Starta upp våningskar 540L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Fel
    1. nedersta benen är för långa så stativet blir vingligt
    2. samma gäller gavlarna till övre akvariet
    3. övre akvariet kommer att stå en bit in på hyllplanet vilket drastiskt ökar belastningen på hyllplanet
    4. fötterna är i plast med en bult ingjuten
    5. knutarna är helt i plast
    6. rören har dimension 25x25x1.5
    7. i stort sett är all vikt ca 1400kg fördelat på 4 ben vilket betyder vikten på skruv till mutter 350kg st
    8. om stativet börjar kalva säg 5cm så får du en sidolast på några hundra kg
    Ja tyvärr så bär det mig lite emot att hålla med Christer, men han har rätt i det han skriver. Men med diverse justeringar så kan du få din ställning lite bättre. Och är det som christer skriver att Åleds ställning, har knutar i plast, och fötter i plast? Så är det klart skillnad mot christers.
    Christers ställningar har rostfria fötter , med rejäla infästningar och knutarna består inte utav bara plast.
    Jag själv hade också två st 540 som jag skulle göra en ställning till, jag valde att göra dom i järn för att jag tyckte att aluminium var för dåligt.
    Sedan är inte min ställning det optimala heller, jag skulle själv aldrig själv sätta upp den i en lägenhet eller i hus.
    Jag har den i ett förråd, så dom vattenskadorna är försumbara som jag ser det om någon balja skulle rämna.Jannne

    Kommentar

    • patrickeriksson
      Användare
      • October 2007
      • 355

      #17
      Säljs den ställningen verkligen för att hålla 2 540L? Jag undrar hur dom testar den, för det måste dom ju ha gjort. Kanske i ett myggfritt rum på månen? Jag skulle inte ens våga ha ett kar längst ner. Det kan inte behövas mycket tryck från sidan för att hela rasket ska fälla ihop sig som en fällkniv. Men jag kanske har fel, den kan ju vara stabilare än vad den ser ut.
      Patrick Eriksson

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #18
        Jag skulle heller alldrig göra ett stativ ens med mina profiler heller

        (Janne det blir tråkigare om vi är överens)
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #19
          Ursprungligen postat av patrickeriksson
          Säljs den ställningen verkligen för att hålla 2 540L? Jag undrar hur dom testar den, för det måste dom ju ha gjort. Kanske i ett myggfritt rum på månen? Jag skulle inte ens våga ha ett kar längst ner. Det kan inte behövas mycket tryck från sidan för att hela rasket ska fälla ihop sig som en fällkniv. Men jag kanske har fel, den kan ju vara stabilare än vad den ser ut.
          om någon kommer in i min butik så säger inte alla vad dom ska ha ställningen till
          kunde vara till terrarier tex
          eller så får man en lista på kapningar och alla berättar inte vad dom ska ha dom till
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #20
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja tyvärr så bär det mig lite emot att hålla med Christer, men han har rätt i det han skriver. Men med diverse justeringar så kan du få din ställning lite bättre. Och är det som christer skriver att Åleds ställning, har knutar i plast, och fötter i plast? Så är det klart skillnad mot christers.
            Christers ställningar har rostfria fötter , med rejäla infästningar och knutarna består inte utav bara plast.
            Jag själv hade också två st 540 som jag skulle göra en ställning till, jag valde att göra dom i järn för att jag tyckte att aluminium var för dåligt.
            Sedan är inte min ställning det optimala heller, jag skulle själv aldrig själv sätta upp den i en lägenhet eller i hus.
            Jag har den i ett förråd, så dom vattenskadorna är försumbara som jag ser det om någon balja skulle rämna.Jannne
            Ja samtidigt så ska vi inte måla f.. på väggen, som jag skrev innan , så med vissa justeringar så kan det gå.
            jag tycker som christer kapa benen, och jag tycker även du ska kapa stolparna som är emellan det understa och översta karet, säg att det blir 13cm kvar av stolparna, mellan golv och akvarium, och även 13 cm kvar mellan det understa akvariet till det övre karet.Det blir även lättare att sköta om ställningen inte blir för hög.
            Se till att fästa ställningen i väggen så att man inte kan rubba den.
            Och nu vet jag inte hur Åleds fötter håller, jag har aldrig haft några, men jag har sett en del, och alla är inte bra, så är du det minsta misstänksam mot fötterna, ta bort samtidigt som du kapar benen, sedan skimsa upp dom med rostfria plåtar på 10x10cm och en 5mm i godset, ja självklart blir det ojämnt använd vanliga plåtisol som är tunnare att skimsa med.
            Och vill du använda både hängsle och livrem.
            Köp då ett fyrkantjärn som är 30 x30, svetsa in en botten trä över benen, dom i botten alltså.
            Sedan till det viktigaste, akvariet längst upp, köp ett 90graders järn i plåt som du lägger längst upp både bak och fram, i tillräcklig dimension.
            Om du gör som jag skriver så kan jag bara se en svaghet, det är att Åleds knutar inte ska kunna ta den belastning som det blir på stolparna, men det tror jag att dom gör prata med Arnold på Åled.Janne

