test och häv i bikarbonat till PH värdet har stabiliserat sig och KH värdet ligger på minst 10. Då kan du vara ganska säker på att det inte sjunker mellan vatten byten.
    Patrick Eriksson

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Håller med Patrik.
      Ph kommer alltid att falla långsamt, men med ett Kh på 10 så får du inga problem. Annars så tycker ja att 0,5dl/100liter bytt vatten som du gör idag låter fullt tillräckligt

      Ps. Mina Vallisneria formligen älskar lite extra små pyttsar bikarbonat då o då Ds.
      kolla bild 2. där är säkert 80 plantor Vallisneria i o många nya skott påväg.
      Så här ser det ut i några av mina. Överst 540 SA Nedre 200 hörn Tanganyika

      Senast redigerad av LN; 27 November 2007, 23:08.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Aqualux Frontosa
        Användare
        • September 2005
        • 48

        #4
        dåliga tester

        Jo ett test hade ju vatt gutt..men jag vill ha en riktig mätare som man kan lita på till 100% som går att kalubrera, samma sak med Ph tester, domdär SERA & TETRA testerna med antingen lackmuspapper eller droppar e ju rakt av PISS PISS PISS, min svärfar jobbar på vattenverk å där har dom doningar som verkligen funkar.
        Men dom kostar ju typ 14,9*10 upphöjt i 36 kronor, så jag tror nog jag väntar tills någon billigare modell med kvalité kommer ut på marknaden.

        Som både kan kolla PH KH. Nån som vet nån man kan verkligen lita på?

        Har lämnat vattenprover till svärfar lite då & då, sanningen är den att var gång jag byter vatten faller Nitratet som de bör...& ph´t går upp som de bör, men KH´t sjunker pga de mjuka vatten vi har & för det är ciklidgrus som avger hårdhet ju mer man låter vattnet vara, så ska man få höga KH så får jag ge fan i å byta vatten men då sticker Nitrat & PH sjunker...

        Så frågan kvarstår egenligen, kan jag HÄVA i mer bikarbonat för att få (de bästa av 2 världar)
        Söker AQUALUX!!

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
          Jo ett test hade ju vatt gutt..men jag vill ha en riktig mätare som man kan lita på till 100% som går att kalubrera, samma sak med Ph tester, domdär SERA & TETRA testerna med antingen lackmuspapper eller droppar e ju rakt av PISS PISS PISS, min svärfar jobbar på vattenverk å där har dom doningar som verkligen funkar.
          Men dom kostar ju typ 14,9*10 upphöjt i 36 kronor, så jag tror nog jag väntar tills någon billigare modell med kvalité kommer ut på marknaden.

          Som både kan kolla PH KH. Nån som vet nån man kan verkligen lita på?

          Har lämnat vattenprover till svärfar lite då & då, sanningen är den att var gång jag byter vatten faller Nitratet som de bör...& ph´t går upp som de bör, men KH´t sjunker pga de mjuka vatten vi har & för det är ciklidgrus som avger hårdhet ju mer man låter vattnet vara, så ska man få höga KH så får jag ge fan i å byta vatten men då sticker Nitrat & PH sjunker...

          Så frågan kvarstår egenligen, kan jag HÄVA i mer bikarbonat för att få (de bästa av 2 världar)
          Ja jag läser ibland, det är kh, dh. nitrit eller nitrat, magnesium eller salt.
          Ja jag har odlat malawi och tanganiyka i 20 år i rätt så stor skala.
          Men jag har aldrig mätt kh, dh eller nitrat, men däremot dom första åren så var det en zooaffär som lurade på mig ektozon salt och även ett nitrittest som han sa, det man måste ha, ja jag mätte väl nitriten ett par gånger, men det var knallgult, sedan dess har jag tittat på hur fisken mår.
          Så därför tycker jag att vi ska sluta att fixera på en massa så kallade optimala värden för vad en fisk ska ha, det viktigaste är att kolla hur fisken mår.Janne

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • February 2006
            • 1214

