Hittade denna lilla eminenta firre hos Arnold i Åled idag ganska vass och glupsk som inte tvekar på byten i guppy storlek men äter även mysis gör saken lite enklare ..Har inget latinsk namn i nuläget kanske någon vet? Arnold skulle återkomma om detta... bilderna är så där inget vidare bättre kommer senare hålltillgodo ändå
Sötvattens Barracuda
Kollaps
X
-
Sötvattens Barracuda
Taggar: Ingen -
Ser ut att vara Acestrorhynchus falcatus. Har aldrig haft några själv men en odlare jag köper fisk av importerade nyligen några till Kanada.
Här finns litet mer information.
Och här är en bild på ett av exemplaren som han importerade. Betydligt kraftigare i kroppsform när dom är större.
Patrick Eriksson -
"Acestrorhynchus falcatus - Red tail barracuda are probably my favorite non-cichlid out there. This is a peaceful fish towards anything it does not view as prey. However when they do view it as prey, they possess one of the most fierce predation attacks that occur in the blink of an eye. They make piranha look like wimps."
Hehe... Rå fisk verkar det va!"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
-
Ser ut att vara Acestrorhynchus falcatus. Har aldrig haft några själv men en odlare jag köper fisk av importerade nyligen några till Kanada.
Här finns litet mer information.
Och här är en bild på ett av exemplaren som han importerade. Betydligt kraftigare i kroppsform när dom är större.
http://www.cichlaholic.com/archives.html
Jag såg nu att den första länken beskriver en Acestrorhynchus falcirostris och inte falcatus.
Här var en bättre länk.
Senast redigerad av patrickeriksson; 26 November 2007, 22:04.Patrick ErikssonKommentar
-
Kommentar
-
Citerar mig själv..
Jag såg nu att den första länken beskriver en Acestrorhynchus falcirostris och inte falcatus.
Här var en bättre länk.
http://fish.mongabay.com/acestrorhynchus.htm
info efter lite undersökning av din info så är jag säker på att mina heter Acestrorhynchus falcirostris iaf till 95% mina har precis den kropps formen och inget rött på stjärten utan gul färg där..Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Cool firre Micke! Men varför heter den "red tail"? Hur ser de ut som vuxna och hur stora blir dom?
Kollade en av länkarna och det ser ut att bli en skapligt stor "mördare". Riktigt vassa gaddar också så den lär nog klippa en del "prey" hårt...Kommentar
-
släktingen Acestrorhynchus falcatus och inte falcirostris som jag tror är den jag har har ju en klar röd stjärt alltså är ganska säker på att min heter falcirostris i efternamn dom gjorde processen kort mot någon barb dom hade slängt i till dom innan jag fick hem dom men dom tar även annan mat ..ska med spänning se vad det blir av dessa 40cm i det vilda men lite mindre i fångenskap läste jag nu någonstans låter kanon vi får se!!Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
40cm!! Det blir att slänga in pirayor till dom..haha...en fight värd att dokumenteras. Känns ju nästan larvigt att slänga ned ett stim neontetra...blir ju bara att sila tänderna med.Kommentar
-
Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
jag skulle odlat lite kardinalfisk och slängt i. dom är rakan's snabba och det hade nog vart fräckt att låta dom gömma sig.
kardinalfisk är även mycket lätt att odla så pass på375l : malawi
253l : tomt
222l : yngel malawiKommentar
-
Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
När det det ändå diskuteras bestar varför har ingen en sån här i sitt Tangayikakar
http://www.fishbase.se/Summary/speci...esname=goliath
Cool barracuda förresten Micke!!Tony EnglundKommentar
Kommentar