Vad tror ni om följande blandning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppe
    Användare
    • February 2006
    • 154

Vad tror ni om följande blandning?

Hej
    Tänkte sätta ihop 10 st discusar, 2 st Potamotrygon leopoldi samt 1 st "Gymnothorax polyuranodon" sötvattensmuräna. Vad tror ni om den kombinationen?
    Mvh/Bosse
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

Hmm jag kan inget om den fisk-kombinationen.

Vad jag skulle fundera på är ...

Hur är fiskarna du skall ha ihop, olika aggressiva etc?
    Trivs de ihop i samma temp?
    Är den andra matfisk för den ena?
    Kommer alla åt maten?
    etc...
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av luppe
      Hej
      Tänkte sätta ihop 10 st discusar, 2 st Potamotrygon leopoldi samt 1 st "Gymnothorax polyuranodon" sötvattensmuräna. Vad tror ni om den kombinationen?
      Mvh/Bosse
      Tja, du har inte fått så många svar...(en klurig fråga...) Men med knappa kunskaper om dessa fiskar kanske jag kan bidra med ngt i teorin iaf...

-Akvariet bör vara väldigt stort. (Muränan blir lång och behöver gömställen, discusarna vill ha höjd på karet och rockorna vill ha en stor fri bottenyta...)

-Samtliga arter bör mixas omsorgsfullt med tanke på artens respektive storlek. (Hört att en del rockor älskar att äta småskalarer. Diskus?)

-Salthalt. (De sk sötvattensmuränor jag hört talas om har trivts bättre i bräckt vatten. Hur hög salthalt fixar discusarna?)

-Fodret. (samtliga arter kan tänkas ha fullständigt olika "bordsskick")

Jag tror att detta kan fungera om du kompromissar i teorin men om det funkar i praktiken låter jag vara osagt!
      Det låter verkligen som överkurs tycker jag men möjligtvis kan ngn med större praktiska kunskaper som kanske testat ngt liknande bedömma denna frågan bättre...

Mvh/Andreas.

Kommentar

Arbetssätt...