            #6
            för akvarie bruk funkar ett normalt dropptest alldeles utmärkt... Det som kan va lite piss som du beskriver det är att bedömma den blåa färgens nyans o säga om det ligger på 7.6 eller 8.1 i ph. Men vad jag tycker så räcker det med o se att det ä mörkblått eller inte.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              för akvarie bruk funkar ett normalt dropptest alldeles utmärkt... Det som kan va lite piss som du beskriver det är att bedömma den blåa färgens nyans o säga om det ligger på 7.6 eller 8.1 i ph. Men vad jag tycker så räcker det med o se att det ä mörkblått eller inte.
              Jomen du Andreas som har lite rutin du ser väl på fisken om, om det inte stämmer med vattnet.Janne

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • February 2006
                • 1214

                #8
                jag har inte kollat ph på många år.... såvida det strular i ett kar så har jag kollat. men det var som sagt länge sen.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  jag har inte kollat ph på många år.... såvida det strular i ett kar så har jag kollat. men det var som sagt länge sen.
                  Ja och det är samma med mig, men det kanske inte är så lätt för nybörjare.
                  Det är kanske lättare att förklara för en nybörjare, hur en fisk ska uppföra sig eller ska se ut, istället för att blanda i en massa värden typ dh, kh nitrat, saltvärden, eller magnesiumvärden.
                  Okej jag kan sträcka mig till en nitrittest, för nybörjare alltså i ett nystartat akvarium.Janne

                  Kommentar

                  • mek
                    Användare
                    • January 2005
                    • 540

                    #10
                    Om man vill få upp KH/PH, är det bara att göra som en del här säger. Själv gjorde jag bort mig genom att tillsätta för mycket bikarbonat (vid uppstart, 10 firrar dog), och därefter beslöt jag lägga ner "kemistverksamheten".

                    Vilket ph/kh man än kör med, är det viktigaste att man har ett stabilt värde och att firrarna trivs. Om de inte trivs, kan detta bero på flera orsaker: Antal liter/fisk, artkombinering, rutin för vattenbyte, filtrering/filtreringsskötsel etc.

                    450-500 liter säger du? Hur stort är ditt akvarium (om det är 1,5 kubik, är det fullt tillräckligt)?

                    Frågar man 10 experter om ovanstående får man oftast 10 olika svar, så prova dig fram (vilket du iofs redan verkar göra )

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1214

                      #11
                      Det du beskriver om att 10 firrar dog då du tillsätte bikarbonat det tror jag inte beror på jusst bikarbonaten utan att det var för mycke nitrat i vattnet när du tillsatte det. Nitrat i kombo med för lågt ph gör att bikarbonaten omvandlas till amoniak när den bladas med vattnet och då dör fiskarna som fluger. Se därför alltid till o lägga i bikarbonatet när karet är uppfyllt efter vattenbytet. Då får den en buffrande effekt som man är ute efter och pht lägger sig på strax över 8 om man nu anv tillräcklig mängd. (minst 0,5dl/100 liter) tycker jag iaf.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Aqualux Frontosa
                        Användare
                        • September 2005
                        • 48

                        #12
                        Frågan är vad trivas är

                        När ni säger trivas & må bra framför att vara för het på just vattenvärdena så håller jag ju med till 100, men de e ju just de att man vet ju aldrig riktigt om dom egentligen mår så bra som dom skulle kunna.

                        Man kan ju utgå från att dom förmodligen bör ha de vatten dom har som ursprung dvs 8½ ph å KH på typ över 15 egentligen som de är i hem miljön, & att allt där under är (Okej) men dom mår ganska kass endå trotts att dom leker då & då.

                        Man kan ju må kass men endå klara sig hyffsat endå, ja menar endel judar överlevde ju Auschwitz åså...

                        Så jag vill bara komma så nära (orginal värdena) för fisken som möjligt...å de e jag villig att krabba lite för, så frågan e om bikarbonaten är optimal, tycker ju att de borde va bättre att ha massa kalk i istället.

                        Ölänskt vatten är optimalt med sina 8½ å 22 i KH, men där drar jag gränsen att konka vatten över bron!
                        Söker AQUALUX!!

                        Kommentar

                        • patrickeriksson
                          Användare
                          • October 2007
                          • 355

                          #13
                          Jag bor på den kanadensiska prärien och har egen brunn. Vattnet har ett PH på 8.8 samt ett KH på 38. Däremot finns inga mineraler alls typ kalcium, magnesium etc. GH ligger på 0.