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av patrickeriksson
              Säljs den ställningen verkligen för att hålla 2 540L? Jag undrar hur dom testar den, för det måste dom ju ha gjort. Kanske i ett myggfritt rum på månen? Jag skulle inte ens våga ha ett kar längst ner. Det kan inte behövas mycket tryck från sidan för att hela rasket ska fälla ihop sig som en fällkniv. Men jag kanske har fel, den kan ju vara stabilare än vad den ser ut.
              Nej jag tror inte att den säljs som ställning till 2 st 540 fulla på vatten på höjd.Janne

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

                #22
                Varför inte köpa till lite aluminiumprofiler som du borrar och sedan skruvar fast(med lämplig skruv) så låser du alla vinklarna så det inte kan vrida sig? Sedan kan du ju fästa ställningen i vägen som de sagt tidigare och dra ngt stag på diagonalen så borde det hålla.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bright_Blue
                  Varför inte köpa till lite aluminiumprofiler som du borrar och sedan skruvar fast(med lämplig skruv) så låser du alla vinklarna så det inte kan vrida sig? Sedan kan du ju fästa ställningen i vägen som de sagt tidigare och dra ngt stag på diagonalen så borde det hålla.
                  Ja fäster du ställningen i väggen blir diagonalstagen onödiga.Janne

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

                    #24
                    Ställningen står nu i ett utrymme jag byggt så den passar i med de båda karen enda vägen den kan ta är om den ramlar utåt frammåt alltså, den har det tajt sidledes 5mm ca går ju fylla de utrymmena
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #25
                      Är det verkligen inte skönare att vara säker än att chansa trots att flera råder dig att inte göra det? Du verkar envis med att det ska hålla...

                      Vore verkligen synd om det hände något och att du fått varningssignaler av så många utan att ta det till dig.

                      Kommentar

                      • patrickeriksson
                        Användare
                        • October 2007
                        • 355

                        #26
                        Hmm, det undre karets gavlar kommer inte ens att vila ovanpå dom yttre benen. Det betyder att all vikt kommer att hamna på skruvarna i plastknutarna. Om dom ger sig så kommer karet att hänga i mitten, sittandes på mitten benen. Jag har sett kar på 180 cm vila på bara gavlarna (leka block i vardera änden), men aldrig på mitten. Kommer det översta karet att gå ända ut i kanterna så att hela gavlarna för stöd? Om inte så kommer ju hela vikten att ligga på dom 4 skruvarna. Går en av dom av så kommer ju hela karet att rasa ner och landa på det undre.

                        Edit: Ja nu såg jag att det fanns extra förstärkningar för det övre karet.
                        Senast redigerad av patrickeriksson; 27 November 2007, 22:32.
                        Patrick Eriksson

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • June 2005
                          • 1103

                          #27
                          antingen kör jag bara med det ena 540 karet o bygger om bänken annars bygger ja en ny antagligen trä för o matcha de andra våningsställningarna eller så blir det o svetsa ihopp nått men det blir nog tungt.

                          När man kör alukar på träställning ska man köra frigolit då med? Har bara helglas på mina träställningar.
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • June 2005
                            • 1103

                            #28
                            Har pratat med Janne på Åleds och det är dem som byggt den och den klarar 2st 540L
                            De hade flera som köpt denna och de hade inte haft några problem. Den ska därimot skruvas i väggen så den blir stadig ordentligt så man inte rubbar den, profilerna mäter 2,5 x 2,5 fötternas infästningar är i metall inte plast, knutarna är i plast och upptill sitter stöd under för att det inte ska bli för stor belastning.
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            Arbetssätt...