Täckglas till akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chriber
    Användare
    • October 2005
    • 84

    Täckglas till akvariet

    Hej,

    Jag har haft en heltäckande ramp (4x30w) över mitt 660-liters akvarium (200x55bx60h) under ett flertal år. Eftersom den numera är oanvändbar, så söker jag alternativ till denna. Först och främst tror jag inte att någon liknande finns att tillgå numera och för det andra var den bökig att lyfta av när lysrören behövde bytas.

    Fundera starkt på att skaffa täckglas och ha två lösa lysramper liggande på dem, även om det kanske inte är så snyggt, eller? Då akvariet har aluminiumram, finns två popnitade mittstag (men inget i mitten). Funderar då på vettigaste sättet att utforma täckglasen för att få ramperna att ligga säkert, men också så att skötseln blir enkel, med tanke på matning/pumpar etc.

    Vill inte gärna göra något som verkar bra i teorin, men visar sig i praktiken ha nackdelar när jag väl står där, därav frågan här på forumet.

    mvh,

    Christer
  • tjornpatrik
    Användare
    • August 2006
    • 830

    #2
    Själv kör jag alltid med 4 mm täckglas (3 mm är standard). Sen har jag tvådelade täckglas i tre sektioner. Dom främre är ganska smala så jag dels kan lyft och få upp fisk eller ändra om inredning utan att beöva flytta ljusramperna. Tycker det är skit bökigt att behöva flytta ljusrampen om man ska ner i karet. Sen har har jag en öppning i varje glas för matning, pump etc. Dumt att ha mathål bara på en sida tycker jag om man som jag vill mata både till vänster och höger samtidigt så att alla får. Dom främre "mathålen" behöver ju inte vara stora men det bakersta kan man göra lite större om man ex vill ha ner ex ytterfilterslangar.

    Brukar även beställa 2 extra glas samtidigt i fall att...

    Om du ska köra med en 4 rörs ramp så är dessa normalt 37 djupa, då kör du lämpligtvis 40cm i djup på de 3 bakre glasen ( som rampen ska ligga på ) och 15 cm på de 3 främre ( om karet var 55 djupt ).

    Se bara till att beställa från rätt glasmästare, har en viss förmåga att ha vilt skilda pris har jag märkt.

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

      #3
      Själv funderar jag på en ny T5 armatur som man hänger från taket i 2 vajrar.
      Kanske skulle kunna vara ett allternativ även för dig?
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

        #4
        så du menar att du inte haft täckglas till ditt kar då du hade helt ramp? i så fall förstår jag att den gått sönder.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • December 2005
          • 418

          #5
          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          så du menar att du inte haft täckglas till ditt kar då du hade helt ramp? i så fall förstår jag att den gått sönder.
          Varför förstår du det? Finns mängder av heltäckande ramper som fungerar utmärkt utan att det krävs täckglas!

          Håller annars med Patrick om att tvådelade glas i tre sektioner blir bra. Det är så vitt jag vet standard på stora kar. Är stagen i ditt akvarium byggda så att täckglas kan vila på dom?

          Kommentar

          • chriber
            Användare
            • October 2005
            • 84

            #6
            Tackar för svaren.

            Armaturen ingick med akvariet (Akvastabil) som jag köpte 1993 och var då redan begagnat så den har väl funkat bra under åren.

            Stagen är aluminium och relativt smala ca 2 cm. Det är ca 60 centimeters avstånd i mitten mellan dessa stag. Har faktiskt funderat i banorna 3 sektioner på längden, blir väl lite noggrannare med glasen då två glas skall dela på ett stags bredd, men det borde väl gå att få till. Två sektioner känns riskabelt då en bit av glasens sidor (mot mitten) därmed skulle hänga fritt.

            När det gäller armaturer så vill undvika hängande, då jag vill slippa borra i taket.

            Funderar lite på typer av armaturer, då jag kan välja 2 meters 2x30w vilket skulle göra att hela rampen vilar på ramen. Har även sett att det finns 2 meters med 58w, men med rör som är 150 cm täcker det inte akvariet längd, men med flera rör i ligger de väl lite om lott.

            Känns just nu som om två stycken en meters 2x30w armaturer liggande bredvid varandra skulle passa bäst. Blir väl mer belastning på mitten så 4 mm täckglas kanske inte är en dålig idé. Med lite sämre urval av grejjer här upp, så blir väl frakten kanske billigare med mindre skrymmande paket, än en tvåmeters armatur.

            Även om denna ljusmängd funkat tidigare, så känns det som ett snåljåpsalternativ, som jag kanske kommer få ångra senare.

            mvh,

            Christer

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av chriber
              Tackar för svaren.

              Armaturen ingick med akvariet (Akvastabil) som jag köpte 1993 och var då redan begagnat så den har väl funkat bra under åren.

              Stagen är aluminium och relativt smala ca 2 cm. Det är ca 60 centimeters avstånd i mitten mellan dessa stag. Har faktiskt funderat i banorna 3 sektioner på längden, blir väl lite noggrannare med glasen då två glas skall dela på ett stags bredd, men det borde väl gå att få till. Två sektioner känns riskabelt då en bit av glasens sidor (mot mitten) därmed skulle hänga fritt.

              När det gäller armaturer så vill undvika hängande, då jag vill slippa borra i taket.

              Funderar lite på typer av armaturer, då jag kan välja 2 meters 2x30w vilket skulle göra att hela rampen vilar på ramen. Har även sett att det finns 2 meters med 58w, men med rör som är 150 cm täcker det inte akvariet längd, men med flera rör i ligger de väl lite om lott.

              Känns just nu som om två stycken en meters 2x30w armaturer liggande bredvid varandra skulle passa bäst. Blir väl mer belastning på mitten så 4 mm täckglas kanske inte är en dålig idé. Med lite sämre urval av grejjer här upp, så blir väl frakten kanske billigare med mindre skrymmande paket, än en tvåmeters armatur.

              Även om denna ljusmängd funkat tidigare, så känns det som ett snåljåpsalternativ, som jag kanske kommer få ångra senare.

              mvh,

              Christer
              Rören ligger omlott så dom täcker hela akvariumet om du pratar 4 rörsramp (borde göra det på 2 rör också). Hade helt klart satsat på en 2 meters ramp med 4 rör!! Vet inte vad det kan skilja i frakt, har du tur kanske det inte skiljer för mycket.

              2 cm stag är inga som helst problem för två täckglas att dela på ( har själv samma uppsättning till 1,5 cm stag och det funkar perfekt ) Att ha 2 sektioner på 2 stag låter inte som en bra idé.
              Senast redigerad av tjornpatrik; 25 November 2007, 22:27.

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • January 2003
                • 432

                #8
                Ur ett fraktperspektiv är det nog oväsentligt om armaturen är ex. 150 el 200 cm, skrymmande blir ditt paket vilketsom...
                /Fredrik

                Kommentar

                • chriber
                  Användare
                  • October 2005
                  • 84

                  #9
                  Tackar Patrik, kör definitivt med glasdelningen som du förordar.

                  Ur ett fraktperspektiv är det nog oväsentligt om armaturen är ex. 150 el 200 cm, skrymmande blir ditt paket vilketsom...
                  Hagge, i och för sig var det 150 cm rör (58w) jag menade i 200cm armatur så armaturerna blir lika långa. Däremot att välja två stycken 100 cm armaturer gör ju att man kanske lättare kan få tag i dem lokalt. Känns ändå som att 4x58w är att sträva efter, får då så mycket ljus som möjligt, man kan ju alltid släcka ner rör.

                  mvh,

                  Christer

                  Kommentar

                  Arbetssätt...