                          Många har sagt åt mig att jag borde spä ut vattnet med RO på grund av det höga KH värdet vilket beror på väldigt höga nivåer av natrium i vattnet 400-500mg/L.
                          Jag har dock inte brytt mig eftersom fiskarna mår alldeles utmärkt och växer så det knakar. Däremot tillsätter jag litet mineraler i vattnet eftersom det är ganska extremt med ett GH på 0.

                          Det är klart att det inte skadar att ha ett vatten som ligger nära vad dom har i naturen, men grejar man för mycket så blir dom bara stressade av ostabila förhållanden. Vissa har sagt att det är viktigare med natur-likt vatten om man har vildfångad fisk, men det betvivlar jag. Tester från sjöarna visar olika resultat beroende på årstid och lokal. Vattnet vid en flodmynning strax efter ett kraftigt regnväder lär ju vara helt olika jämfört med en kilometer längre bort.

                          Vattnet i Tanganyika sjön har extremt högt PH på sina ställen, upp till 9.4. Det betyder ju inte att fisken föredrar extrema förhållanden, bara att den kan klara dom. Jag läste någonstans att Tanganyika ciklider lekte oftare, samt hade större kullar, när dom gick i vatten som var mer likt Malawi sjön dvs lägre PH.

                          Runt om i värden har fiskar, växter och djur etc anpassat sig för att klara extrema förhållanden, men det betyder ju inte att dom trivs bäst i dessa.
                          Fråga räven som sover i en kall lya när det är 40 grader kallt om han vill bo i det varmbonade garaget istället. Han säger garanterat ja

                          Hoppas jag inte svamlade så edra öron ramlade av
                          Patrick Eriksson

                          Kommentar

                          • Aqualux Frontosa
                            Användare
                            • September 2005
                            • 48

                            #14
                            Ursprungligen postat av patrickeriksson
                            Jag bor på den kanadensiska prärien och har egen brunn. Vattnet har ett PH på 8.8 samt ett KH på 38. Däremot finns inga mineraler alls typ kalcium, magnesium etc. GH ligger på 0.

                            Många har sagt åt mig att jag borde spä ut vattnet med RO på grund av det höga KH värdet vilket beror på väldigt höga nivåer av natrium i vattnet 400-500mg/L.
                            Jag har dock inte brytt mig eftersom fiskarna mår alldeles utmärkt och växer så det knakar. Däremot tillsätter jag litet mineraler i vattnet eftersom det är ganska extremt med ett GH på 0.

                            Det är klart att det inte skadar att ha ett vatten som ligger nära vad dom har i naturen, men grejar man för mycket så blir dom bara stressade av ostabila förhållanden. Vissa har sagt att det är viktigare med natur-likt vatten om man har vildfångad fisk, men det betvivlar jag. Tester från sjöarna visar olika resultat beroende på årstid och lokal. Vattnet vid en flodmynning strax efter ett kraftigt regnväder lär ju vara helt olika jämfört med en kilometer längre bort.

                            Vattnet i Tanganyika sjön har extremt högt PH på sina ställen, upp till 9.4. Det betyder ju inte att fisken föredrar extrema förhållanden, bara att den kan klara dom. Jag läste någonstans att Tanganyika ciklider lekte oftare, samt hade större kullar, när dom gick i vatten som var mer likt Malawi sjön dvs lägre PH.

                            Runt om i värden har fiskar, växter och djur etc anpassat sig för att klara extrema förhållanden, men det betyder ju inte att dom trivs bäst i dessa.
                            Fråga räven som sover i en kall lya när det är 40 grader kallt om han vill bo i det varmbonade garaget istället. Han säger garanterat ja

                            Hoppas jag inte svamlade så edra öron ramlade av

                            Du låter som en klok man, måste endå säga att jag hälre hade tagit ditt dunder vatten utan mineraler än göl-vattnet vi har i kalmar!
                            Kan du dra en pipe fårn kanada så vore jag tacksam
                            Söker AQUALUX!!

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

                              #15
                              Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
                              Du låter som en klok man, måste endå säga att jag hälre hade tagit ditt dunder vatten utan mineraler än göl-vattnet vi har i kalmar!
                              Kan du dra en pipe fårn kanada så vore jag tacksam
                              Tanganjika sjön har ett ph på över 9 vill du ha så högt ph så får du använda natriumkarbonat(ph+ för pol)dock kräver detta att man vet vad man pyslar med

                              Kommentar

                              Arbetssätt...